2020-11-11, 20:06
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Äntligen är det där djävla svinet död!

Man är inte frisk om man blir glad över att folk dör... Jag är vänster men gladdes inte när William Pretzell dog, jag kommer inte heller glädjas när Klas Lund eller Jimmie Åkerlund dör även om jag ogillar vad de står för. Avseende Klas beundrar jag honom för att i alla år stått för sina åsikter, Jimmie beundrar jag inte men anser att han är en skicklig politiker, att han inte tycker som jag är trist men inget som gör att jag skulle glädjas över hans död. Skitsamma....

Sven har varit en av Sveriges största skådespelare i närmare 50år. Han har gjort olika rolltolkningar på film i serier och på teatrar som varit fenomenala. Det är det han kommer bli ihågkommen för förutom att han var konsekvent.

Han levde på övertid så jag tänker inte säga att hans död är tragisk, det var ganska väntat. Men tråkigt är det. En stor skådespelare och personlighet har gått bort. Älskar att gubben aldrig backade när han anklagades för diverse skit, han förklarade sin syn på Stalin och annat kan man tycka vad man vill om. Dock stod han alltid för sina åsikter även om han inte var politiker. Hade gillat honom lika mycket om han vore Hitlervurmare.

Så jag skickar mina hyllningar till Sven! En av Sveriges största skådespelare tveklöst, även om många inte kan skilja på person och politik. Han var grymt bra på alla sätt.
Citera
2020-11-11, 20:12
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Man är inte frisk om man blir glad över att folk dör... Jag är vänster men gladdes inte när William Pretzell dog, jag kommer inte heller glädjas när Klas Lund eller Jimmie Åkerlund dör även om jag ogillar vad de står för. Avseende Klas beundrar jag honom för att i alla år stått för sina åsikter, Jimmie beundrar jag inte men anser att han är en skicklig politiker, att han inte tycker som jag är trist men inget som gör att jag skulle glädjas över hans död. Skitsamma....

Sven har varit en av Sveriges största skådespelare i närmare 50år. Han har gjort olika rolltolkningar på film i serier och på teatrar som varit fenomenala. Det är det han kommer bli ihågkommen för förutom att han var konsekvent.

Han levde på övertid så jag tänker inte säga att hans död är tragisk, det var ganska väntat. Men tråkigt är det. En stor skådespelare och personlighet har gått bort. Älskar att gubben aldrig backade när han anklagades för diverse skit, han förklarade sin syn på Stalin och annat kan man tycka vad man vill om. Dock stod han alltid för sina åsikter även om han inte var politiker. Hade gillat honom lika mycket om han vore Hitlervurmare.

Så jag skickar mina hyllningar till Sven! En av Sveriges största skådespelare tveklöst, även om många inte kan skilja på person och politik. Han var grymt bra på alla sätt.

Bra skrivet, är nog så de flesta av oss känner.
Citera
2020-11-11, 20:13
Medlem
Bacchus94s avatar
Hur tät var gubben? Som överskattad skådis drog han nog in en hel del. Sommarstuga på västkusten och stor segelbåt...jo, jag tackar...känns ganska borgerligt. Verkade ha varit kass som förälder också.
Senast redigerad av Bacchus94 2020-11-11 kl. 20:15.
Citera
2020-11-11, 20:17
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Vi Stockholmare med lite år på nacken minns hur kommunisten Wollter var en ökänd uppviglare mot de svenskar som ville hylla hjältekonungen Karl XII i Kungsan på 1990-talet.

Haningebor ses inte som Stockholmbor, inte heller Haningebor (ursäkta förtydligandet). Var du med på den tiden bör du fatta att det var ganska lätt att ta avstånd från BSS. 30:e november på den tiden var hyfsat hemsk. SD:are klädde sig i naziuniformer. Skinheadkulturen var kapad av nazister och de flesta svenskar uppskattade inte att dessa nötter smutskastade en kung som verkligen haft betydelse för vår land.
Citera
2020-11-11, 20:22
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Hur tät var gubben? Som överskattad skådis drog han nog in en hel del. Sommarstuga på västkusten och stor segelbåt...jo, jag tackar...känns ganska borgerligt. Verkade ha varit kass som förälder också.

