2020-11-13, 09:27
Medlem
happilappis avatar
Älskar när såna här trådar kommer upp.. Permabears är alltid permabears. Måste va jobbigt att alltid förlora pengar eller sitta utanför.

Men det är lätthänt. Även jag var en nybörjare en gång och tänkte att vi ska bara korta marknaden. Men jag har lärt mig min läxa.

Nu är det bara köp som gäller och vinsthemtagning när det passar.

Ett tips: Man kan inte jämföra dagens fuckade skuldbelagda lågräntemarknad med historiska kurser. Det är helt andra spelregler. PE är inte lika relevant.
Citera
2020-11-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Eliasson
Håller med om det mesta bortsett från att Kristersson skulle städa upp.

Ingen politiker i modern tid har någonsin vågat röra i frågor som dessa.
Vad man gör är att öka inflationen och ändra mätmetoden till sin fördel.
Resultatet, ingen kan arbeta och spara sig rik.
Omedvetet köper svensken förslavningen utan förståelse för vad som pågår.

Tycker det är fel. De politiker som var inblandade i efterdyningarna av 90-tals krisen gjorde ett riktigt bra jobb. Mycket av politiker lades om i rätt riktning. Exempelvis Bo Lundgren gjorde mycket rätt som chef för bankakuten. Många bra företag skapades, och såldes med vinst, där. Inte minst Pandox.

Det finns politiker historiskt som har överaskat och tänkt längre än näsan räcker. Inte många skall erkännas men några. Inte så att jag tror att Ulf Kristersson skulle vara en av dem men man skall inte dömma honom på förhand...
Citera
2020-11-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Älskar när såna här trådar kommer upp.. Permabears är alltid permabears. Måste va jobbigt att alltid förlora pengar eller sitta utanför.

Men det är lätthänt. Även jag var en nybörjare en gång och tänkte att vi ska bara korta marknaden. Men jag har lärt mig min läxa.

Nu är det bara köp som gäller och vinsthemtagning när det passar.

Ett tips: Man kan inte jämföra dagens fuckade skuldbelagda lågräntemarknad med historiska kurser. Det är helt andra spelregler. PE är inte lika relevant.

Aaah... jag minns det glada 90-talet... förra gången man menade att PE inte var relevant.

PE sätts ju med hänsyn till ränteläget, det gör att marknaden kan svälja PE på denna nivån.

Men, men.... du har väl i princip rätt i vad du skriver så jag skall inte gagga på dig.
Citera
2020-11-13, 10:20
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Aaah... jag minns det glada 90-talet... förra gången man menade att PE inte var relevant.

PE sätts ju med hänsyn till ränteläget, det gör att marknaden kan svälja PE på denna nivån.

Men, men.... du har väl i princip rätt i vad du skriver så jag skall inte gagga på dig.

Sådär har ni väl sagt i några år nu.

Ingen vill vara den som kraschar partyt. Det kommer fortsätta såhär många år till. Pengar dras till investeringar för det finns ingen annanstans dom kan parkeras.
Citera
2020-11-13, 10:24
Medlem
Citat:
Sådär har ni väl sagt i några år nu.

Ingen vill vara den som kraschar partyt. Det kommer fortsätta såhär många år till. Pengar dras till investeringar för det finns ingen annanstans dom kan parkeras.

Vem är "ni"?

Jo, tills något händer med ränte- och penningpolitik. Då blir det andra bullar och "något" händer alltid. Det so välter börserna är alltid "något".

Jag är investerad, men dansar närmare utgången än dig kanske.
Citera
2020-11-13, 10:27
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vem är "ni"?

Jo, tills något händer med ränte- och penningpolitik. Då blir det andra bullar och "något" händer alltid. Det so välter börserna är alltid "något".

Jag är investerad, men dansar närmare utgången än dig kanske.

"Ni" är dom som säger att börsen alltid är övervärderad och ändå fortsätter den gå upp. Om man förstår ränteläget och QE, och vart pengar rör sig, så finns det inget som är "övervärderat". Man investerar i det dit pengarna rör sig. Dvs börsmarknaden och bostäder.

Man förlorar per automatik om man sitter på cash.
Citera
2020-11-13, 10:31
Medlem
Citat:
"Ni" är dom som säger att börsen alltid är övervärderad och ändå fortsätter den gå upp. Om man förstår ränteläget och QE, och vart pengar rör sig, så finns det inget som är "övervärderat". Man investerar i det dit pengarna rör sig. Dvs börsmarknaden och bostäder.

Man förlorar per automatik om man sitter på cash.

