2020-11-10, 20:20
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jasså? Är det i orten? De flesta seriösa idrottsföreningar ser ju till att följa FHM rekommendationer likt papegojor. Det tycks ritta i ryggmärgen vid det här laget.
Nej, vi bor i centrala Västerås och det mesta rullar på som vanligt här, fortfarande.
Citera
2020-11-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Smittas barnen i hemmet då?

Varför skulle de inte kunna det? Frågeställningen är om det är i huvudsak skolan de smittas och drar hem smittan, eller om de i huvudsak smittas i alla andra miljöer där hemmet är en av de större.
Citera
2020-11-10, 20:21
Medlem
Citat:
De flesta jag känner jobbar hemifrån och är försiktiga och håller avstånd, går inte på sånt du nämner. Köper inte att de smittas på arbetsplatsen eftersom de inte är där. Blir barnen sjuka i hemmet då av sina föräldrar?
En miljon, i runda slängar, jobbar i vård och omsorg. De kan inte jobba hemifrån.
Citera
2020-11-10, 20:21
Medlem
Citat:
Betydligt mindre folk än vanligt. Folk har blivit mycket mer försiktiga. Det märks av alla rapporter som ges. Något jag märkt är också att det är svårare och längre väntetider på hemleverans av varor. Flera skriver att det är för att efterfrågan på hemleverans ökat. Har följt ett antal fb-grupper där besökare fotat hela köpcentrum som ligger öde. I fredags em var ett av de större köpcentrumen utanför Stockholm tämligen öde.

En fråga: Varför förnekar du skolans betydelse i smittspridningen?

Jag förnekar inget - jag har tidigare visat på de studier där man studerat skolans roll. Den är liten. Du har inte visat på några kontrollerade studier där skolan är drivande i smittspridningen. Det är skillnaden mellan dig och mig.
Citera
2020-11-10, 20:24
Medlem
Citat:
....och hur tror du smittan hittar till hemmen?

Hur mycket smitta skulle överföras till hemmen när alla är hemma, inkl barnen? Inser du inte att det är skolan som är motorn i hela den här pandemin? Det är ju genomtydligt. Smittan störtdök under sommaren och tog ordentlig fart 4 veckor efter skolstart. Är det någon slump att största studentstaden (Uppsala) är en av de värst drabbade regionerna i hela Sverige? Knappast!
Smittspridning störtdök lång innan sommarlovet, så att det var sommarlovet som fick smittspridningen snabbt vända nedåt är en lögn.
Inget talar för att förskola/grundskola var "motorn" i smittspridninen i våras. Hur det är precis just nu vet väl ingen, men jag ser ingen anledning till att det skulle skilja sig från i våras.
Min känsla är att barnfamiljer, föräldrar och barn klarar sig väldigt bra från corona. Antagligen för de i närtid blivit bombarderade med coronaförkylningar, det är min teori iaf.
Citera
2020-11-10, 20:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag förnekar inget - jag har tidigare visat på de studier där man studerat skolans roll. Den är liten. Du har inte visat på några kontrollerade studier där skolan är drivande i smittspridningen. Det är skillnaden mellan dig och mig.

Jo, det är precis vad du gör. Du sitter med skygglappar framför ögonen och förnekar det är som fullständigt uppenbart för var och en. Alla seriösa studier har visat på att barn är lika smittsamma som vuxna. Det har visat sig gång efter gång. Helt otroligt hur du kan fortsätta förneka detta. Vad får du ut av det? Trolla tråden? Finns inga seriösa studier som visar att barn inte smittar. Varför tror du att barn inte får besöka äldreboenden?
Citera
2020-11-10, 20:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Smittspridning störtdök lång innan sommarlovet, så att det var sommarlovet som fick smittspridningen snabbt vända nedåt är en lögn.
Inget talar för att förskola/grundskola var "motorn" i smittspridninen i våras. Hur det är precis just nu vet väl ingen, men jag ser ingen anledning till att det skulle skilja sig från i våras.
Min känsla är att barnfamiljer, föräldrar och barn klarar sig väldigt bra från corona. Antagligen för de i närtid blivit bombarderade med coronaförkylningar, det är min teori iaf.

