2020-11-13, 17:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Jag sålde av min position innan uppgången också, väldigt svårt att hitta något bra läge att gå in just nu.

Har haft mycket att göra idag så har inte kunnat fokusera så bra.

Tror du att det blir gapfil nedåt?

När jag klev av betyder det alltså att jag söker nya positioner, det rasade ju ned frisk sedan varpå jag gick in och köpte billigare en gång.. väntade och såg om positionen gick under -2% och såg hur det såg ut då och gick in med en till position.

Väntar på ev. nya små ras för att gå in med en tredje position.

Om man det fladdrar omkring kan man helt enkelt bara gå in på större röda candles förutsatt att inte saker som RSI står över 70 på 5 min, trenderna är positiva osv.
Citera
2020-11-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
När jag klev av betyder det alltså att jag söker nya positioner, det rasade ju ned frisk sedan varpå jag gick in och köpte billigare en gång.. väntade och såg om positionen gick under -2% och såg hur det såg ut då och gick in med en till position.

Väntar på ev. nya små ras för att gå in med en tredje position.

Om man det fladdrar omkring kan man helt enkelt bara gå in på större röda candles förutsatt att inte saker som RSI står över 70 på 5 min, trenderna är positiva osv.

Nu gick jag in!

DAX gick ner överdrivet mycket jämfört med spx

Edit: kan vara grafen som lurar mig men det såg ut som dax gick brant nedåt jämfört med spx
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-13 kl. 17:43.
Citera
2020-11-13, 18:40
Medlem
weedfields avatar
Citat:
1. Graferna visar prisdatan, om man är intresserad av att pris går upp eller ned kan man tänka sig att det är prisdatan man främst är intresserad av. Prisdatan ser man tydligast via graferna.

2. Sysslar inte med daytrading, men det händer att köp och sälj sker samma dag; dvs intradag. En daytrader är 100% ute ur marknaden vid slutet av varje dag, det är inte jag. Min största position i den porfölj jag skriver om här, kallad 'idiotportföljen', är i svenska OMXS30. Där påbörjades det första köpet den 16 mars 2020 och inga köp eller sälj har skett där sedan i juni månad.

En av mina nuvarande långa positioner (tidsmässigt) är också i amerikanska S&P500, där inträffade köp i oktober. Ingen av de positionerna går riktigt i linje med vad en sk 'daytrader' sysslar med.

3. Tips?

Ja, men tyvärr är det så att TA kan kräva lite tid att få ett hum om. Det finns väldigt många kanaler som pratar om allt utom själva prisdatan, något av ett problem. Att det är så beror dock på att det är som med allt inom finans; det handlar främst om att sälja idéer, inte om att få någon annan att ta bättre än sämre beslut.

Tänk också på att TA inte är någon typ av magi utan uteslutande handlar om fler sannolikheter på sin sida än ej. Om du t ex singlar slant finns där en 50% sannolikhet att det blir klave varannan gång. TA handlar i princip om att förskjuta sannolikheten något mer än 60-70%. Det innebär också att idéer som att det existerar någon som gör 100% vinst i 100% av fallen ...

Här är ett par kanaler som inte får mig att vilja hoppa ned från ett högt berg:

* Figuring Out Money
Mikael da Silva är en något irriterande person, men hans TA är vettig
https://www.youtube.com/channel/UCfdPOTevbfCh_QHsyPeZ8MQ

* Tobbe Spekulerar
Tobbe kan vara svår att lyssna på och han rör sig i en väldigt långsam takt, möjligtvis bra för de som inte förstår särskilt mycket
https://www.youtube.com/c/TobbeSpekulerar/videos

* Krown's Crypto Cave
Mest crypto men även generella index mm också. Grafer är dock grafer helt oavsett tillångsslag (dvs oavsett crypt/aktie/index/råvaror...). Förmodligen något avancerat om man inte är van.
https://www.youtube.com/c/KrownsCryptoCave/videos

Du bör också tolka allt som alla säger på ditt vis, det finns inga "rätt" eller "fel".

-

TA är annars ett sätt att få ett hum om när/var det är mer läge än ej att köpa. Inte mer, inte mindre. Det är som sagt inget magiskt.

