2020-11-13, 13:28
Medlem
Mycket i den här tråden kokar ju ned till vad man bedömmer som mer sannolikt än annat och där är vi väl alla antagligen färgade av vad vi tror i skuldfrågan. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att rimlighetsbedömningarna är lite märkliga på sina håll...

Troligt om man ska förstå vissa: Engström kilade ned till Gamla stan och hämtade upp vapensamlarens revolver på en restaurang. Engström såg på (får man förmoda rätt långt) håll att det kom blod ur Palmes mun. Engström återvände till brottsplatsen och fick höra om mun-mot-mun-metoden. Engström uppehöll nåt sorts samband med medkonspiratörer från sitt kontorsrum.

Otroligt: Engström skarvar på rätt friskt om vad han gjort på mordplatsen och när han kommer dit.
Citera
2020-11-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är min bestämda uppfattning att TP kommer med en uppföljare. Allt annat vore märkligt.
Nu när vi får ut ytterligare delar av utredningen, där det sannolikt också kan finnas saker att gräva vidare kring.

Ja, vore ju konstigt om inte Pettersson spinner vidare på sin triumf. Hans track record som grävande journalist är inte heller särskilt imponernade så den här karamelllen suger han nog på ett tag.

Lär väl också komma nåt där nån tagit lite större djup i personen Engström. Finns väl en läsekrets för det utanför Palme-nörderiet nu när gubben är så pass vädrad i en bredare offentlighet.

Kul så klart om nån satte ihop en försvarsskrift. Värdefullt för historieskrivningen om inte annat. Mycket av invändningarna mot den här lösningen skvalpar runt på internetforum och i flyktiga kommentarsfält. Påverkar säkert eftervärldens syn på saken.
Citera
2020-11-13, 16:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Mycket i den här tråden kokar ju ned till vad man bedömmer som mer sannolikt än annat och där är vi väl alla antagligen färgade av vad vi tror i skuldfrågan. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att rimlighetsbedömningarna är lite märkliga på sina håll...

Troligt om man ska förstå vissa: Engström kilade ned till Gamla stan och hämtade upp vapensamlarens revolver på en restaurang. Engström såg på (får man förmoda rätt långt) håll att det kom blod ur Palmes mun. Engström återvände till brottsplatsen och fick höra om mun-mot-mun-metoden. Engström uppehöll nåt sorts samband med medkonspiratörer från sitt kontorsrum.

Otroligt: Engström skarvar på rätt friskt om vad han gjort på mordplatsen och när han kommer dit.
De här olika teorierna eller spekulationerna om t.ex. SE:s vapen utgår naturligtvis från ett antagande om att SE faktiskt är gärningsmannen. Utan det antagandet blir det naturligtvis lite märkligt att tro att SE tidigare under kvällen skulle ha gått till en restaurang i Gamla stan för att hämta en revolver.

Nu vet jag inte vad som skulle kunna övertyga just dig om att SE är gm, men om vi leker med tanken att t.ex. samtliga vittnen på platsen hade pekat ut SE som gärningsman vid en konfrontation, då kanske även du kan vara med och spekulera kring de här frågorna. Och i så fall, vad skulle du då själv tycka var en rimlig teori om hur han kunde ha en revolver den här kvällen? Och har du kanske några egna tankar kring att SE faktiskt verkar ha lämnat Skandiahuset i alldeles lagom tid för att träffa på Palme när han gick från bion?

Själv har jag inte satt mig in alls i vapenteorierna, så där kan jag inte uttala mig. Men när det gäller just tajmingen så tycker jag att t.ex. 'den-kristnes' förslag här om en telefonkontakt låter fullt rimligt:
Senast redigerad av Draifos 2020-11-13 kl. 16:27.
Citera
2020-11-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag menar de bägge. SE påstod väl att han kom dit och hjälpte till med livräddarhjälp åt OP. Vad finns det för belägg för detta? Det är frågan.
Ok, eftersom du frågade om det var klarlagt om SE gjort mun mot munmetoden blev jag lite undrande.
Det var SG. Ja det är helt klart. Det finns väl inget dokumenterat att SE sagt att han gjort något annat än att hjälpa till att lägga honom i framstupa. Inget påstående om att han tagit puls, givit hjärtmassage, konstgjord andning eller liknande.
Citera
2020-11-13, 16:23
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns ett starkt drag av realism i din teori. Här slipper man ju undan både en massa walkie-talkies och den så förhatliga slumpen. Vet du om det fanns någon telefon t.ex. i foajén på Grand? Hade den här tanken slagit även Per Häggström så hade han nog kollat upp samtalen till SE:s telefon, men jag har inte sett något om att så skall ha skett.
Jag vet ej om det fanns någon telefon på just Grand på den tiden. Det kan vara en sak att titta på. Minns bara svagt att en del andra biografer på den tiden inne i stan hade telefonautomater.

