Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ser inte något fel på den typen av trådar.
Och faktiskt så kan man ju själv också skriva om man har det yrket eller en sjukdom / diagnos mm.

Om jag hade varit polis / flygvärdinna / McDonalds arbetare eller städerska så kan jag också skriva att jag är det och svara alla som skriver.

Blir ännu mer intressant om man är flera för de som frågar får ännu fler människors syn på det tråden handlar om.

Kan bli riktigt roligt och som någon skrev så kanske man funderar på att utbilda sig och då frågar man fler människor som kanske ger fler tips.

Men oftast finns det redan trådar om just det ämnet, yrket eller vad det nu är frågan om. Det skulle väl gå alldeles utmärkt att skriva frågor i lämpliga, befintliga trådar redan? Sedan brukar det alltid dyka upp irrelevanta frågor. Någon säger att hen jobbar med X-yrket, och folk börjar fråga om en massa saker som inte rör jobbet etc.

Det är därför som jag ogillar denna typen av trådar.
Citera
2020-11-10, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Eller ännu hellre.
Jag äger Flashback. Ställ era frågor.

Finns en sån tråd redan.
Citera
2020-11-10, 18:41
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Men oftast finns det redan trådar om just det ämnet, yrket eller vad det nu är frågan om. Det skulle väl gå alldeles utmärkt att skriva frågor i lämpliga, befintliga trådar redan? Sedan brukar det alltid dyka upp irrelevanta frågor. Någon säger att hen jobbar med X-yrket, och folk börjar fråga om en massa saker som inte rör jobbet etc.

Det är därför som jag ogillar denna typen av trådar.

Om du hittar två trådar med samma topic "Jag jobbar som ****** fråga vad du vill" så är det bara att kontakta mod och fråga om de trådarna skulle kunna sammanfogas.
Det som inte är relevant är ju bara att RPa.
Enkla åtgärder som vi kan göra tillsammans och på det viset skapar vi intressanta och läsvärda trådar.

Som jag skrev innan så finns det mycket värde för många att ha den typen av trådar beroende på vilka intressen man har.

Jag vet många saker som jag skulle vilja fråga om.
Men man får ju vänta tills någon skapar en sådan tråd.

Om exempelvis tre sjuksköterskor skapar varsin tråd och de sedan sammanfogas så går det att ändra rubriken till "Vi som jobbar som sjuksköterskor, fråga vad du vill".
Då vet man dessutom att det är flera i tråden och det blir ännu mer intressant när man kan få veta skillnaden mellan en liten vårdcentral eller ett stort sjukhus och kanske de som jobbat utomlands också?
Jag tror på detta!
Citera
2020-11-10, 18:47
Medlem
dengamleDs avatar
Dessa trådar bygger ju på två saker som jag ser det

1) TS verifieras på ett säkert sätt
2) Yrket/Egenskapen är så pass ovanlig och speciell att det kan utgöra ett allmänintresse

Båda två saknas ju i dessa trådar för tillfället.

Det är stor skillnad på de AMA som görs på tex. Reddit, de ger ju faktiskt en hel del att läsa.
Citera
2020-11-10, 18:53
Medlem
Citat:
Om du hittar två trådar med samma topic "Jag jobbar som ****** fråga vad du vill" så är det bara att kontakta mod och fråga om de trådarna skulle kunna sammanfogas.
Det som inte är relevant är ju bara att RPa.
Enkla åtgärder som vi kan göra tillsammans och på det viset skapar vi intressanta och läsvärda trådar.

Som jag skrev innan så finns det mycket värde för många att ha den typen av trådar beroende på vilka intressen man har.

Jag vet många saker som jag skulle vilja fråga om.
Men man får ju vänta tills någon skapar en sådan tråd.

