2020-11-12, 21:47
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Var planerar du att placera pengarna efter att du plockat ut dem från börsen?
Likvid på ISK om jag inte har nån bättre idé. Har aldrig brytt mig om kaffepengar..
Citera
2020-11-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Likvid på ISK om jag inte har nån bättre idé. Har aldrig brytt mig om kaffepengar..

Varför inte bara låta dem ligga kvar om det handlar om kaffepengar? Låter ju inte logiskt att engagera sig i att stiga av i sådana fall.
Citera
2020-11-12, 22:03
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Varför inte bara låta dem ligga kvar om det handlar om kaffepengar? Låter ju inte logiskt att engagera sig i att stiga av i sådana fall.

Jag kanske uttryckte mig klumpigt.. Det jag menar är att OM jag gör sorti får cashen stå kvar på ISK. Att flytta dem därifrån för att undgå beskattning är det jag ser som kaffepengar.
Citera
2020-11-12, 22:15
Medlem
Yinool0401s avatar
Folk här har ingen koll, allt går ut på att börsen ska upp. Hela USA handlar om marknaden.

Statsskulden ska upp, i all oändlighet om det behövs, men marknaden kan guppa men ska upp i slutändan. Alla ska ha tilltro till marknaden i oändlighet.
Citera
2020-11-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan

Räntefond??
Citera
2020-11-12, 22:32
Medlem
Globalisterna förbereder för "the great reset", pengar kommer vara värdelösa, så köp vad som helst med substans.
Citera
2020-11-12, 22:33
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Räntefond??
För i helvete.. Odågan köper inga räntefonder. Inga indexfonder heller för den delen.
Odågan köper för 100k kl 09:04 varje morgon å gör rätt 8ggr av 10.
I morse köpte jag 146 aktier I SWMA för 681,80 å sålde 142 för 699:20 medans du förmodligen informerade skolbarn om rätt värdegrund...
Citera
2020-11-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glasogonmongo
Om man zoomar ut lite på OMXS30: https://avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30

Välj visa sedan 1984.

Nasdaq är ännu mer oroande: https://avanza.se/index/om-indexet.html/19006/nasdaq

DowJones: https://avanza.se/index/om-indexet.html/18985/dow-jones

Det känns som att graferna bara skjutit i höjden senaste åren. Speciellt nasdaq. Corona har ju försatt världen i en mycket sorglig ekonomisk situation.

Kinnevik B: https://avanza.se/aktier/om-aktien.html/5369/kinnevik-b

zooma ut till 1996. Den kurvan är rätt sjuk. Innan korona var kinnevik värd 230 kr. Nu 400kr. ???

Amazon.com Inc innan korona 1700 $ nu värd ca 3300 senaste tiden, ibland uppe på 3500 $.

Är det ett läge att kliva av nu? Tror ni på en större nedgång?

Det enda jag har att komma med som "bevis" är att titta på de sjuka graferna, och jämföra med tidigare nedgångar. Samt att ekonomin har fått en rejälsmäll pga korona som även ifall viruset försvinner ha långsiktiga ekonomiska konsekvenser.

Det trycks/lånas mycket pengar för att hjälpa ekonomin och i slutändan placeras dessa oftast på börsen. De senaste bubblorna har också lärt folk/institutioner att börsen alltid kommer tillbaka så varje nedgång drar till sig mängder med köpsugna.

Så jag personligen tror inte på några större sättningar.
Citera
2020-11-12, 22:56
Medlem
Vi kommer inte se någon rejäl sättning under de närmaste åren. Ekonomin kommer dopas så mycket som det behövs. Naturligtvis gör detta att kraschen riskerar att bli ännu allvarligare när den väl kommer, men det ligger som sagt flera år framåt i tiden.
Citera
2020-11-12, 23:13
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Vi kommer inte se någon rejäl sättning under de närmaste åren. Ekonomin kommer dopas så mycket som det behövs. Naturligtvis gör detta att kraschen riskerar att bli ännu allvarligare när den väl kommer, men det ligger som sagt flera år framåt i tiden.

Och hur vet du när det ska ske? Vad baserar du ditt uttalande på?
Citera
2020-11-12, 23:16
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Mer nytryckta pengar som går in i aktiemarknaden istället för bostadsmarknaden bara.
Det är inflation vi ser, aka lån. Dold hyperinflation för att vara mer exakt.
Det måste ta vägen någonstans.

Så mer ett tecken på fiatvalutans tappade förtroendevärde än ökat reellt värde för företag på börsen.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2020-11-12 kl. 23:19.
Citera
2020-11-12, 23:19
Avslutad
En observation som jag gjorde under slutet på 90-talet, 2007 och även nu är att intresset för aktier är väldigt stort med mycket uppmärksamhet i media osv. Massvis av artiklar med "aktieproffs" och aktietävlingar är ett tydligt tecken på att hysterin är stor. I slutet på 90-talet hade mainstream media TV-program om aktier. Då visste man att toppen var nära. Där är vi kanske inte riktigt ännu.

De enorma stimulanspaketen som kom efter finanskrisen och som har fortsatt har ju satt normala mekanismer ur spel. Gissningsvis kommer bubblan bli större än någonsin tidigare och fallet därefter bli bland de värre vi sett. Den urskakning som kom i mars i år var tillräckligt stor för att räknas som en rekordsnabb korrigering. Därmed kan kurserna antagligen fortsätta uppåt flera år till innan nästa sättning kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in