2020-11-11, 13:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, finns ingen fråga att svara på.

Jo, det finns det: "Hur smittas föräldrar med Covid19 som inte har några andra sociala kontakter, annat än med sina barn?"

Sedan att du inte vill svara på frågan är glasklart för alla. Det räcker för mig. Du behöver inte besvara denna fråga med en motfråga av typen hur många lingon det finns i skogen, eller annat irrelevant för frågeställningen. Jag vet att det smärtar för dig att ge ett vettigt svar. Det är därför jag aldrig kommer få något svar av dig.
Citera
2020-11-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag håller med.

Jag såg att man i Västerbotten fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Värt att notera är att Västerbotten haft väldigt lite smitta tidigare, även om Sveriges enda dödsfall bland lärare skedde där.

Jag läste att man i Västerbotten nu stänger alla badhus och gym som är offentligt ägda/drivna. Besökarna på alla vårdinrättningar skall bära munskydd (liksom personalen som jobbar där). Partnerförbud på BB. Man har stängt alla elevaktiviteter på grundskolan som inte är direkt undervisningrelaterade (exempelvis elevkaféer mm). Det går inte längre hyra offentliga lokaler. Omklädningsrummen för de barn som får idrotta är stängda. Alla fritidsgårdar stängs. Mus´´er stänger. Fjärrundervisning för alla som reser mellan skolor (individuella språkval mm). Familjecentraler och öppna förskolor stängs. Osv osv.

Jag måste säga att Västerbotten verkligen verkar göra allt de kan.

Ja Västerbotten måste ses som ett föredöme i Sverige. Man har jobbat proaktivt med tydlig och bra styrning från dag ett. Regionsjukhuset i Umeå var tidiga med att styra upp organisationen samt med tydlig informationen utåt. Och all relevant info kring detta har kablats ut på första sidorna i länets olika tidningar. Lägg dessutom till att man testade samtliga studenter på universitetet när terminen drogs igång, allt detta för att få en så bra bild över läget i regionen.

Finns nog ingen plats i Sverige som är tryggare i detta läge. Bra sjukhus, bra styrning, relativt glesbefolkat och en gnutta kvar av folkhemsmentaliteten i form av solidaritet för andra än en själv.
Citera
2020-11-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja eller så kan vi ju konstatera att han var pigg och turnerade med sitt band för några veckor sedan, tidigare i höstas. Hade han fått leva ett tag till om han inte drabbades av C19? Troligtvis. Och vad beror det på, jo att Sverige valt att släppa lös smittan och har inte kontroll eller ens kapacitet att testa sin befolkning.
Sedan hoppas jag verkligen att alla äldre har rätt till läkarbedömning och akut sjukvård i våg 2.
Ja men ett vanligt år hade han kunnat åkt dit av flunsan. Hade det också varit Sveriges fel? Du vet när man läser "efter en kortare tids sjukdom" i pressmeddelanden när kändisar går bort? Då kan det gälla influensa eller dylikt. En redan försvagad kropp checkar ut i förtid.
Citera
2020-11-11, 13:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Men då stod vi i princip helt still när vi la på kraftigaste nödbroms som vi enligt vissa har och den stora smittspridningsmotorn aka skolan gick från full patte till tvärstopp över en natt vid skolavslutningen (då skolan troligen smittade som mest) . Samtidigt har vi gått från hundratals döda per dag till bara enstaka i redan innan effekten av nödbromsen slagit in (om skolavslutning hade effekten borde det börja synas från och med någon vecka in i juli och framåt.). Ingen nedgång överhuvudtaget syns på IVA pga skolavslutning (from juli) , då vi redan innan nödbromsens effekt trätt i kraft är ner på enstaka inläggningar per dag.

Detta är inte ett påstående eller eget tyckande , utan är precis det befintliga data avseende döda samt inlagda iva per data visar. Det är fan helt sjukt hur låg IQ-nivå det är i denna tråd när poletten för vissa fortfarande inte trillar ner. Trots att man förklarat denna enkla tabkeövning om och om igen.

Kan vi map detta förkasta skolans inverkan på smittspridningen? Såklart inte, men det finns absolut inget som styrker tesen genom att titta på statistik (avseende döda /inläggningar på IVA) efter skolavslutning.

Vecka 26 ser vi en drastisk minskning av nya fall i samtliga ålderskategorier - och det är inte på IVA eller bland döda som du skall gräva efter dessa.

Skolorna stängde ner med början vecka 24.
Citera
2020-11-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det finns det: "Hur smittas föräldrar med Covid19 som inte har några andra sociala kontakter, annat än med sina barn?"