Det kan såklart även funnits telefon på SB:s kontor i Skandiahuset, där SE kan ha befunnit sig till och från under mordnatten. Icke totalt omöjligt att där också kan ha funnits vapen. Eftersom SE aldrig kollades närmare så tror jag inte att polisen någonsin undersökte vare sig SE:s kontor, rummen bredvid hans kontor i samma korridor eller än mindre SB:s kontor.

Några telefoner i huset kollades troligen inte på något sätt heller. På den tiden var det dock rätt så svårt för Televerket att spåra förlupna samtal s a s. Men Skandias växelautomat, om samtalen gick genom en sådan, kanske gav någon typ av utslag på inringningstider. Vet ej heller om telefonautomater på intressanta placeringar i området kollades.

Konstigt förresten att det inte har talats mycket om SE:s tillgång till telefon där han satt i Skandiahuset.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-13 kl. 16:31.
Citera
2020-11-13, 16:25
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ok, eftersom du frågade om det var klarlagt om SE gjort mun mot munmetoden blev jag lite undrande.
Det var SG. Ja det är helt klart. Det finns väl inget dokumenterat att SE sagt att han gjort något annat än att hjälpa till att lägga honom i framstupa. Inget påstående om att han tagit puls, givit hjärtmassage, konstgjord andning eller liknande.
Ja, just det. OK. Som sagt kan SE redan ha sett SG:s agerande då han var på väg bort från mordplatsen eller fått upplysningar om detta då han senare återvände.
Citera
2020-11-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du vill få ihop är alltså Stefan Glantz uppgift om framstupa sidoläge med Stig Engströms uppgift om framstupa sidoläge. Själv menar jag alltså att det inte alls behöver antas något läggande i framstupa sidoläge eftersom ett sådant antagande mest verkar krångla till det, men vi kan ju göra ett försök:

När Anna Hage kom dit sprang hon fram till Palme. Hon såg samtidigt en man som befann sig ett tiotal meter från Palme, och som springande lämnade platsen. När Anna kom fram till Palme såg hon att han blödde ur munnen och näsan. Lisbeth stod bredvid och Glantz satt redan här nedhukad vid Palmes huvud.

Det man skulle kunna tänka sig här, om nu Glantz uppgift om att Palme lades i framstupa sidoläge stämmer, är att det här var någonting som gjordes av t.ex. Glantz själv och/eller Lisbeth. Kanske alltså att man mycket tidigt, redan innan Anna kom dit, justerade kroppens läge från t.ex. liggande rakt på mage till framstupa sidoläge.

Förhöret med Anna 0:15 på mordnatten:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anna-Hage.pdf

Sedan kan vi kombinera det här med Lisbeths uppgift om att den flyende gärningsmannen efter en stund vänder sig om: "Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte" (förhör 860301). Även ett annat vittne (Hasse J) sade att gärningsmannen senare hade vänt sig om och tittat bakåt.

Ett möjligt händelseförlopp här är alltså att gärningsmannen, medan han ännu inte är alltför långt från mordplatsen, vänder sig om och ser att Palme blöder ur munnen. Han hinner också se att Palme i ett mycket tidigt moment läggs (eller har lagts) i framstupa sidoläge. Jag minns inte nu exakt vad Engström skall ha lämnat för uppgifter till väktarna när han kommer tillbaka till Skandiahuset 23:40, men det var kanske just det här om blod i munnen och framstupa sidoläge. I så fall blir alltså Stig Engströms egna uppgifter något som binder honom till mordplatsen vid en tidpunkt i direkt anslutning till mordet (dvs. som gärningsman), snarare än till någon annan och senare tidpunkt (som vittne).

Du skriver:
”När Anna Hage kom dit sprang hon fram till Palme. Hon såg samtidigt en man som befann sig ett tiotal meter från Palme, och som springande lämnade platsen”.
Det är knappast troligt att någon vändning kommit till stånd så tidigt att gm kunnat se det inifrån gränden.
Det går inte att utläsa att hon ser den springande mannen då hon kom fram till Palme. Hon har aldrig sagt detta, utan hon ser honom då hon fortfarande sitter i bilen.
Det är inte heller säker att hon omedelbart rusar fram, utan det kan också vara så att hon avvaktar en kort stund.
Avståndet mellan bil och mordplatsen bör vara ca 25 meter.
Om Anna är framme vid kroppen en halv minut efter mordet tror jag att vi ligger ganska nära.
Frågan är då vilka som var framme allra först, och vilka som vänt Palme i framstupa sidoläge. Har alla som säger detta fel?
Varför säger inte Anna detta?