Tack så mycket!
Citera
2020-11-13, 18:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Nu gick jag in!

DAX gick ner överdrivet mycket jämfört med spx

Edit: kan vara grafen som lurar mig men det såg ut som dax gick brant nedåt jämfört med spx

Det gjorde den och gick dessutom under lägsta för sitt egna kluster. När börsen stängt är dock nya lägre lägsta för terminsindex att betrakta som mindre värda. Allt som sker på indexterminerna är öht alltid att betrakta som mindre värt.

Jag fortsatte köpa i den aggressiva dipp som du också såg men fick gå ut på något risiga +1.10%.
En ganska dålig dag med få större vinster, däremot noll köp som slutade på minus vilket alla dagar är att betrakta som väldigt bra trots att % inte ligger så högt.

Dagens avslut,

BULL DAX x18
Köp: 08:1**
Sälj: 09:2*
Vinst: +7.50%

BULL CAC x5
Köp: 09:1**
Sälj: 09:3*
Vinst: +0.56%

Kommentar: Det tog sig inte riktigt som jag önskade.

BULL DAX x18
Köp 1: 09:3*
Köp 2: 09:5*
Sälj: 10:2*
Vinst: +3.90%

BULL GULD x10
Köp 1: 09:4*
Köp 2: 10:1*
Sälj: 10:4*
Vinst: +0.37%

Kommentar: Det tog sig givetvis 5 minuter efter exit, så kan det gå.

BULL DAX x18
Köp 1: 10:4*
Köp 2: 11:1*
Köp 3: 11:1*
Sälj: 11:1*
Vinst: +1.44%

BULL DAX x18
Köp 1: 11:2*
Köp 2: 11:2*
Köp 3: 11:3*
Köp 4: 12:0*
Köp 5: 12:0*
Köp 6: 12:1*
Köp 7: 12:3*
Sälj: 15:3*
Vinst: +0.24%

Kommentar: Fastnade i en potentiell björnflagga, väldigt icke-gemytligt. Här handlade säljandet mindre om att ta vinst utan mer om att ta sig ur den paraboliska trend som sker vid öppnande av S&P och helt enkelt ta 'de brödsmulor' som då erbjuds.

Risken som fanns var också potentiell 'gap fill' för S&P uppåt varpå stor risk för att det börjas säljas av = tyska DAX vänder rätt ned igen.

BULL DAX x18
Köp 1: 16:0*
Köp 2: 16:1**
Köp 3: 17:x3
Köp 4: 17:4*
Sälj: 18:3*
Vinst: +1.10%

Kommetar: S&P går upp och fyller sin gap med endast 0.03% kvar och fastnar sedan i värdldens trögaste sidledes trend. De små dippar som kommer köps fort upp och RSI reset:ar sig konstant varpå det skapas utrymme för uppgång. Det blir aldrig något ryck uppåt och med den fyllda gap:en anser jag risken vara stor för nedgång så jag nöjer mig med den skitvinst detta ger.

-

Orkar inte posta några grafer med allt. Det är fredag, är trött och vill göra annat än att titta på grafer minut per minut.

Edit: Ser att lagen om allts djävlighet gör gällande att S&P givetvis drar iväg uppåt precis efter sälj. Tysken följer dock inte alls med utan blir istället permabjörn så fort S&P dippar till lite grann.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-13 kl. 18:48.
Citera
2020-11-13, 18:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Tack så mycket!

Ingen fara, trevlig helg! :)
Citera
2020-11-13, 19:08
Medlem
Citat:
Det gjorde den och gick dessutom under lägsta för sitt egna kluster. När börsen stängt är dock nya lägre lägsta för terminsindex att betrakta som mindre värda. Allt som sker på indexterminerna är öht alltid att betrakta som mindre värt.

Jag fortsatte köpa i den aggressiva dipp som du också såg men fick gå ut på något risiga +1.10%.
En ganska dålig dag med få större vinster, däremot noll köp som slutade på minus vilket alla dagar är att betrakta som väldigt bra trots att % inte ligger så högt.

Dagens avslut,

BULL DAX x18
Köp: 08:1**
Sälj: 09:2*
Vinst: +7.50%

BULL CAC x5
Köp: 09:1**
Sälj: 09:3*
Vinst: +0.56%

Kommentar: Det tog sig inte riktigt som jag önskade.

