• 1
  • 2
2020-11-11, 22:19
Medlem
aemlans avatar
Hej. Jag infinner mig fr nrvarande i en position dr jag r i ganska akut behov av en lgenhet. Hyr fr stunden i andra hand, i Gteborg.

Har nu kommit i kontakt med en man som erbjuder mig en lgenhet (hyresrtt) i andra hand. Det mrkliga r dock att han skriva mig som inneboende, trots att han inte kommer att bo i lgenheten. Han sger att det r fr att han annars riskerar att bli av med lgenheten. Dessutom vill han inte skriva mnadskostnaden fr lgenheten i kontraktet. Han begr ca 8k fr en relativt central lgenhet.

Vad skulle det innebra fr mig att skriva p ett kontrakt som inneboende, trots att det rent praktiskt vore andrahandsuthyrning av hela lgenheten? r det olagligt? Finns det ngra risker?
Tack p frhand
Senast redigerad av aemlan 2020-11-11 kl. 22:49. Anledning: Missade "inte" efter "vill han".
Citera
2020-11-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aemlan
Hej. Jag infinner mig fr nrvarande i en position dr jag r i ganska akut behov av en lgenhet. Hyr fr stunden i andra hand, i Gteborg.

Har nu kommit i kontakt med en man som erbjuder mig en lgenhet (hyresrtt) i andra hand. Det mrkliga r dock att han skriva mig som inneboende, trots att han inte kommer att bo i lgenheten. Han sger att det r fr att han annars riskerar att bli av med lgenheten. Dessutom vill han skriva mnadskostnaden fr lgenheten i kontraktet. Han begr ca 8k fr en relativt central lgenhet.

Vad skulle det innebra fr mig att skriva p ett kontrakt som inneboende, trots att det rent praktiskt vore andrahandsuthyrning av hela lgenheten? r det olagligt? Finns det ngra risker?
Tack p frhand
Det r han som tar risken att bli av med sin lgenhet. Man kan inte ha en inneboende om man sjlv inte bor i lgenheten i frga.

Att han vill skriva mnadskostnaden i kontraktet r vl hgst ndvndigt. 8000 fr inneboende r vldigt mycket, och eventuellt, eller troligtvis, oskligt mycket och du kan krva tillbaka pengar i efterhand.
Citera
2020-11-11, 22:48
Medlem
aemlans avatar
Tack fr ditt snabba svar. Fr att klargra: Jag missade ett "inte" efter "vill han". Han vill allts inte(!) skriva mnadskostnaden i kontraktet.

Men du tror allts inte att det skulle innebra ngra risker fr mig att skriva p ett inneboendekontrakt? Mer n att jag frmodligen betalar verpris...?
Citera
2020-11-11, 23:29
Medlem
Citat:
Tack fr ditt snabba svar. Fr att klargra: Jag missade ett "inte" efter "vill han". Han vill allts inte(!) skriva mnadskostnaden i kontraktet.

Men du tror allts inte att det skulle innebra ngra risker fr mig att skriva p ett inneboendekontrakt? Mer n att jag frmodligen betalar verpris...?
Det r ju konstigt eftersom han hamnar i ett knepigt lge om det uppstr en tvist om betalning. D kan du ju sga att ni har kommit verens om att du ska f bo gratis, ord mot ord, om ingen annan dokumentation av er verenskommelse kan presenteras.

Det kan ju dock tnkas vara s att han r medveten om verpriset och regleringen kring det. Inte s svrt att bevisa dock om du betalar till konto och mrker "hyra" eller dylikt.

Nej, inte som jag ser det.
Citera
2020-11-11, 23:35
Medlem
Kolla grna upp den hr mannen innan...Sk p ntet, har han ngot vldskappital s hyr du inte...

