2020-11-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får hoppas på det. Nu påstås det på Twitter att även SIR dras med eftersläpningar. En indikation på det kanske var den våg vi såg på måndagsförmiddagen när siffrorna ökade snabbt.
Platz.se skriver under sin rubrik "Antal nya intensivvårdsfal"
"OBS! Siffrorna är inte slutgiltiga. Rapporter kan komma flera dagar senare"
https://platz.se/coronavirus/

----------
Skåne har ökat med två fler IVA-fall sedan igår, om jag minns gårdagens siffra rätt?

Per dag IVA (siffrorna för den 10:e och 11:e kommer från mitt minne)
10:e - 16
11:e - 13
12:e - 15

Per dag på sjukhus
10:e - 90
11:e - 109
12:e - 119
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Om-l%C3%A4gesbilden
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Skåne sedan igår:

”Här är Region Skånes senaste lägesbild:

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne (12 nov): 16 064 (+569 sedan 11 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning (12 nov): 119 (+10 sedan 11 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning (12 nov): 15 (+2 sedan 11 nov)

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 som avlidit (till och med den 12 nov): 325 (+-0 sedan 11 nov)

• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 45: 312 357 (+31 470 sedan vecka 44)”
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Vi får hoppas på det. Nu påstås det på Twitter att även SIR dras med eftersläpningar. En indikation på det kanske var den våg vi såg på måndagsförmiddagen när siffrorna ökade snabbt.
Det verkar som att eftersläpningen är märkbar under helgerna eftersom det ofta blir ett skutt på måndagen. Under veckorna brukar rapporteringen vara konsekvent. Tänker inte dra några slutsatser av de senaste datapunkterna men varje dag det inte stiger uppåt som en raket får ses som en liten ljuspunkt i mörkret.
Citera
2020-11-12, 11:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där är intressant.

Det är alltså en enormt stor skillnad i hur mycket partiklar man producerar om man hostar vs. andas normalt.

En normal sjuk persons hostning motsvarar ett andetag för en superspreader. Och en normal sjuk persons andetag innehåller nästan ingenting, undantaget när man pratar högt.

Som de också tar upp andas en människa 500 liter luft per timme. Det är inte alls särskilt mycket. Ett badkar med luft på en hel timme. Och merparten av viruspartiklar i den luften sjunker till marken.

Att befinna sig på exempelvis en buss med en smittad person som andas normalt, och som inte producerar ljud, borde alltså vara i stort sett riskfritt. Det skulle vara om man befinner sig på bussen under väldigt lång tid, och luften i bussen bara cirkulerades. Typ en långfärdsbuss med AC.

Risken för smitta på stan, eller i affärer, måste också vara extremt låg. En smittad person som i tystnad går runt i en affär i en halvtimme, producerar totalt tre stycken IKEA-kassar med luft med otroligt låga mängder virus. Risken för smitta genom luftburna partiklar måste därför vara otroligt låg.

Det är nästan missvisande att säga att viruset sprids med din utandning. Det här viruset sprids med ljud. Det är ett kommunikationsvirus.

Om alla iaktog tystnad bland människor, och de inte rörde sig ute när de hostar eller nyser (som är metoder för viruset att tvinga dig till att producera ljud) borde man kunna bromsa smittspridningen mycket kraftigt.

Jag tycker därför att det är lite lustigt att deras omedelbara slutsats är att just ansiktsmask är en bra lösning i trånga oventilerade miljöer? Främst för att skyddseffekten är bristfällig.

Slutsatsen borde vara 1) Stanna hemma när du är sjuk, och 2) Vidta tystnad, särskilt i trånga, oventilerade miljöer, 3) Undvik alla sammanhang inomhus där andra människor producerar ljud, antingen genom tal, sång eller hostningar och nysningar, och särskilt starka ljud, 4) Förbjud hög musik i sammanhang där människor umgås, eftersom det gör att man talar högre. 5) Studera om munskydd, eller plexiglas i kassan, också kan göra att man pratar starkare, för att höras.

Det skulle inte förvåna mig om alla de här super-spreader eventen kunde kopplas till att man producerade höga ljud med rösten. Dvs. körsång, hemmafester med hög musik, nattklubbar, m.m.

Det är ju i princip omöjligt att kommunicera utan ljud om man inte kan teckenspråk, det är här masken kommer in. Om det möjliggör att vi kan leva någorlunda normalt i samhället så borde vi använda det, givet att övriga rekommendationer följs. Jag tror faktiskt att vi skulle kunna få ner R-talet ganska fort om alla använde mask och följde rekommendationerna. Men istället tjabbar vi inbördes och väljer sida om petitesser. Den svenska strategin är inte fel kombinerat med mask och att alla verkligen tar sitt ansvar, det är en asiatisk modell men vi löser inte ut det.
Citera
2020-11-12, 11:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Twitter?

