Citat:
Ursprungligen postat av
weedfield
Har följt den här tråden under en bra tid och tycker det är intressant att läsa allas åsikter och funderingar.
Min egen portfölj består mest av större bolag med relativt låg risk. Är långsiktig.
Ser att du postar mycket om dagliga köp och sälj. Förstår inte riktigt principen med dessa grafer och liknande information du postar. Antar att det är nån form av teknisk analys och daytrading du sysslar med? Samt shorta börsen? Det är väl främst dig och lund-no-go som jag sett postat mest om detta. Har du tips på någon bra sida eller youtube film för att kunna sätta sig in i den tradingtaktiken som ni sysslar med?
Är väl inget jag planerar att syssla med själv inom närmsta tiden men skulle vilja få en förståelse så jag kan tolka den information som du och de flesta andra i den här tråden verkar syssla med.
Om lund-no-go eller nån annan i tråden har bra förklaring eller tips på relativt lättslukad läsning om detta ämne får ni mer än gärna skicka till mig.
Trevlig helg!
1. Graferna visar prisdatan, om man är intresserad av att pris går upp eller ned kan man tänka sig att det är prisdatan man främst är intresserad av. Prisdatan ser man tydligast via graferna.
2. Sysslar inte med daytrading, men det händer att köp och sälj sker samma dag; dvs intradag. En daytrader är 100% ute ur marknaden vid slutet av varje dag, det är inte jag. Min största position i den porfölj jag skriver om här, kallad 'idiotportföljen', är i svenska OMXS30. Där påbörjades det första köpet den 16 mars 2020 och inga köp eller sälj har skett där sedan i juni månad.
En av mina nuvarande långa positioner (tidsmässigt) är också i amerikanska S&P500, där inträffade köp i oktober. Ingen av de positionerna går riktigt i linje med vad en sk 'daytrader' sysslar med.
3. Tips?
Ja, men tyvärr är det så att TA kan kräva lite tid att få ett hum om. Det finns väldigt många kanaler som pratar om allt utom själva prisdatan, något av ett problem. Att det är så beror dock på att det är som med allt inom finans; det handlar främst om att sälja idéer, inte om att få någon annan att ta bättre än sämre beslut.
Tänk också på att TA inte är någon typ av magi utan uteslutande handlar om fler sannolikheter på sin sida än ej. Om du t ex singlar slant finns där en 50% sannolikhet att det blir klave varannan gång. TA handlar i princip om att förskjuta sannolikheten något mer än 60-70%. Det innebär också att idéer som att det existerar någon som gör 100% vinst i 100% av fallen ...
Här är ett par kanaler som inte får mig att vilja hoppa ned från ett högt berg:
* Figuring Out Money
Mikael da Silva är en något irriterande person, men hans TA är vettig
https://www.youtube.com/channel/UCfdPOTevbfCh_QHsyPeZ8MQ
* Tobbe Spekulerar
Tobbe kan vara svår att lyssna på och han rör sig i en väldigt långsam takt, möjligtvis bra för de som inte förstår särskilt mycket
https://www.youtube.com/c/TobbeSpekulerar/videos
* Krown's Crypto Cave
Mest crypto men även generella index mm också. Grafer är dock grafer helt oavsett tillångsslag (dvs oavsett crypt/aktie/index/råvaror...). Förmodligen något avancerat om man inte är van.
https://www.youtube.com/c/KrownsCryptoCave/videos
Du bör också tolka allt som alla säger på ditt vis, det finns inga "rätt" eller "fel".
-
TA är annars ett sätt att få ett hum om när/var det är mer läge än ej att köpa. Inte mer, inte mindre. Det är som sagt inget magiskt. :)