2020-11-12, 23:38
Medlem
Odagans avatar
Tror det klokaste man kan göra är att go with the flow. Med egna idéer kan det lätt gå som det gick för BajsBoo;-Väldigt snett..
Citera
2020-11-12, 23:47
Medlem
Just nu när Maggan lovat att det skall tryckas 100 miljarder nya kronor så är klart att börsen
kommer vara dopad ett tag till . Det blir nog först när man börjar se att dessa investeringar
inte gett någon avkastning tillbaka och börsen börjar gå på ångorna av dopingen som den
riktiga kraschen kommer. Regeringen kommer förmodligen fortsätta dopa ekonomin fram till nästa val och låta Kristersson städa upp efteråt.
Då kan dom skylla nedgången på honom och försöka bli omvalda igen efter fyra år.
klassisk sosse strategi.
Citera
2020-11-13, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Och hur vet du när det ska ske? Vad baserar du ditt uttalande på?
Jag vet inte när det kommer ske. Det vet ingen. Däremot säger min erfarenhet av börsen att det kommer ske, då det historiskt sett alltid har skett när börsen är högt värderad. P/E-talen för börsernas högst värderade bolag är onormalt höga just nu.

Jag ser också hur hårt börsen dopas för tillfället och jag är fullt övertygad om att denna doping kommer fortsätta under ytterligare ett par år, eller ännu längre. Ironiskt nog så kan faktiskt Corona ha flyttat fram stundande börskrasch flera år. Så länge pandemin härjar kommer sedelpressarna gå på högvarv. Detta kommer också fortsätta under ytterligare några år efter pandemin har mattats av eller försvunnit, då många branscher kommer ta tid att få fart på igen.

Förvänta dig tunga stödpaket av nytryckta pengar under lång tid framöver.

Sen kommer baksmällan komma, förr eller senare. Själv kommer jag dock vara fullinvesterad under ytterligare några år.
Citera
2020-11-13, 02:44
Medlem
ja det ekonomiska system är skuldmättat och vi går mot en krash helt oundvikligt,varför tror ni dom kört såmycket med corona det här året?jo för att skylla pyramidspelets konsekvenser på corona.
jag är ingen aktieexpert men tom jag vet det här.
glöm att försöka gömma undan pengar eller investera i guld,det bästa man kan göra är att bunkra upp med mat,vi kommer övergå i en bättre värld nu men i övergången kommer det bli stökigt så var förberedda!
Senast redigerad av tony.hawk 2020-11-13 kl. 02:47.
Citera
2020-11-13, 03:00
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony.hawk
ja det ekonomiska system är skuldmättat och vi går mot en krash helt oundvikligt,varför tror ni dom kört såmycket med corona det här året?jo för att skylla pyramidspelets konsekvenser på corona.
jag är ingen aktieexpert men tom jag vet det här.
glöm att försöka gömma undan pengar eller investera i guld,det bästa man kan göra är att bunkra upp med mat,vi kommer övergå i en bättre värld nu men i övergången kommer det bli stökigt så var förberedda!

Svårt att tro denna scenario skulle utspela sig här i Sverige. USA, Brasilien och Saudi Arabien skulle möjligtvis drabbas men ej Sverige. Vi är allt för fredliga och har ett litet annorlunda system och förtroende för vårt speciella feodala system! De enda som skulle skapa extra kaos i vårt land skulle nog varit invandrarna men troligtvis skulle de få smaka en jävla massa bly om det skulle eskalera allt för mycket!
Citera
2020-11-13, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Svårt att tro denna scenario skulle utspela sig här i Sverige. USA, Brasilien och Saudi Arabien skulle möjligtvis drabbas men ej Sverige. Vi är allt för fredliga och har ett litet annorlunda system och förtroende för vårt speciella feodala system! De enda som skulle skapa extra kaos i vårt land skulle nog varit invandrarna men troligtvis skulle de få smaka en jävla massa bly om det skulle eskalera allt för mycket!
japp håller med,skadar inte att vara förberedd ändå,speciellt vid den ekonomiska krashen som kommer snart,blir garanterat stora strömavbrott när wallenbergarna/djupastaten får panik när makten nu sakta glider dom ur händerna.
Citera
2020-11-13, 08:08
Medlem
Bartix12s avatar
Att du startar en sådan här tråd tyder på att du är en relativt ny handlare. Historiskt har det visat sig att det lönat sig att ligga i marknaden och köpa på sig i nedgångar istället för att försöka tajma nedgångarna.