Om exempelvis tre sjuksköterskor skapar varsin tråd och de sedan sammanfogas så går det att ändra rubriken till "Vi som jobbar som sjuksköterskor, fråga vad du vill".
Då vet man dessutom att det är flera i tråden och det blir ännu mer intressant när man kan få veta skillnaden mellan en liten vårdcentral eller ett stort sjukhus och kanske de som jobbat utomlands också?
Jag tror på detta!

Jag syftar inte på två likadana "Jag jobbar som X, fråga mig vad du vill?". Det finns exempelvis en tråd som rör sjuksköterskeyrket. Behöver man då starta en tråd som heter: "Jag jobbar som sjuksköterska, fråga mig vad du vill?"..... Jag tycker inte det. Eller döpa om tråden, för den tråden heter inte något i stil med "Fråga mig vad du vill". Finns trådar som rör andra yrken också, bland annat yrkesförare/lastbilschaufför.

Om det inte finns lämpliga, befintliga trådar, men du har fortfarande frågor, vad hindrar dig från att starta en egen tråd? Där du frågar hur det är att jobba på ett visst företag, eller jobba inom det yrket. Eller vad du nu funderar på. Du behöver inte vänta på att någon förhoppningsvis startar en "Fråga mig vad du vill-tråd".
Senast redigerad av Koiho 2020-11-10 kl. 18:58.
Citera
2020-11-10, 23:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag syftar inte på två likadana "Jag jobbar som X, fråga mig vad du vill?". Det finns exempelvis en tråd som rör sjuksköterskeyrket. Behöver man då starta en tråd som heter: "Jag jobbar som sjuksköterska, fråga mig vad du vill?"..... Jag tycker inte det. Eller döpa om tråden, för den tråden heter inte något i stil med "Fråga mig vad du vill". Finns trådar som rör andra yrken också, bland annat yrkesförare/lastbilschaufför.

Om det inte finns lämpliga, befintliga trådar, men du har fortfarande frågor, vad hindrar dig från att starta en egen tråd? Där du frågar hur det är att jobba på ett visst företag, eller jobba inom det yrket. Eller vad du nu funderar på. Du behöver inte vänta på att någon förhoppningsvis startar en "Fråga mig vad du vill-tråd".

Där håller jag med dig och i en sådan tråd om yrket sjuksköterska så är det ju bara att skriva i tråden "jag jobbar som sjuksköterska" och så lite information och att det går att fråga och andra kan också fylla på med sina bidrag.

När du ser trådar som du tycker passar ihop så går det ju att föreslå en sammanfogning, alla bra förslag går att framföra till mod via PM eller RP.
Bara kopiera länken och klistra in i RPfunktionen där man kan lämna ett meddelande och skriv hur du tänkte.
Välj 0.00. (Annat, vet ej.)

Jo jag vet att jag själv kan starta trådar med frågor, nackdelen med den typen av frågeställning är att det inte blir någon bredd.
Trådar med allt för många frågor i trådstarten blir allt för komplicerad och mycket få personer kommer att kunna svara på allt och sedan blir det rörigt.

Exempel:TS "Jag tillverkar ost på en stor industri fråga vad ni vill och berätta om era relationer till ost och tillverkning. Här diskuterar vi även vilken typ av ost som passar bäst till olika maträtter. Hur vet ni att osten är färdig? Har ni smaksättningar?
Hur gör ni? Vilken typ av mjölk och löpe, lagringstid mm"

Sedan skriver någon annan att den har en liten gårdsbutik och gör egen ost.
Och nästa gör för eget bruk.
En gör getost i Norge.
Ytterligare en gör ost i Danmark (den där som luktar väldigt mycket.)

Det är ett exempel på vilken typ av tråd som jag tycker om.
Ost är topic men man kan söka på ordet fondue, varm smörgås, pepparrot mm och då finns allt möjligt där att läsa.