En kompis till mig hyr p samma stt och betalar mer n det. uthyraren kommer varje mnad och hmtar rastrerade summa i ett kuvr kontant och det r ingen liten summa... tnkt mig stlla mig och filma hela frfarandet utifall det hnder ngot men min kompis r fr feg.
Citera
2020-11-11, 23:37
Medlem
Citat:

Har nu kommit i kontakt med en man som erbjuder mig en lgenhet (hyresrtt) i andra hand. Det mrkliga r dock att han skriva mig som inneboende, trots att han inte kommer att bo i lgenheten. Han sger att det r fr att han annars riskerar att bli av med lgenheten. Dessutom vill han inte skriva mnadskostnaden fr lgenheten i kontraktet. Han begr ca 8k fr en relativt central lgenhet.

Tack p frhand

Du ker ut omedelbums om ngon kommer p att du bor i lgenheten, Det r det dumma fr dig att du riskerar bli utan bostad utan betnketid. S det ska du d tnka p , lgg inte ner en krona p lgenheten, ha inte s mycket saker dr fr det blir ju jvligt om du mste lmna.. han riskerar fngelse...
Citera
2020-11-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Du ker ut omedelbums om ngon kommer p att du bor i lgenheten, Det r det dumma fr dig att du riskerar bli utan bostad utan betnketid. S det ska du d tnka p , lgg inte ner en krona p lgenheten, ha inte s mycket saker dr fr det blir ju jvligt om du mste lmna.. han riskerar fngelse...
Nej, det ska ju prvas av hyresnmnden frst om ngon anklagar honom fr det. Man har rtt till tre mnaders uppsgningstid som vanligt, innan det har beslutats ngot allts. En granne kan ju knappast knacka p och sga att man ska ut bums.
Citera
2020-11-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Nej, det ska ju prvas av hyresnmnden frst om ngon anklagar honom fr det. Man har rtt till tre mnaders uppsgningstid som vanligt, innan det har beslutats ngot allts. En granne kan ju knappast knacka p och sga att man ska ut bums.

fel

Bryter man mot hyresavtalet s kan man anse det frverkat. Hyreskontraktet r d vrdelst.

Dremot s agerar ju han som hyr ut lgenheten hyresvrd och kan f st dr med ansvar att sin hyresgst ska ha ngon stans att bo
Citera
2020-11-11, 23:55
Medlem
Citat:
fel

Bryter man mot hyresavtalet s kan man anse det frverkat. Hyreskontraktet r d vrdelst.

Dremot s agerar ju han som hyr ut lgenheten hyresvrd och kan f st dr med ansvar att sin hyresgst ska ha ngon stans att bo
Ja, men inte p lsa grunder. Saken ska prvas av hyresnmnden och eventuellt verklagas. Tills dess hnder inte ett skvatt.
Citera
2020-11-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ja, men inte p lsa grunder. Saken ska prvas av hyresnmnden och eventuellt verklagas. Tills dess hnder inte ett skvatt.

Kan du 100% garantera "Ls grund" fr TS ?

Nu upplyser ju jag bara vad som kan hnda nr det gr som smst vilket faktiskt kan hnda.
Citera
2020-11-12, 00:05
Medlem
Citat:
Kan du 100% garantera "Ls grund" fr TS ?

Nu upplyser ju jag bara vad som kan hnda nr det gr som smst vilket faktiskt kan hnda.
Grunden r ju riktig men det r skitsamma, det ska prvas i hyresnmnden. Annars skulle hyresvrdar kunna slnga ur sig anklagelser och vrka folk p lsa grunder till hger och vnster, och s funkar det inte.
Citera
2020-11-12, 00:09
Medlem
Citat:
Grunden r ju riktig men det r skitsamma, det ska prvas i hyresnmnden. Annars skulle hyresvrdar kunna slnga ur sig anklagelser och vrka folk p lsa grunder till hger och vnster, och s funkar det inte.

Och hur tror du en uthyrare kommer reagera om en hyresvrd sger vi river kontraktet eller s anmler vi... nr fngelsestraff ligger i straffskalan.

Flld dom finns redan s det r det r praxis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in