Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Jag är lite osäker på om du försöker säga något särskilt eller bara babblar osammanhängande.
Nej, jag är rätt säker på att folk inte inte ser munskydd som ett alternativ till avstånd. Åtminstone inte i Sverige där ingen förutom de mest rabiata använder munskydd.
Däremot är det uppenbart att folk skulle behöva munskydd för att kompensera för att de inte håller avstånd. Går du ut på stan och tittar på folk så är det uppenbart att de inte håller avstånd. Det är heller inte möjligt att befinna sig på samma plats som andra människor och alltid hålla avstånd. Det är inte möjligt och det är heller inte ett sådant samhälle vi vill ha.
Varför tycker du nödvändigtvis att avstånd är att föredra framför munskydd? Det verkar vara en ganska udda ståndpunkt med tanke på problemen det medför. Ur ett rent praktiskt perspektiv borde munskydd vara grundalternativet som man sedan utökar med avståndshållande i de situationer där det är praktiskt möjligt.
Precis som du resonerar man i stora delar av världen. Där iförs nu lockdowner eftersom smittspridningen ökar ännu mera där än i Sverige.
De enda ställen munskydd verkar hjälpa är de länder i Asien, som sedan länge, har munskydd som en del av sin kultur, (först som skydd emot luftföroreningar och sedan som skydd emot den mycket dödliga SARS1). I Sverige är att hålla avstånd en naturlig del av vår kultur. Betydligt smartare att bygga på detta än att skapa förvirring med munskydd. Men kan man, omöjligt undvika en helt nödvändig situation där risk för trängsel finns, bär munskydd. Jag har alltid två stycken med mig, för säkerhets skull.