Nu var detta bara ett exempel men vad tycker du om det?
Det känns som om varje människa med erfarenhet eller frågor inte behöver varsin tråd för jag upplever det som väldigt mycket hoppande när man kan ha så mycket i en tråd och bara bläddra i den.
Citera
2020-11-12, 03:07
Medlem
Citat:

Jo jag vet att jag själv kan starta trådar med frågor, nackdelen med den typen av frågeställning är att det inte blir någon bredd.
Trådar med allt för många frågor i trådstarten blir allt för komplicerad och mycket få personer kommer att kunna svara på allt och sedan blir det rörigt.

Exempel:TS "Jag tillverkar ost på en stor industri fråga vad ni vill och berätta om era relationer till ost och tillverkning. Här diskuterar vi även vilken typ av ost som passar bäst till olika maträtter. Hur vet ni att osten är färdig? Har ni smaksättningar?
Hur gör ni? Vilken typ av mjölk och löpe, lagringstid mm"

Sedan skriver någon annan att den har en liten gårdsbutik och gör egen ost.
Och nästa gör för eget bruk.
En gör getost i Norge.
Ytterligare en gör ost i Danmark (den där som luktar väldigt mycket.)

Det är ett exempel på vilken typ av tråd som jag tycker om.
Ost är topic men man kan söka på ordet fondue, varm smörgås, pepparrot mm och då finns allt möjligt där att läsa.

Nu var detta bara ett exempel men vad tycker du om det?
Det känns som om varje människa med erfarenhet eller frågor inte behöver varsin tråd för jag upplever det som väldigt mycket hoppande när man kan ha så mycket i en tråd och bara bläddra i den.

Man kan ju välja att göra sin tråd bred, och ställa flertal frågor. Även om en trådstart (eller ett inlägg) innehåller ett visst antal frågor, så finns det ju inget tvång om att svara på alla frågor. Man kan välja att svara på de frågor som man vill/kan svara på.

För övrigt låter det som om en sådan tråd som du vill se skulle bli rörig. Att det skulle bli för brett. Att det skulle vara bättre att dela upp tråden. Dels ha en tråd i Arbetsliv och arbetsmarknad, för den typen av ostfrågor. Dels ha en tråd i matlagningsforumet, för matrelaterade frågor. Sedan är det ju ingen garanti att flera olika sorters osttillverkare kommer in i tråden och svarar på frågor, om TS är osttillverkare också. Sedan kan det finnas lämpliga trådar. Du nämnde som exempel en osttråd där man kan diskutera allt möjligt, inklusive varma mackor. Nu finns det en sådan stor tråd (och en annan samlingstråd för "kalla" mackor med pålägg). Sedan finns det en osttråd ( (FB) Osttråden) och andra trådar som kan bedömas lämpliga. Ska man verkligen blanda allt i en enda tråd, så kan det bli rörigt.

Trådar a'la "Fråga mig vad du vill" brukar också vara rätt röriga och väldigt breda. Bland annat för att det är vanligt förekommande att folk frågar saker som inte är relaterat till trådstarten/trådens rubrik, samt tänker på var tråden är placerad. Så det är sällan bättre, enligt mig. Även om det går att använda sig av sökfunktionen i viss mån.
Citera
2020-11-12, 04:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Man kan ju välja att göra sin tråd bred, och ställa flertal frågor. Även om en trådstart (eller ett inlägg) innehåller ett visst antal frågor, så finns det ju inget tvång om att svara på alla frågor. Man kan välja att svara på de frågor som man vill/kan svara på.

För övrigt låter det som om en sådan tråd som du vill se skulle bli rörig. Att det skulle bli för brett. Att det skulle vara bättre att dela upp tråden. Dels ha en tråd i Arbetsliv och arbetsmarknad, för den typen av ostfrågor. Dels ha en tråd i matlagningsforumet, för matrelaterade frågor. Sedan är det ju ingen garanti att flera olika sorters osttillverkare kommer in i tråden och svarar på frågor, om TS är osttillverkare också. Sedan kan det finnas lämpliga trådar. Du nämnde som exempel en osttråd där man kan diskutera allt möjligt, inklusive varma mackor. Nu finns det en sådan stor tråd (och en annan samlingstråd för "kalla" mackor med pålägg). Sedan finns det en osttråd ( (FB) Osttråden) och andra trådar som kan bedömas lämpliga. Ska man verkligen blanda allt i en enda tråd, så kan det bli rörigt.