Det vi hade i våras var lokal klustersmitta. Somliga trodde att det var klustersmitta vi skulle få i en ev andra våg också. Det var fel. Vi har nu total och bred smittspridning. Stämmer att smittan började sjunka innan sommarlovet satte in, men det var sommarlovet som fick smittan att närmast dö ut. Det är ju bara att studera kurvorna. Räkna inkubationstid räknat från terminsslutet. Du kan nästan ställa klockan efter det.
Citera
2020-11-10, 20:29
Medlem
Citat:
Jo, det är precis vad du gör. Du sitter med skygglappar framför ögonen och förnekar det är som fullständigt uppenbart för var och en. Alla seriösa studier har visat på att barn är lika smittsamma som vuxna. Det har visat sig gång efter gång. Helt otroligt hur du kan fortsätta förneka detta. Vad får du ut av det? Trolla tråden? Finns inga seriösa studier som visar att barn inte smittar. Varför tror du att barn inte får besöka äldreboenden?

Jag har många gånger visat de större studier som gjorts på skolans roll. Den är liten, en stor brittisk studie har visat det, liksom ECDCs sammanställning. Nyligen visade jag åter en systematisk litteraturöversikt för risk att smittas i hemmet är 10x högre än någon annanstans. Jag visade den skotska studien som visar att risken att få infektion hos vuxna minskar om du har barn i familjen.

Det är du som har skygglappar på.
Citera
2020-11-10, 20:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har många gånger visat de större studier som gjorts på skolans roll. Den är liten, en stor brittisk studie har visat det, liksom ECDCs sammanställning. Nyligen visade jag åter en systematisk litteraturöversikt för risk att smittas i hemmet är 10x högre än någon annanstans. Jag visade den skotska studien som visar att risken att få infektion hos vuxna minskar om du har barn i familjen.

Det är du som har skygglappar på.

Men snälla du, någon drar ju hem smittan till hemmen också. Hur tror du det går till i familjer där bägge föräldrarna jobbar hemma och köper allt på nätet, där den enda svaga punkten är att de har barn? Barn som vistas i skolan. När dessa familjer blir nedsmittade i corona, hur tror du de blivit smittade? Har storken kommit med smittan genom skorstenen på natten? Har de blivit smittade genom posten? Hur, hur, hur???! Förklara gärna vad dina litteraturöversikter har för förklaring till det.
Citera
2020-11-10, 20:34
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Citat:
De flesta jag känner jobbar hemifrån och är försiktiga och håller avstånd, går inte på sånt du nämner. Köper inte att de smittas på arbetsplatsen eftersom de inte är där. Blir barnen sjuka i hemmet då av sina föräldrar?
Vad arbetar dom med då?

De flesta jag känner går tyvärr fortfarande till jobbet.
Citera
2020-11-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ja mitt intryck är att smittan bland barns föräldrarar ökar nu i Stockholm. Men att barnen var sjuka först? Eller inte alls? Dock har inte testandet fungerat förra veckan så frågan är om det är corona som ökar mest eller annat virus.

Ja, jag vet alltså inte om barnen varit sjuka eller om de smittat. De föräldrar jag vet som är sjuka nu och isolerade (konstaterad corona vid test) säger att deras barn inte haft några symptom men barnet är hemma också för säkerhets skull. Att lärare är sjuka kan bero på att det är stor arbetsplats och de jobbar inte hemifrån utan inomhus hela dagen. Plus att det är många högstadielärare och högstadiebarn kanske smittar något, men det vet jag inte.
Citera
2020-11-10, 20:36
Bannlyst
dp
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-11-10 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in