Vem twittrar?

Har du länk?

Han är bra. En australiensare i Sverige:

https://twitter.com/DavidSteadson

Denne också:

https://twitter.com/GidMK

UK-doktor:

https://twitter.com/DrDomPimenta
Citera
2020-11-12, 11:36
Medlem
Citat:
Det verkar också som att de som redan har problem drabbas hårdare.

Undrar om man gjort något liknande för att se effekterna av lock-down i sig själv.
Det kan lika bra vara friska människor oxå.
Viruset tar sig in på nerverna via lukt sensorer och vandrar upp till hjärnan och slutligen skadar hjärnan.
Det här är välkänt för länge sen.
Citera
2020-11-12, 11:38
Medlem
Citat:
Han är bra. En australiensare i Sverige:

https://twitter.com/DavidSteadson

De där var väldigt tunt för att komma från dig...

Det är ju ren spekulation från en alarmist.

"Swedish intensive care registry is currently reporting 128 covid cases, down 3 from 131 yesterday. My experience in April was that as cases increased, updating of this data took longer, so expect this number to increase over the coming days."

Finns inget som tyder på eftersläpning i det här läget.

Var betydligt högre belastning i April som ev. kunde förklara att det förekom då.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-12 kl. 11:43.
Citera
2020-11-12, 11:39
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det som har hänt är att moderatorerna har skapat en ny samlingstråd för diskussioner som rör pandemins utveckling och politiska hantering i Sverige, i rätt delforum:

(FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga

Det är fullt drag i den tråden sedan igår kväll, så jag föreslår att ni använder den tråden istället.

Aj fan, det här blir svårt då delar av programmet visade annat än ren politik.

Men då ställer jag följande fråga här:

Vad är storyn om Viruseptin nu 2 år senare, var den framgångsrik eller var det humbug ?
https://www.norrbotten.se/sv/Utveckling-och-tillvaxt/Utveckling-inom-halso--och-sjukvard/Forbattringsarbete/Basta-livet/Basta-livet-nyhetsarkiv/Hans-nasspray-tar-dod-pa-forkylningsvirusen/
Han sålde ut sin forskning (T268A Tango Nasal): Säljs idag på apoteken under namnet viruseptin - men jag vågar inte länka dit pga reklamreglerna här.
Citera
2020-11-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det kan lika bra vara friska människor oxå.
Viruset tar sig in på nerverna via lukt sensorer och vandrar upp till hjärnan och slutligen skadar hjärnan.
Det här är välkänt för länge sen.

Det finns nog inget vad gäller COVID som är "välkänt sedan länge."...

Men har du en länk så skicka gärna med den.
Citera
2020-11-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Smittspridning störtdök lång innan sommarlovet, så att det var sommarlovet som fick smittspridningen snabbt vända nedåt är en lögn.
Inget talar för att förskola/grundskola var "motorn" i smittspridninen i våras. Hur det är precis just nu vet väl ingen, men jag ser ingen anledning till att det skulle skilja sig från i våras.
Min känsla är att barnfamiljer, föräldrar och barn klarar sig väldigt bra från corona. Antagligen för de i närtid blivit bombarderade med coronaförkylningar, det är min teori iaf.
Så har det börjat se ut i flera skolor:

https://sverigesradio.se/artikel/7596735
Citera
2020-11-12, 11:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De där var väldigt tunt för att komma från dig...

Det är ju ren spekulation från en alarmist.

"Swedish intensive care registry is currently reporting 128 covid cases, down 3 from 131 yesterday. My experience in April was that as cases increased, updating of this data took longer, so expect this number to increase over the coming days."

Finns inget som tyder på eftersläpning i det här läget.

Var betydligt högre belastning i April som ev. kunde förklara att det förekom då.
Vi får se. Jag fick bara upp ögonen lite när jag noterade den snabba ökningen i måndags.
Citera
2020-11-12, 11:45
Medlem
Citat:
Det finns nog inget vad gäller COVID som är "välkänt sedan länge."...

Men har du en länk så skicka gärna med den.
Jag la ut flera artiklar om hur C19 skadar hjärnan i ett annat forum i april och maj.
Jag ska se om jag hittar dem.
Du vet väl om att lukt och smak sensorer blir hård drabbade av C19. Därigenom når viruset hjärnan.
Lägger ut artiklarna sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in