2020-11-11, 22:19
Medlem
aemlans avatar
Hej. Jag infinner mig för närvarande i en position där jag är i ganska akut behov av en lägenhet. Hyr för stunden i andra hand, i Göteborg.

Har nu kommit i kontakt med en man som erbjuder mig en lägenhet (hyresrätt) i andra hand. Det märkliga är dock att han skriva mig som inneboende, trots att han inte kommer att bo i lägenheten. Han säger att det är för att han annars riskerar att bli av med lägenheten. Dessutom vill han inte skriva månadskostnaden för lägenheten i kontraktet. Han begär ca 8k för en relativt central lägenhet.

Vad skulle det innebära för mig att skriva på ett kontrakt som inneboende, trots att det rent praktiskt vore andrahandsuthyrning av hela lägenheten? Är det olagligt? Finns det några risker?
Tack på förhand
Senast redigerad av aemlan 2020-11-11 kl. 22:49. Anledning: Missade "inte" efter "vill han".
Citera
2020-11-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aemlan
Hej. Jag infinner mig för närvarande i en position där jag är i ganska akut behov av en lägenhet. Hyr för stunden i andra hand, i Göteborg.

Har nu kommit i kontakt med en man som erbjuder mig en lägenhet (hyresrätt) i andra hand. Det märkliga är dock att han skriva mig som inneboende, trots att han inte kommer att bo i lägenheten. Han säger att det är för att han annars riskerar att bli av med lägenheten. Dessutom vill han skriva månadskostnaden för lägenheten i kontraktet. Han begär ca 8k för en relativt central lägenhet.

Vad skulle det innebära för mig att skriva på ett kontrakt som inneboende, trots att det rent praktiskt vore andrahandsuthyrning av hela lägenheten? Är det olagligt? Finns det några risker?
Tack på förhand
Det är han som tar risken att bli av med sin lägenhet. Man kan inte ha en inneboende om man själv inte bor i lägenheten i fråga.

Att han vill skriva månadskostnaden i kontraktet är väl högst nödvändigt. 8000 för inneboende är väldigt mycket, och eventuellt, eller troligtvis, oskäligt mycket och du kan kräva tillbaka pengar i efterhand.
Citera
2020-11-11, 22:48
Medlem
aemlans avatar
Tack för ditt snabba svar. För att klargöra: Jag missade ett "inte" efter "vill han". Han vill alltså inte(!) skriva månadskostnaden i kontraktet.

Men du tror alltså inte att det skulle innebära några risker för mig att skriva på ett inneboendekontrakt? Mer än att jag förmodligen betalar överpris...?
Citera
2020-11-11, 23:29
Medlem
Citat:
Tack för ditt snabba svar. För att klargöra: Jag missade ett "inte" efter "vill han". Han vill alltså inte(!) skriva månadskostnaden i kontraktet.

Men du tror alltså inte att det skulle innebära några risker för mig att skriva på ett inneboendekontrakt? Mer än att jag förmodligen betalar överpris...?
Det är ju konstigt eftersom han hamnar i ett knepigt läge om det uppstår en tvist om betalning. Då kan du ju säga att ni har kommit överens om att du ska få bo gratis, ord mot ord, om ingen annan dokumentation av er överenskommelse kan presenteras.

Det kan ju dock tänkas vara så att han är medveten om överpriset och regleringen kring det. Inte så svårt att bevisa dock om du betalar till konto och märker "hyra" eller dylikt.

Nej, inte som jag ser det.
Citera
2020-11-11, 23:35
Medlem
Kolla gärna upp den här mannen innan...Sök på nätet, har han något våldskappital så hyr du inte...

En kompis till mig hyr p samma sätt och betalar mer än det. uthyraren kommer varje månad och hämtar rastrerade summa i ett kuvär kontant och det är ingen liten summa... tänkt mig ställa mig och filma hela förfarandet utifall det händer något men min kompis är för feg.
Citera
2020-11-11, 23:37
Medlem
Citat:

Har nu kommit i kontakt med en man som erbjuder mig en lägenhet (hyresrätt) i andra hand. Det märkliga är dock att han skriva mig som inneboende, trots att han inte kommer att bo i lägenheten. Han säger att det är för att han annars riskerar att bli av med lägenheten. Dessutom vill han inte skriva månadskostnaden för lägenheten i kontraktet. Han begär ca 8k för en relativt central lägenhet.

Tack på förhand

Du åker ut omedelbums om någon kommer på att du bor i lägenheten, Det är det dumma för dig att du riskerar bli utan bostad utan betänketid. Så det ska du då tänka på , lägg inte ner en krona på lägenheten, ha inte så mycket saker där för det blir ju jävligt om du måste lämna.. han riskerar fängelse...
Citera
2020-11-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Du åker ut omedelbums om någon kommer på att du bor i lägenheten, Det är det dumma för dig att du riskerar bli utan bostad utan betänketid. Så det ska du då tänka på , lägg inte ner en krona på lägenheten, ha inte så mycket saker där för det blir ju jävligt om du måste lämna.. han riskerar fängelse...
Nej, det ska ju prövas av hyresnämnden först om någon anklagar honom för det. Man har rätt till tre månaders uppsägningstid som vanligt, innan det har beslutats något alltså. En granne kan ju knappast knacka på och säga att man ska ut bums.
Citera
2020-11-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Nej, det ska ju prövas av hyresnämnden först om någon anklagar honom för det. Man har rätt till tre månaders uppsägningstid som vanligt, innan det har beslutats något alltså. En granne kan ju knappast knacka på och säga att man ska ut bums.

fel

Bryter man mot hyresavtalet så kan man anse det förverkat. Hyreskontraktet är då värdelöst.

Däremot så agerar ju han som hyr ut lägenheten hyresvärd och kan få stå där med ansvar att sin hyresgäst ska ha någon stans att bo
Citera
2020-11-11, 23:55
Medlem
Citat:
fel

Bryter man mot hyresavtalet så kan man anse det förverkat. Hyreskontraktet är då värdelöst.

Däremot så agerar ju han som hyr ut lägenheten hyresvärd och kan få stå där med ansvar att sin hyresgäst ska ha någon stans att bo
Ja, men inte på lösa grunder. Saken ska prövas av hyresnämnden och eventuellt överklagas. Tills dess händer inte ett skvatt.
Citera
2020-11-11, 23:59
Medlem
Citat:
Ja, men inte på lösa grunder. Saken ska prövas av hyresnämnden och eventuellt överklagas. Tills dess händer inte ett skvatt.

Kan du 100% garantera "Lös grund" för TS ?

Nu upplyser ju jag bara vad som kan hända när det går som sämst vilket faktiskt kan hända.
Citera
2020-11-12, 00:05
Medlem
Citat:
Kan du 100% garantera "Lös grund" för TS ?

Nu upplyser ju jag bara vad som kan hända när det går som sämst vilket faktiskt kan hända.
Grunden är ju riktig men det är skitsamma, det ska prövas i hyresnämnden. Annars skulle hyresvärdar kunna slänga ur sig anklagelser och vräka folk på lösa grunder till höger och vänster, och så funkar det inte.
Citera
2020-11-12, 00:09
Medlem
Citat:
Grunden är ju riktig men det är skitsamma, det ska prövas i hyresnämnden. Annars skulle hyresvärdar kunna slänga ur sig anklagelser och vräka folk på lösa grunder till höger och vänster, och så funkar det inte.

Och hur tror du en uthyrare kommer reagera om en hyresvärd säger vi river kontraktet eller så anmäler vi... när fängelsestraff ligger i straffskalan.

Fälld dom finns redan så det är det är praxis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in