BULL DAX x18
Köp 1: 09:3*
Köp 2: 09:5*
Sälj: 10:2*
Vinst: +3.90%

BULL GULD x10
Köp 1: 09:4*
Köp 2: 10:1*
Sälj: 10:4*
Vinst: +0.37%

Kommentar: Det tog sig givetvis 5 minuter efter exit, så kan det gå.

BULL DAX x18
Köp 1: 10:4*
Köp 2: 11:1*
Köp 3: 11:1*
Sälj: 11:1*
Vinst: +1.44%

BULL DAX x18
Köp 1: 11:2*
Köp 2: 11:2*
Köp 3: 11:3*
Köp 4: 12:0*
Köp 5: 12:0*
Köp 6: 12:1*
Köp 7: 12:3*
Sälj: 15:3*
Vinst: +0.24%

Kommentar: Fastnade i en potentiell björnflagga, väldigt icke-gemytligt. Här handlade säljandet mindre om att ta vinst utan mer om att ta sig ur den paraboliska trend som sker vid öppnande av S&P och helt enkelt ta 'de brödsmulor' som då erbjuds.

Risken som fanns var också potentiell 'gap fill' för S&P uppåt varpå stor risk för att det börjas säljas av = tyska DAX vänder rätt ned igen.

BULL DAX x18
Köp 1: 16:0*
Köp 2: 16:1**
Köp 3: 17:x3
Köp 4: 17:4*
Sälj: 18:3*
Vinst: +1.10%

Kommetar: S&P går upp och fyller sin gap med endast 0.03% kvar och fastnar sedan i värdldens trögaste sidledes trend. De små dippar som kommer köps fort upp och RSI reset:ar sig konstant varpå det skapas utrymme för uppgång. Det blir aldrig något ryck uppåt och med den fyllda gap:en anser jag risken vara stor för nedgång så jag nöjer mig med den skitvinst detta ger.

-

Orkar inte posta några grafer med allt. Det är fredag, är trött och vill göra annat än att titta på grafer minut per minut.

Edit: Ser att lagen om allts djävlighet gör gällande att S&P givetvis drar iväg uppåt precis efter sälj. Tysken följer dock inte alls med utan blir istället permabjörn så fort S&P dippar till lite grann.

Intressant med CAC, har försökt hitta andra index på NN men hittar bara omx, dax, eurostox och us index.
Omx certen stänger 17.25 också.
Kanske ska byta till avanza.

Hur länge är omx terminer öppet på avanza?

Annars var det en ganska bra dag för mig.
Citera
2020-11-13, 19:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Intressant med CAC, har försökt hitta andra index på NN men hittar bara omx, dax, eurostox och us index.
Omx certen stänger 17.25 också.
Kanske ska byta till avanza.

Hur länge är omx terminer öppet på avanza?

Annars var det en ganska bra dag för mig.

Terminerna har öppet till 20:00 på Avanza.

Ett problem med OMX + hög hävstång är spreads, på Avanza ligger de just nu på runt 2-2,5% efter 17:30 vilket är smått efterblivet och nästan omöjliggör mindre vinsttagning här och där. För DAX och S&P på runt 0,1-0,3% även efter kl 17:30. Men courtage är gratis för alla köp över 1000 kr, men så är det väl på Nordnet också.
Citera
2020-11-13, 20:45
Medlem
1/10 skrev jag att jag ser mer uppsida i USA
Kan se att portföljen sköter sig bra
Köpen lönar sig mer o mer
Citera
2020-11-13, 22:35
Medlem
Citat:
Terminerna har öppet till 20:00 på Avanza.

Ett problem med OMX + hög hävstång är spreads, på Avanza ligger de just nu på runt 2-2,5% efter 17:30 vilket är smått efterblivet och nästan omöjliggör mindre vinsttagning här och där. För DAX och S&P på runt 0,1-0,3% även efter kl 17:30. Men courtage är gratis för alla köp över 1000 kr, men så är det väl på Nordnet också.

CAC ser ganska överköpt ut om man kollar mfi och rsi på 4h och även dagligt intervall.

