2020-11-09, 11:39
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Gerundivum har en något flytande innebörd som rymmer nödvändighet, tillbörlighet, skyldighet, avsikt och i senlatin även framtid. Marie-Dominique Joffres lösning i Le verbe latin: voix et diathèse är att beskriva formens grundbetydelse som 'ännu ofullbordad' och de specifika betydelserna som kontextberoende. En alternativ term för gerundivum i många grammatikor (däribland Allen & Greenoughs standardverk) är futurum passivt particip.

Futurum particip är aktivt. Adopturus är aldrig någon som kommer att adopteras utan någon som kommer att adoptera.

Du läser fel. Quem är ju inte nominativ utan ackusativ, alltså objekt till adopturus. Bisatsens subjekt är inte adoptivsonen utan adoptivfadern. Eum quem adopturus sit = den (obj.) som han kommer att adoptera.

Tack, då är jag med. ”Is qui adoptat rogatur, id est, interrogatur, an velit eum quem adopturus sit, justum sibi filium esse.” Med andra ord: ”Den som adopterar tillfrågas huruvida han är villig att som sin legitime son ta den som han står i begrepp att adoptera.”
Citera
2020-11-09, 12:30
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
[...] En alternativ term för gerundivum i många grammatikor (däribland Allen & Greenoughs standardverk) är futurum passivt particip.
Futurum particip är aktivt. [...]]

Ja, men om verbet är ett deponens (t ex morior), blir då inte futurumparticipet aktivt till betydelsen? Eller hur ska man annars förstå den gamla slagdängan ”ave Caesar, morituri te salutant”?
Citera
2020-11-09, 14:39
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Ja, men om verbet är ett deponens (t ex morior), blir då inte futurumparticipet aktivt till betydelsen? Eller hur ska man annars förstå den gamla slagdängan ”ave Caesar, morituri te salutant”?

Jo, naturligtvis, glöm detta.
Citera
2020-11-11, 11:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Kås

Någon som stött på ordet "kås" som nedsättande ord för en korkad person? Tror att det främst sägs om kvinnor. Personerna som jag hört använda det kommer från mellannorrland.
Fram tills idag trodde jag att det var ett vedertaget begrepp, men när jag googlar det så blir jag plötsligen tveksam.
Om någon känner till det, känner ni till ursprunget till uttrycket?
Citera
2020-11-11, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Någon som stött på ordet "kås" som nedsättande ord för en korkad person? Tror att det främst sägs om kvinnor. Personerna som jag hört använda det kommer från mellannorrland.
Fram tills idag trodde jag att det var ett vedertaget begrepp, men när jag googlar det så blir jag plötsligen tveksam.
Låter som en dialektal synonym för "våp".
Citera
2020-11-11, 11:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Enligt Runeberg är kås = "fånig, svagsinnt menniska, tok".

http://runeberg.org/dialektl/0410.html
Citera
2020-11-11, 20:31
Medlem
mumsmumss avatar
”Lagens långa arm” wtf betyder det?

Som rubriken lyder. Vad betyder egentligen ”lagens långa arm”? Att snuten hittar dig var du än gömmer dig? Eller att juridiken går in i alla samhällets områden? Eller vad?
Citera
2020-11-11, 20:34
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumsmums
Som rubriken lyder. Vad betyder egentligen ”lagens långa arm”? Att snuten hittar dig var du än gömmer dig? Eller att juridiken går in i alla samhällets områden? Eller vad?

Troligen både och, även om det främst är snuten som brukar kallas lagens långa arm.
Citera
2020-11-11, 20:34
Medlem
Deagle66s avatar
Det betyder att du kan inte komma undan lagen.
Lagen har lànga armar som hittar dig.

Tror det betyder det.

Mvh
Deagle
Citera
2020-11-11, 20:36
Medlem
mumsmumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66

Tror det betyder det.

Mvh
Deagle

Kan du använda det i några exempelmeningar dr innebörden blir tydlig?
Citera
2020-11-11, 20:40
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumsmums
Kan du använda det i några exempelmeningar dr innebörden blir tydlig?

Förra året knep lagens långa arm ett dussin fiskefuskare.
Den förklaringen gick inte hem hos lagens långa arm och norrmannen, som hade 1,1 promille, är nu misstänkt för rattfylleri.

Källa
https://www.synonymer.se/sv-syn/lagens-l%C3%A5nga-arm
Citera
2020-11-11, 20:43
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66

Tror det betyder det.

Mvh
Deagle

Precis. Sedan har den katastrofala svenska samhällsutvecklingen gjort den passé i likhet med andra uttryck som "det går som tåget" eller "som ett brev på posten".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in