Jag sa att nu kan marknaden acceptera PE för att räntan är låg. Du har ju rätt i att dagens finanspolitik ger dagens kurser, men du har fel när du säger att PE inte är relvant.

PE ges ju i princip av en nuvärdesberäkning av framtida vinster.

https://www.persaktieblogg.se/aktier/pe-tal-borsen-och-rantor
Citera
2020-11-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Eliasson
Håller med om det mesta bortsett från att Kristersson skulle städa upp.

Ingen politiker i modern tid har någonsin vågat röra i frågor som dessa.
Vad man gör är att öka inflationen och ändra mätmetoden till sin fördel.
Resultatet, ingen kan arbeta och spara sig rik.
Omedvetet köper svensken förslavningen utan förståelse för vad som pågår.

Får ge dig att Kristersson inte kommer klara städjobbet så bra heller han vill ju också köpa röster
men även om han inte klarar jobbet så bra kan andra sidan ändå skylla nedgången på honom.
Citera
2020-11-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
På vilket sätt är P/S värdelöst? Kanske inte lämpat för att hitta bra aktietips, men det är ett inflations-neutralt sätt att beräkna priset på en aktie så att man kan jämföra mellan år. Och just nu är priset på aktier i USA det högsta någonsin sedan 1955, och troligen för alltid. Om du skakar bort detta faktum som du skakar bort mjäll så gör du fel.

Därför att sales inte säger någonting egentligen, i långa loppet måste det vara svarta siffror på sista raden. Att jämföra mellan år känns inte heller speciellt relevant, om priset har gått upp måste det ställas i relation till riskfria räntan etc. Om du fick en riskfri ränta på 5% efter inflation år X och idag får en riskfri ränta på 0,7% eller t.o.m minus så kommer naturligtvis aktiepriserna röra sig därefter eftersom deras värde är vinsten relativt riskfria räntan. Du kan inte stirra dig blint på en enskild graf och konstatera att aktier är dyra, du måste fråga dig vad deras pris är relativt alternativen.
Citera
2020-11-13, 11:09
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Kan tipsa om en bra video från Nordnet som visar vad jag menar: https://youtu.be/vbfFpYN0fYo

Ungefär 7 min in i videon tar de upp earnings yield vs riskfria räntan i en graf. Jämför dagens läge med ex IT-bubblan, finns inga som helst likheter. På den tiden åkte priserna upp så att du fick högre avkastning sett till företagens vinster genom att köpa statsobligationer! Då ska man börja bli orolig

Tack, den var ju väldigt intressant. Det är ju som sagt upplagt för att börsen alltid borde vara på ATH, behöver inte indikera bubbla på något sätt.

Det är snarare så att problemet är att folk inte tittar på dessa saker när de investerar i specifika aktier som skapar bubblor.
Citera
2020-11-13, 11:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Därför att sales inte säger någonting egentligen, i långa loppet måste det vara svarta siffror på sista raden. Att jämföra mellan år känns inte heller speciellt relevant, om priset har gått upp måste det ställas i relation till riskfria räntan etc. Om du fick en riskfri ränta på 5% efter inflation år X och idag får en riskfri ränta på 0,7% eller t.o.m minus så kommer naturligtvis aktiepriserna röra sig därefter eftersom deras värde är vinsten relativt riskfria räntan. Du kan inte stirra dig blint på en enskild graf och konstatera att aktier är dyra, du måste fråga dig vad deras pris är relativt alternativen.
Jag tror ärligt talat du talar i nattmössan. "En enskild graf"? Den råkar bara sammanfatta hela SP500 inklusive omsättningen 65 år i sträck.

"Svarta siffror på sista raden". Berätta om något företag med jätteomsättning som inte går med vinst, särskilt under årtionden.

"Att jämföra mellan år känns inte heller speciellt relevant". Nähä, och inte heller i 65 år? Med den analysen så kan det inte existera bubblor, och vi behöver aldrig någonsin rita grafer.

". Om du fick en riskfri ränta på 5%..." osv. Du tycker inte att 65 år täcker in alla varianter av räntor? Du menar att just 2020 är ett så ovanligt år att det aldrig tidigare inträffat? Ja, det stämmer ju iallafall, bubbelvärdet är det hösta någonsin.

", du måste fråga dig vad deras pris är relativt alternativen". USA-börsen, bara ett av många alternativ? Vi pratar om 50% av världens börsvärde.

Nä, kass analys, totalt blind för framtida problem, 100% förnekelse, 100% huvudet i sanden. Din depå betvivlar jag har mer än 5000 kr i aktier.
Citera
2020-11-13, 13:05
Medlem
många bra inlägg här ni som säger att man ska köpa mat och pengar kommer bli värdelösa och sånt är dock idioter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in