Ha is i magen är mitt bästa tips och stirra inte dig blind på kurser hela dagen om du inte klarar av det.
Citera
2020-11-13, 08:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Jag hade iof enbart svenska börsen i åtanke, men p/s är ju ett rätt värdelöst nyckeltal. Det intressanta är vinsten (samt om den är uthållig) och hur den är i förhållande till alternativen.
På vilket sätt är P/S värdelöst? Kanske inte lämpat för att hitta bra aktietips, men det är ett inflations-neutralt sätt att beräkna priset på en aktie så att man kan jämföra mellan år. Och just nu är priset på aktier i USA det högsta någonsin sedan 1955, och troligen för alltid. Om du skakar bort detta faktum som du skakar bort mjäll så gör du fel.
Citera
2020-11-13, 08:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Det stämmer inte. USD/SEK har inte varit på 11 sedan 2001. Peak 10,4 i år och året inleddes på 9,3ish. Så om man råkade få för sig att gå all in i början av året så är det ca -7-8% fx. Samtidigt låg kursen under 8 på början av 2018. Passiva investerare köper kontinuerligt.
Jag använder paypal-kursen och den låg kring 10.90 tidvis början på 2020. Du handplockar data för att tona ner den kraftiga sänkningenav SEK/USD. Jag kan inte se något syfte med det? Sanningen är att SEK/USD närmar sig bottenvärdet sett 5 år tillbaka. Och historiskt har SEK/USD ofta legat kring 6.50 så det finns en stor fallhöjd kvar. Jag gjorde tom affärer för mer än 10 år sedan när SEK/USD gick under 5. Innan dess hade SEK/USD slagit rekord kring 10.50 precis som nu, så det är en tydlig historisk cykel. Hur bra var det då att köpa en global indexfond på 10?

Jag har varnat för detta det senaste året på FB. Investera inte i USD om du har dina pengar i SEK, och ta reda på vilka fonder som är beroende av USD. Det var tydligen ett gott råd.

När SEK/USD börjar närma sig 6.50 igen så kommer jag att köpa aktier utanför Sverige, för första gången på nästan 10 år. Fast troligen väljer jag Tyskland, även Euron sjunker mot SEK, Tyskland har en så mycket normalare värdering än USA.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-13 kl. 08:51.
Citera
2020-11-13, 09:12
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Nej. Tror det kommer skjuta iväg uppåt i snabbare takt snarare.
Effekter av stödpaket och räntesänkningar I andra länder bör vara något fördröjda.
Behövs knappt någon fundamenta när inflation står högt på världens önskelista.

Cash är stendött och en garanti-förlust, alla pengar belånade eller ej går till antingen värdepapper eller andra "säkrare" investeringar ex fastigheter.
Verkar vara så det fungerar.
Citera
2020-11-13, 09:20
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Just nu när Maggan lovat att det skall tryckas 100 miljarder nya kronor så är klart att börsen
kommer vara dopad ett tag till . Det blir nog först när man börjar se att dessa investeringar
inte gett någon avkastning tillbaka och börsen börjar gå på ångorna av dopingen som den
riktiga kraschen kommer. Regeringen kommer förmodligen fortsätta dopa ekonomin fram till nästa val och låta Kristersson städa upp efteråt.
Då kan dom skylla nedgången på honom och försöka bli omvalda igen efter fyra år.
klassisk sosse strategi.

Håller med om det mesta bortsett från att Kristersson skulle städa upp.

Ingen politiker i modern tid har någonsin vågat röra i frågor som dessa.
Vad man gör är att öka inflationen och ändra mätmetoden till sin fördel.
Resultatet, ingen kan arbeta och spara sig rik.
Omedvetet köper svensken förslavningen utan förståelse för vad som pågår.
Citera
2020-11-13, 09:20
Medlem
Sqeptisks avatar
Finns ingen anledning till oro för ett litet "All Time High". ATH föder nya ATH!
Om alla gick "all in" skulle ni få se på ATH!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in