Lär väl inte va så svårt att kolla upp via valfri tjänst. Men jag tror dödsbo kommer att ses som högt jämfört med arbetarklass 😂
Citera
2020-11-11, 20:29
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94

Vore roligare om du kunde säga vilka rolltolkningar du syftar på. Sven Wollter var knappast en dålig skådespelare, han var i ärlighetens namn fenomenal.vilket jag tror du skulle skrivit under på om Sven vore SD:are. Trist med nötter som ska döma människor efter åsikter.

Är det rimligt att jag ska hata Mange Schmidt för att jag gillar hans musik även om jag vet att han är höger? Är det rimligt att säga att Mange borde bo i någon taskig förort?

Avseende Svens förmögenhet kan vi nog nöja oss med att han förmodligen betalat mer skatt än de flesta i denna tråd.
Citera
2020-11-11, 21:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är ändå märkligt hur Stalin fortsatt är accepterad. Han var i exakt samma klass som Stalin. Hur många som dött hade närmast fått en statsbegravning om de stått och skrikit framför en målning av Hitler? De hade nog inte ens fått några roller. Wollter hyllade Stalin och fick ändå roller och alltså närmast en statsbegravning

För att han enligt eget utsago fattade Stalin. Han hade läst. Stalin var egentligen ingen ond person. Det var omvärlden som var det. Ungefär detsamma som du kommer få höra från valfri nasse som står framför ett porträtt av Hitler.
Citera
2020-11-11, 21:36
Avslutad
tyckte han var bra i rollen som bankir wallenberg i filmen om kreuger

kul med en kommunist som spelade bankir och inte vilken bankir som helst

kommer ihåg när han sa (wallenberg) att det är fler som tagit livet av sig med kniv och gaffel än med rep och pistol (alltså "ätit" ihjäl sig)

den kan dom väl köra i repris?
Citera
2020-11-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaftesbury
Inte superrik, förra året taxerade han drygt 730000 kronor.
Det var lite mer pengar än jag trodde att han skulle ha. Han klassar väl in som öfre medelklass med den inkomsten?
Citera
2020-11-11, 22:01
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Det är ju tjatigt, men väntat, med alla som bara går in och anmärker på att han var kommunist, som om det vore en nyhet, utan vidare anknytning till Wollters person men med ett plakatmässigt rabblande av dödssiffror eller liknande (ni är ju lika tråkiga som kommunister!).

Nu hade jag ett minne av, att Wollter hade en konflikt med kollegan Torsten Lilliecrona på någon teater i Göteborg, som han senare ställdes till svars för i en intervju, som jag såg eller läste. Det var fråga om mobbning och som jag minns det stod Wollter på sig långt efteråt, med motiveringen att det var en ideologisk konflikt och att Lilliecrona hade fel i ideologisk mening och därför måste bekämpas (mitt ordval). Tydligen finns det inte så mycket att hämta på nätet, det här var länge sedan.

Jag hittade dock ett inlägg av Kalle Lind. Lilliecrona var mannen som spelade farbror Melker i Vi på Saltkråkan och det var på Göteborgs stadsteater de var kolleger.

Citat:
Döm nu om Lillecronas förvåning när Göteborgs stadsteater plötsligt svepts med av vänstervågen och inte alls tänkte spela Tjechov. Nu styrdes teatern inofficiellt av Sven Wollter, som glatt nickande övervakade hur foajén pryddes av röda fanor och repertoaren styrdes av ett arbetarråd. Nu skulle det spelas gruppteater om äldreboenden och mentalsjukhem! Nu ifrågasattes varje beslut att ta upp ideologiskt otydliga shakespearepjäser på spellistan. Vem vill titta på monarkisten Hamlets överklassgrubblerier? Är inte Romeo jävligt småborgerlig?
Är det någon som vet mer? Lind nämner inte personkonflikten och mobbningen, utan får det att se ut ungefär som om Torsten Lilliecrona bara tyckte att repertoaren var jobbig.

http://kulturarbete.blogspot.com/2007/12/mnniskor-det-varit-synd-om-torsten.html?m=1
Citera
2020-11-11, 22:14
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Började inte scenen med att de tog ett morgonknull också? Att Svenne senare visade kuken minns jag dock inte. Eller så har jag omedvetet förträngt det
https://youtu.be/gT5TzAG1Htw
Scenen finns 24:59 på länken. Såg om filmen igår, jäkligt bra ändå måste jag säga.
Citera
2020-11-11, 23:40
Medlem
Kommer ihåg för länge sen när SVT försökte vara kritiska att han som kommunist hade segelbåt, Wolter svarade att problemet inte var att han hade segelbåt, problemet var att inte alla hade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in