Sedan att du inte vill svara på frågan är glasklart för alla. Det räcker för mig. Du behöver inte besvara denna fråga med en motfråga av typen hur många lingon det finns i skogen, eller annat irrelevant för frågeställningen. Jag vet att det smärtar för dig att ge ett vettigt svar. Det är därför jag aldrig kommer få något svar av dig.

Som sagt frågan är hur stor den av skolan och barnen som driver smittspridningen. För att svara på frågan krävs en studie som visar på hur stor del det är där vuxna, som isolerat sig mot omvärlden, men med barn i skola, smittas.
Citera
2020-11-11, 13:41
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja men ett vanligt år hade han kunnat åkt dit av flunsan. Hade det också varit Sveriges fel? Du vet när man läser "efter en kortare tids sjukdom" i pressmeddelanden när kändisar går bort? Då kan det gälla influensa eller dylikt. En redan försvagad kropp checkar ut i förtid.

Nej det hade han inte eftersom äldre och riskgrupper oftast vaccinerar sig mot influensan. Sluta förneka.
Citera
2020-11-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Vad menar du? Ingen utan underliggande sjukdomar?
Just precis.
Citera
2020-11-11, 13:45
Medlem
Citat:
Om detta stämmer är det riktigt illa och kommer bli riktigt obehagligt i Sverige om några veckor. Trodde det lugnat sig i Belgien med konstaterade fall åtminstone?

Ja, antal fall har dykt neråt ganska avsevärt i Belgien men dödligheten ligger ju ett par veckor efter. Möjligen kan man nog börja urskilja att trenden börjat vika neråt en aning även för dödligheten.

Om Sverige ska dra i handbromsen vid motsvarande läge som Belgien så borde det kanske innebära runt måndag. Men jag tror inte att det blir någon motsvarande åtstramning, inte så snart i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt frågan är hur stor den av skolan och barnen som driver smittspridningen. För att svara på frågan krävs en studie som visar på hur stor del det är där vuxna, som isolerat sig mot omvärlden, men med barn i skola, smittas.

Helt jävla ointressant.

Tegnell o co vill inte stänga ens ner halva samhället, tror du då att de kommer stänga ner skolan som kommer tvinga alla föräldrar att vara hemma? Hah, nja.
Det kommer inte hända.

Att studera skolan mitt i en andra våg är helt verkningslöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det innebär inte att man skall hoppa över att göra insatser i skolan (även om den hålls öppen). Man måste försöka få ned smittan!

Idag har min frus arbetslag tappat två lärare som gått hem med misstänkt Covid (hon får täcka upp för dessa och det lär bli värre, det är bara hon och en till i deras arbetslag som haft Covid tidigare). De tappade två igår också av samma orsak. De hade elever som var hemma med Covid innan höstlovet (förlåt, läslovet har ju Löfvén bestämt att det skall heta). De hade också två elever som skickades hem i slutet av förra veckan pga misstänkt Covid (som uppkommit under skoldagen) - lite misstänkt får man ju säga att detta är. Detta handlar om mellanstadiet. Jag har ingen aning om det är Covid eller inte, men oavsett om det är Covid eller en kraftig förkylning som går så gör man väldigt lite för att hindra smittspridningen i skolan. Man har ställt ut handdesinfektion och ändrat lite i matsalen, det är i princip allt (förutom de initiativ lärarna själva tar).

Fick just ett meddelande av frun igen, de har skickat hem fem elever med misstänkt Covid i en av klasserna som arbetslaget (med fyra misstänkta fall bland lärarna) har hand om. Som sagt var, det kan ju vara kraftig förkylning, men men....

Jag vill än en gång belysa att det går att göra mycket mer för att minska smittspridningen i skolan. Munskydd bör exempelvis inte vara omöjligt på mellanstadiet (för både lärare och barn). De klarar av att ha det från 6 års ålder i skolan i andra länder...
Citera
2020-11-11, 13:47
Medlem
Citat:
Nej det hade han inte eftersom äldre och riskgrupper oftast vaccinerar sig mot influensan. Sluta förneka.
Ge mig en källa på att de framtagna influensavaccinen har en 100%:ig effektivitet för individen. Dvs att vaccinerade individer aldrig får ett sjukdomsförlopp som skadar personen i fråga.
Citera
2020-11-11, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Helt jävla ointressant.

Tegnell o co vill inte stänga ens ner halva samhället, tror du då att de kommer stänga ner skolan som kommer tvinga alla föräldrar att vara hemma? Hah, nja.
Det kommer inte hända.

Att studera skolan mitt i en andra våg är helt verkningslöst.

Kul att den är ointressant för dig. Det verkar inte vara det för andra som hävdar att skolan är motorn i smittspridningen. Dock utan några vetenskapliga belägg för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in