November ser också ut att vara den enda månaden som CAC ligger över och sma200 sedan i Mars. Det har gått upp väldigt hastigt sedan slutet av Oktober.

Är det en dum idé att börja leta läge att gå kort på det indexet?

Jag tror att nästa vecka kommer att vara ganska dålig för CAC.

Om CAC drar iväg upp på måndag så kommer jag nog leta läge att gå kort
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-13 kl. 23:14.
Citera
2020-11-14, 11:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
CAC ser ganska överköpt ut om man kollar mfi och rsi på 4h och även dagligt intervall.

November ser också ut att vara den enda månaden som CAC ligger över och sma200 sedan i Mars. Det har gått upp väldigt hastigt sedan slutet av Oktober.

Är det en dum idé att börja leta läge att gå kort på det indexet?

Jag tror att nästa vecka kommer att vara ganska dålig för CAC.

Om CAC drar iväg upp på måndag så kommer jag nog leta läge att gå kort

Nej, det ser på vissa håll väldigt 'over extended' ut, dvs det ligger något för högt och kursen för många EU-index kommer från en parabolisk rörelse uppåt. Vanligt vid paraboliska rörelser uppåt är att priset söker sig mot ett 'returns to mean' ... något man i princip kan översätta till något enklare som att priset gärna återgår till runt 50% av uppgången. Använd kortkommandot ALT+F på Tradingview för att rita upp fib.retracement och dra sedan från högsta till lägsta i nuvarande så får du fib. retracement på 50% enkelt.

Något man också ser att det precis som innan skapats en drös gaps nedåt. Förra gången detta skedde gick priset också ned och började fylla alla dessa, något som garanterat alla (som tittar på datan.......) också har koll på.

Så länge priset är över SMA200 på dagliga bör man ha en slagsida mot att vara tjur, men det beror lite på hur priset är över SMA200 också. Är det för långt ifrån är det istället att betrakta som att risken för nedgång är större.

Du bör dock ställa andra index som CAC i relation till alla andra och där ser man också på dagliga att kursen ligger på en extremt hög nivå i relation till SMA200 på dagliga.

Tittar man på SPX-indexet blir detta tydligt (dvs man mäter högsta innan det börjar gå ned till SMA200 på dagliga):

Avstånd pris <> SMA200, Corona-dippen: 10.32%
Avstånd just nu: 12.36%
Juni-dippen: 6.86%
September-dippen: 13.68%
Oktober-dippen: 11.75%

Den X-faktor som finns nu är samtidigt dock vaccinet mot Corona så sanningar av slaget "för långt från SMA200" kan då sättas något ur spel eller någon typ av pullback kan då dröja. Hela Corona-dippen i mars är också en extrem.

Gå till DJI (Dow Jones Industrial Average) på tradingview, denna har data sedan år 1880 och slå på veckodatan. Titta sedan på RSI (och ta bort allt annat så att det blir tydligt) och jämför det lägsta värdet med alla veckor tillbaka till år 1880 så ser du var jag började höja på ögonbrynen.

-

RSI för olika index

Kod:
+----------+----+----+----+
|    #     | 1h | 4h | 1d |
| OMXS30   | 56 | 72 | 65 |
| OMXSPI   | 56 | 67 | 62 |
| DAX      | 52 | 68 | 60 |
| CAC      | 53 | 73 | 69 |
| IBEX     | 65 | 83 | 74 |
| EU (600) | 59 | 69 | 68 |
| -        |    |    |    |
| SPX      | 62 | 62 | 64 |
| SPY      | 62 | 62 | 64 |
| DJI      | 62 | 64 | 65 |
| NDX      | 57 | 59 | 56 |
| HSI      | 55 | 67 | 69 |

HSI = Hang Seng (Kina)
NDX = Nasdaq 100
EU = EuroStoxx600, dvs 600 största företagen i EU

Om man bara skulle gå på ovan ser det mycket riktigt ut som att CAC kan var värt att gå kort (dvs köpa på sig BEAR för de som inte förstår 'gå kort'). Om man väger in övriga index verkar det dock som om det mer är upplagt för en sidledes trend och en 'trading range'. Väger man dock också in saker som långt från SMA200 i kombination med alla nedre gaps ... blir något knepigt.