Karin Johansson:

Anna hoppa tydligen ur bilen först? J: Ja hon sitter närmast.
F: Och du precis efter henne?
J: Ja.
f: Kan du beskriva vad ni gör?
J: Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan
kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

Anders Ersson:

”Sällskapet
hoppade ur och lade mannen i framstupa/sidoläge.”

Stefan Glantz:

”De hoppade ur allesammans och [Stefan] rusade fram till den
på rygg liggande mannen. Han kan inte säga vilket håll huvudet
pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge

Stig Engström:

På huk bredvid mannen var en äldre kvinna som visade sig vara Lisbeth Palme. Vidare en ung kvinna och en ung man. Olof Palme låg med huvudet i riktning mor Kungsgatan...Ur näsan rann det kraftigt med blod. Palme vändes till framstupa sidoläge.

Men frågan är då var Anna var vid detta tillfälle?
Var hon kanske framme,
Men utan att medverka till själva vändningen, eller har hon bara inte berättat om det?
Hon intervjuas i en lokaltidning i sin hemstad Södertälje tre år efter mordet, och då säger hon något intressant:

”Jag lade honom först i framstupa sidoläge och kände på pulsen. När jag inte kände någon puls lade jag honom på rygg”

Vi har alltså fem källor på att Palme vändes till framstupa sidoläge, om man räknar in tidningsintervjun, och visst krånglar det till det hela.
Palme föll ju framstupa.
Tror att man måste försöka ta med denna vändning som en viktig parameter för att kunna förstå själva förloppet, och i samma veva får förstås SE rätt.
Hans historia hade avvikit mer om han sagt att han kommit fram till en man som låg på mage.
Och som det tidigare skrivits här i tråden. Vi vet inte vad Lisbeth själv gjort innan det första vittnet kom fram.
Frågan är väldigt mycket svårare än man kan tro, jag har inga exakta svar, men konstaterar att man inte alls kan bortse från framstupa sidoläge bara för att det krånglar till det hela.
Senast redigerad av MacMackay 2020-11-13 kl. 17:13.
Citera
2020-11-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag vet ej om det fanns någon telefon på just Grand på den tiden. Det kan vara en sak att titta på. Minns bara svagt att en del andra biografer på den tiden inne i stan hade telefonautomater.

Det kan såklart även funnits telefon på SB:s kontor i Skandiahuset, där SE kan ha befunnit sig till och från under mordnatten. Icke totalt omöjligt att där också kan ha funnits vapen. Eftersom SE aldrig kollades närmare så tror jag inte att polisen någonsin undersökte vare sig SE:s kontor, rummen bredvid hans kontor i samma korridor eller än mindre SB:s kontor.

Några telefoner i huset kollades troligen inte på något sätt heller. På den tiden var det dock rätt så svårt för Televerket att spåra förlupna samtal s a s. Men Skandias växelautomat, om samtalen gick genom en sådan, kanske gav någon typ av utslag på inringningstider. Vet ej heller om telefonautomater på intressanta placeringar i området kollades.

Konstigt förresten att det inte har talats mycket om SE:s tillgång till telefon där han satt i Skandiahuset.

Det fanns en telefonautomat i foajén på Grand, det var denna Roger Östlund ringde med till Sigge i samband med mordet. Därav lär det nog finnas utdrag på utgående telefonsamtal från Grand i undersökningsmaterialet om någon vill titta närmare på det, men de flesta här är väl mer intresserade av att trolla och sabotera.
Citera
2020-11-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du skriver:
”När Anna Hage kom dit sprang hon fram till Palme. Hon såg samtidigt en man som befann sig ett tiotal meter från Palme, och som springande lämnade platsen”.
Det är knappast troligt att någon vändning kommit till stånd så tidigt att gm kunnat se det inifrån gränden.
Det går inte att utläsa att hon ser den springande mannen då hon kom fram till Palme. Hon har aldrig sagt detta, utan hon ser honom då hon fortfarande sitter i bilen.
Det är inte heller säker att hon omedelbart rusar fram, utan det kan också vara så att hon avvaktar en kort stund.
Avståndet mellan bil och mordplatsen bör vara ca 25 meter.
Om Anna är framme vid kroppen en halv minut efter mordet tror jag att vi ligger ganska nära.
Frågan är då vilka som var framme allra först, och vilka som vänt Palme i framstupa sidoläge. Har alla som säger detta fel?
Varför säger inte Anna detta?

