Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Jag håller med.
Jag såg att man i Västerbotten fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Värt att notera är att Västerbotten haft väldigt lite smitta tidigare, även om Sveriges enda dödsfall bland lärare skedde där.
Jag läste att man i Västerbotten nu stänger alla badhus och gym som är offentligt ägda/drivna. Besökarna på alla vårdinrättningar skall bära munskydd (liksom personalen som jobbar där). Partnerförbud på BB. Man har stängt alla elevaktiviteter på grundskolan som inte är direkt undervisningrelaterade (exempelvis elevkaféer mm). Det går inte längre hyra offentliga lokaler. Omklädningsrummen för de barn som får idrotta är stängda. Alla fritidsgårdar stängs. Mus´´er stänger. Fjärrundervisning för alla som reser mellan skolor (individuella språkval mm). Familjecentraler och öppna förskolor stängs. Osv osv.
Jag måste säga att Västerbotten verkligen verkar göra allt de kan.
Ja Västerbotten måste ses som ett föredöme i Sverige. Man har jobbat proaktivt med tydlig och bra styrning från dag ett. Regionsjukhuset i Umeå var tidiga med att styra upp organisationen samt med tydlig informationen utåt. Och all relevant info kring detta har kablats ut på första sidorna i länets olika tidningar. Lägg dessutom till att man testade samtliga studenter på universitetet när terminen drogs igång, allt detta för att få en så bra bild över läget i regionen.
Finns nog ingen plats i Sverige som är tryggare i detta läge. Bra sjukhus, bra styrning, relativt glesbefolkat och en gnutta kvar av folkhemsmentaliteten i form av solidaritet för andra än en själv.