Trådar a'la "Fråga mig vad du vill" brukar också vara rätt röriga och väldigt breda. Bland annat för att det är vanligt förekommande att folk frågar saker som inte är relaterat till trådstarten/trådens rubrik, samt tänker på var tråden är placerad. Så det är sällan bättre, enligt mig. Även om det går att använda sig av sökfunktionen i viss mån.

Förstår hur du tänker också och mitt exempel var enbart en modell för hur jag tänkte mig ett upplägg.
Jag vet mycket väl om de andra trådarna om just ost.

Mitt exempel var bara för att visa hur jag tänkte runt stora trådar som börjar med att någon skriver "Jag är ****** fråga vad ni vill".

Jag är som sagt positiv till stora trådar och ännu mer nu med sökfunktionen som jag tycker sorterar resultaten på ett sätt som jag gillar.

TS tycker att människor ska skriva en biografi men en sådan passar ju inte här på Flashback och sedan är det ju så att ingen äger en tråd på Flashback utan vem som helst kan skriva "Jag är också ***** fråga mig om vad ni vill" och sedan lite information och bakgrund så det som många anser vara en "egen egotråd" är helt felaktigt.
Det är bara att TS har valt att starta tråden på ett visst sätt, hur tråden sedan utvecklar sig har TS inte någon kontroll över.

Därför är jag positiv till den typen av trådar.

Du sa något intressant och det är ju så att det går att starta fler trådar med det konceptet i olika delforum om man vill dela upp exempelvis medicin och hälsa, psykologi, arbete, juridik osv.
Möjligheten för diskussion är oändliga för den som känner att den vill dela med sig av sitt liv i olika aspekter och då kommer förhoppningsvis ännu fler att haka på.

Förslag till TS, lägg inte så mycket fokus på att det står "jag" i trådstarten utan lägg fokus på ämnet istället.
Citera
2020-11-25, 14:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Finns en sån tråd redan.
Är den inte skriven av ADMIN så är det en ren trolltråd.
Citera
2020-11-28, 12:53
Medlem
Varför ska man krångla till detta. Är en tråd så populär att den seglar upp bland populära ämnen är den förmodligen också populär.

Att lägga sig i det känns lika dumt som när moderator går in och låser en tråd som många aktivt diskuterar i och hänvisar till en tråd som ingen diskuterar i.
Citera
2020-11-28, 12:56
Avslutad
Kan tycka vissa sådana trådar är intressanta. Tex om man jobbar med obduktion eller kanske teater . Få en inblick i en värld man annars inte skulle få inblick i. Finns ju massor av intressanta storys om hur saker funkar . Men håller med kan gå till överdrift .
Citera
2020-11-28, 13:02
Medlem
bombaccis avatar
jag vet inte vad jag ska tycka. förut kastade moderatorerna dessa trådar, men tycks inte så längre.

problemet med de trådarna är att du inte kan veta att personen som utger sig för att vara X verkligen är det och sedan kommer det massa med frågor som inte rör X arbete egentligen. Visst det kan väl sticka lite i ögonen om det blir för mycket skryttrådar men en del trådar tycker jag har varit intressant att läsa tex om han som utger sig för att vara manlig fotbollsspelare i allsvenskan, sen är det såklart risk att det bara är någon som sitter o tramsar men det var en tråd som var värd att läsa ett tag i alla fall tycker jag.

Men de flesta av dessa trådar är bara ett stort gäsp "jag jobbar som revisor.." typ, who cares?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in