Karin Johansson:

Anna hoppa tydligen ur bilen först? J: Ja hon sitter närmast.
F: Och du precis efter henne?
J: Ja.
f: Kan du beskriva vad ni gör?
J: Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan
kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

Anders Ersson:

”Sällskapet
hoppade ur och lade mannen i framstupa/sidoläge.”

Stefan Glantz:

”De hoppade ur allesammans och [Stefan] rusade fram till den
på rygg liggande mannen. Han kan inte säga vilket håll huvudet
pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge

Stig Engström:

På huk bredvid mannen var en äldre kvinna som visade sig vara Lisbeth Palme. Vidare en ung kvinna och en ung man. Olof Palme låg med huvudet i riktning mor Kungsgatan...Ur näsan rann det kraftigt med blod. Palme vändes till framstupa sidoläge.

Men frågan är då var Anna var vid detta tillfälle?
Var hon kanske framme,
Men utan att medverka till själva vändningen, eller har hon bara inte berättat om det?
Hon intervjuas i en lokaltidning i sin hemstad Södertälje tre år efter mordet, och då säger hon något intressant:

”Jag lade honom först i framstupa sidoläge och kände på pulsen. När jag inte kände någon puls lade jag honom på rygg”

Vi har alltså fem källor på att Palme vändes till framstupa sidoläge, om man räknar in tidningsintervjun, och visst krånglar det till det hela.
Palme föll ju framstupa.
Tror att man måste försöka ta med denna vändning som en viktig parameter för att kunna förstå själva förloppet, och i samma veva får förstås SE rätt.
Hans historia hade avvikit mer om han sagt att han kommit fram till en man som låg på mage.
Och som det tidigare skrivits här i tråden. Vi vet inte vad Lisbeth själv gjort innan det första vittnet kom fram.
Frågan är väldigt mycket svårare än man kan tro, jag har inga exakta svar, men konstaterar att man inte alls kan bortse från framstupa sidoläge bara för att det krånglar till det hela.

Palme föll rakt fram och slog i pannan i asfalten och inte på rygg som en del här verkar tro. Detta framgår av obduktionsprotokollet. Du får ingen dead cat bounce vid ett fall på två meter som gör att du kan landa på rygg, rätt så grundläggande fysik...

Från denna framåtstupa position som Palme landade i vändes han i framåtstupa sidoläge.

Eftersom Hage sedan ville göra HLR vändes han på rygg.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2020-11-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Palme föll rakt fram och slog i pannan i asfalten och inte på rygg som en del här verkar tro. Detta framgår av obduktionsprotokollet. Du får ingen dead cat bounce vid ett fall på två meter som gör att du kan landa på rygg, rätt så grundläggande fysik...

Från denna framåtstupa position som Palme landade i vändes han i framåtstupa sidoläge.

Eftersom Hage sedan ville göra HLR vändes han på rygg.

Vad är det du inte förstår?
Det är just det jag skriver: han föll framstupa.
Däremot vändes han i framstupa sidoläge enligt flera vittnen. Stefan säger att Palme låg på rygg. Det jag försöker säga är att Lisbeth kan ha gjort detta innan någon annan hunnit fram.
Självklart behöver han inte ha legat platt på rygg.
Det viktigaste i sammanhanget är ändå att SE berättar en historia som väl överensstämmer med övriga vittnen.
Han hade inte kunnat veta detta om han var gärningsman.
Citera
2020-11-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Det fanns en telefonautomat i foajén på Grand, det var denna Roger Östlund ringde med till Sigge i samband med mordet. Därav lär det nog finnas utdrag på utgående telefonsamtal från Grand i undersökningsmaterialet om någon vill titta närmare på det, men de flesta här är väl mer intresserade av att trolla och sabotera.
Det är väl dokumenterat att RÖ gick in till Grand och började fibbla med telefonen efter kl 23.30.
Läs förhören med biografpersonalen, flygledaren och Pia Engström.
Citera
2020-11-13, 17:49
Medlem
MrBarnabys avatar
För att komplicera bilden ytterligare så verkar det som SE berättat olika versioner för kollegor och säkert flera gånger om.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf

"Till kollegor på Skandia har Engström berättat att han var först av alla framme vid Palme, vände honom i framstupa-sido-läge och gjorde mun-mot-munmetoden. Eftersom han insåg läget var kritiskt sprang han från Tunnelgatan till Kungsgatan för att hitta polis eller ambulans. När han misslyckades återvände han till Tunnelgatan.".

Så exakt vad och när han berättat olika saker är osäkert. Att han sett "blod komma ur munnen" är inte konstigt, det behövde han nog inte ens vända sig om för att se.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-13 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in