Både CAC och IBEX har högst begränsad uppsida sett till RSI på 4h. Men hög RSI betyder inte att det går ned utan det kan lika väl bli en sidledes trend. Det är mer när RSI når tydliga extremer som t ex 85 och liknande som det blir väldigt svårt att tro att det inte går ned något. CAC träffade just 88 på 4h när det indexet stod som högst 11 november.
Citera
2020-11-14, 13:25
Medlem
Citat:
Nej, det ser på vissa håll väldigt 'over extended' ut, dvs det ligger något för högt och kursen för många EU-index kommer från en parabolisk rörelse uppåt. Vanligt vid paraboliska rörelser uppåt är att priset söker sig mot ett 'returns to mean' ... något man i princip kan översätta till något enklare som att priset gärna återgår till runt 50% av uppgången. Använd kortkommandot ALT+F på Tradingview för att rita upp fib.retracement och dra sedan från högsta till lägsta i nuvarande så får du fib. retracement på 50% enkelt.

Något man också ser att det precis som innan skapats en drös gaps nedåt. Förra gången detta skedde gick priset också ned och började fylla alla dessa, något som garanterat alla (som tittar på datan.......) också har koll på.

Så länge priset är över SMA200 på dagliga bör man ha en slagsida mot att vara tjur, men det beror lite på hur priset är över SMA200 också. Är det för långt ifrån är det istället att betrakta som att risken för nedgång är större.

Du bör dock ställa andra index som CAC i relation till alla andra och där ser man också på dagliga att kursen ligger på en extremt hög nivå i relation till SMA200 på dagliga.

Tittar man på SPX-indexet blir detta tydligt (dvs man mäter högsta innan det börjar gå ned till SMA200 på dagliga):

Avstånd pris <> SMA200, Corona-dippen: 10.32%
Avstånd just nu: 12.36%
Juni-dippen: 6.86%
September-dippen: 13.68%
Oktober-dippen: 11.75%

Den X-faktor som finns nu är samtidigt dock vaccinet mot Corona så sanningar av slaget "för långt från SMA200" kan då sättas något ur spel eller någon typ av pullback kan då dröja. Hela Corona-dippen i mars är också en extrem.

Gå till DJI (Dow Jones Industrial Average) på tradingview, denna har data sedan år 1880 och slå på veckodatan. Titta sedan på RSI (och ta bort allt annat så att det blir tydligt) och jämför det lägsta värdet med alla veckor tillbaka till år 1880 så ser du var jag började höja på ögonbrynen.

-

RSI för olika index

Kod:
|    #     | 1h | 4h | 1d |
| OMXS30   | 56 | 72 | 65 |
| OMXSPI   | 56 | 67 | 62 |
| DAX      | 52 | 68 | 60 |
| CAC      | 53 | 73 | 69 |
| IBEX     | 65 | 83 | 74 |
| EU (600) | 59 | 69 | 68 |
| SPX      | 62 | 62 | 64 |
| SPY      | 62 | 62 | 64 |
| DJI      | 62 | 64 | 65 |
| NDX      | 57 | 59 | 56 |
| HSI      | 55 | 67 | 69 |

HSI = Hang Seng (Kina)
NDX = Nasdaq 100
EU = EuroStoxx600, dvs 600 största företagen i EU

Om man bara skulle gå på ovan ser det mycket riktigt ut som att CAC kan var värt att gå kort (dvs köpa på sig BEAR för de som inte förstår 'gå kort'). Om man väger in övriga index verkar det dock som om det mer är upplagt för en sidledes trend och en 'trading range'. Väger man dock också in saker som långt från SMA200 i kombination med alla nedre gaps ... blir något knepigt.

Både CAC och IBEX har högst begränsad uppsida sett till RSI på 4h. Men hög RSI betyder inte att det går ned utan det kan lika väl bli en sidledes trend. Det är mer när RSI når tydliga extremer som t ex 85 och liknande som det blir väldigt svårt att tro att det inte går ned något. CAC träffade just 88 på 4h när det indexet stod som högst 11 november.

Bra information, tack!
Citera
2020-11-14, 16:08
Medlem
Bra dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in