2020-11-12, 12:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag spekulerar naturligtvis bara, och kan ha totalt fel. Kanske kunde jag skrivit "jag tror...". Att det verkligen var en bubbla vet vi inte förrän den sprack.
Fair enough.
Citera
2020-11-12, 12:08
Medlem
Fast säger verkligen definitionen av bubbla att den inte går att upptäckta innan den spruckit? Är väl snarare att man inte kan förutsäga när den kommer spricka, att den kan blåsas upp mer än någon vettig människa kan föreställa sig.
Citera
2020-11-12, 12:35
Medlem
Till exempel

Apple inc.

Värt 70 $ innan Corona.

Idag värt 120 $

Nästan en DUBBLERING av kursen?

Jag äger lyckligtvis aktier i Apple sedan 2018.

Nu är jag inte insatt i bolaget ordentligt, men det finns knappast något som motiverar denna rusning.

Ingen vettig analytiker kan väl tänka. Hmmm ok koronavirus Japp, hmm Apple är undervärderade med cirka 100% ???

På ungefär ett halvår har alltså kursen gått 80 %
Citera
2020-11-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glasogonmongo
Till exempel

Apple inc.

Värt 70 $ innan Corona.

Idag värt 120 $

Nästan en DUBBLERING av kursen?

Jag äger lyckligtvis aktier i Apple sedan 2018.

Nu är jag inte insatt i bolaget ordentligt, men det finns knappast något som motiverar denna rusning.

Ingen vettig analytiker kan väl tänka. Hmmm ok koronavirus Japp, hmm Apple är undervärderade med cirka 100% ???

På ungefär ett halvår har alltså kursen gått 80 %
Köp inte aktier som har en sjuk uppgång då.. Finns gott om large cap bolag som fortfarande ligger på nivåer runt botten i mars, dessa har knappast 30% nedsida..
Citera
2020-11-12, 13:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Fast säger verkligen definitionen av bubbla att den inte går att upptäckta innan den spruckit? Är väl snarare att man inte kan förutsäga när den kommer spricka, att den kan blåsas upp mer än någon vettig människa kan föreställa sig.
Å andra sidan, vem sätter in pengar medvetet i något som man vet ska spricka? Själva kunskapen om att det är en bubbla, och att den kan spricka, gör att den spricker. Jag tror 99.9% som har pengar på börsen är säkra på att det inte är en bubbla.
Citera
2020-11-12, 13:03
Medlem
Kosmos.s avatar
US dollar har gått ner mycket sedan det blev tydligt att Biden antagligen kommer ta hem det.

8.60 kr är den värd idag.
Citera
2020-11-12, 13:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
US dollar har gått ner mycket sedan det blev tydligt att Biden antagligen kommer ta hem det.

8.60 kr är den värd idag.
Fy tusan, det var lågt, den var uppe i 11 kr ett tag. Alla som har globala fonder och indexfonder kommer att göra sura miner. Liksom alla i Sverige som äger USA-aktier köpta i dollar. Det är 20% ner från årsskiftet bara på valutan.

Å andra sidan brukar det sägas att en låg valuta är bra för USA-företag, deras produkter blir billigare i utlandet. Företag som google och facebook får betalt i lokal valuta så deras vinster på utlandsförsäljning kommer att öka utan att de höjer sina priser.
Citera
2020-11-12, 13:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Köp inte aktier som har en sjuk uppgång då.. Finns gott om large cap bolag som fortfarande ligger på nivåer runt botten i mars, dessa har knappast 30% nedsida..
Fördelningen "bubbla" och "rimligt pris" är extremt ojämnt fördelat, så visst finns det fynd fortfarande. Men då måste du handplocka aktier, du kan inte köpa fonder som är breda. Fast även fynden kommer att rasa i ett bubbelsprick, dock inte lika mycket som de värsta fallen, vilka de nu blir. Apple amazon tesla ligger väl bra till för chock-sänke, men det går inte att veta. De var övervärderade enligt historiska P/S redan i januari, och nu ligger de mycket högre...
Citera
2020-11-12, 13:25
Medlem
Citat:
Fördelningen "bubbla" och "rimligt pris" är extremt ojämnt fördelat, så visst finns det fynd fortfarande. Men då måste du handplocka aktier, du kan inte köpa fonder som är breda. Fast även fynden kommer att rasa i ett bubbelsprick, dock inte lika mycket som de värsta fallen, vilka de nu blir. Apple amazon tesla ligger väl bra till för chock-sänke, men det går inte att veta. De var övervärderade enligt historiska P/S redan i januari, och nu ligger de mycket högre...
Jovisst, har ingen lust att köpa Apple/Tesla på såna här nivåer där kursen kan gå ner 30-40% på en vecka utan att kursen för den delen är låg jämfört med början av året (då dom redan var dyra som du säger), fallhöjden är ju extrem. I jämförelse känns ju Scandic som en lågräntefond om man ska jämföra risk/reward...
Citera
2020-11-12, 13:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jovisst, har ingen lust att köpa Apple/Tesla på såna här nivåer där kursen kan gå ner 30-40% på en vecka utan att kursen för den delen är låg jämfört med början av året (då dom redan var dyra som du säger), fallhöjden är ju extrem. I jämförelse känns ju Scandic som en lågräntefond om man ska jämföra risk/reward...
USA:s top 5-aktier är tillsammans värda mer än hela Englands börs. Och Londonbörsen är inte jätteliten, trea i världen med bolag som unilever BP Sell Astrazeneca BHP HSBC. Alla har pyttevärde jämfört med apple. Jag har för mig att NYSE har ett större värde än hela övriga världens börser tillsammans, så när du köper en global indexfond får du 52% USA-aktier.

Bubbla? Nää...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-12 kl. 13:38.
Citera
2020-11-12, 13:41
Medlem
Citat:
Å andra sidan, vem sätter in pengar medvetet i något som man vet ska spricka? Själva kunskapen om att det är en bubbla, och att den kan spricka, gör att den spricker. Jag tror 99.9% som har pengar på börsen är säkra på att det inte är en bubbla.

Personer som tror att de ska vara med på uppgången och hinna hoppa av innan den spricker?

Börsen som helhet i dagsläget är ingen bubbla om man tittar på earnings yield i förhållande till riskfri ränta, långt ifrån. Däremot var det helt uppenbart en bubbla före IT-kraschen och Japan-kraschen 1990.
Citera
2020-11-12, 14:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Personer som tror att de ska vara med på uppgången och hinna hoppa av innan den spricker?

Börsen som helhet i dagsläget är ingen bubbla om man tittar på earnings yield i förhållande till riskfri ränta, långt ifrån. Däremot var det helt uppenbart en bubbla före IT-kraschen och Japan-kraschen 1990.
Det motsägs dock av det diagram jag visade tidigare i tråden, P/S sp500 är högre än någonsin 1955-2020. Det är apple och någon till som drar upp earnings till ofattbara nivåer som inte är hållbara, om inte apple uppfinner en produkt till i nivå med iphone. iphone ensam har skapat världens största börsbubbla (tror jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in