Citat:
Jag är övertygad om att de kommer ta avstånd från honom förr eller senare, han kommer ha ungefär samma goda rykte som George W Bush om något decennium. Ju längre tid det tar desto sämre för republikanerna, som dock är i en svår position, det är inte direkt populärt med basen att acceptera valresultatet.
Sen är det många av de som vill likställa vad de håller på med nu med russiagate, många demokrater menar att valet 2016 påverkades av Ryssland (dock har väl ingen sagt att det var ogiltigt eller att någon annan än Trump vann?), så därför har republikanerna rätt att hämnas genom att påstå att landet inte klarar av att hålla fria val. Jag blev förvånad av att McConnell ställde sig bakom detta, jag tror inte han är rädd för Trump utan bara en genomcynisk politiker, han måste räknat sig fram till att det här är den mest fördelaktiga strategin.
Sen är det många av de som vill likställa vad de håller på med nu med russiagate, många demokrater menar att valet 2016 påverkades av Ryssland (dock har väl ingen sagt att det var ogiltigt eller att någon annan än Trump vann?), så därför har republikanerna rätt att hämnas genom att påstå att landet inte klarar av att hålla fria val. Jag blev förvånad av att McConnell ställde sig bakom detta, jag tror inte han är rädd för Trump utan bara en genomcynisk politiker, han måste räknat sig fram till att det här är den mest fördelaktiga strategin.
Du har många kloka poänger Sir Dwain och jag uppskattar att se en välbalanserad argumentation från sidan om att valfusk inte påverkade valutgången. Jag har inte "bestämt" mig än, vi får se vad som presenteras inom två veckor (kan inte Trumpkampanjen presentera bevis inom den tiden, då finns det kanske inga).
Men vad hela russiagate i praktiken gick ut på var att underminera Trumpadministrationen och utmåla honom som en förrädare som samarbetat med Ryssland genom påverkanskampanjer och fula knep mot demokraterna. Det var väldigt mycket snack då från demokratkretsar (dock kanske inte mainstreamdemokraterna/moderates) om hur faithless electors kunde stoppa Trump mm. När Rysslandstoryn inte fungerade, kokade man ihop impeachment om något Ukrainasamtal (?) istället.
Jag undrar varför impeachment inte användes som ett argument emot Trump under valkampanjen från Joe Biden?
Citat:
Republikanerna har genomfört diverse åtgärder för att försvåra för framförallt minoriteter (typiskt demokratiska väljare) att rösta, man har tagit bort vallokaler så att man får köa i timmar om man bor i städer (typiskt demokratiska väljare) medan det är bekvämt och smidigt för republikanernas kärnväljare. Man har skurit ned i USPS, man har deklarerat att man trots domstolsbeslut inte tänker leta efter röster så mycket som man ska. När sen folket visar sin avsky för Trump i valet så har man mage att tala om demokratiskt valfusk, ofta i stater som styrs av republikaner, och överallt under en republikansk president. Man har verkligen ingen skam. På en nivå är det imponerande.
Är du säker på detta? Jag har för mig att det är countyn och städerna själva som sköter det mesta av valen, under överinseende av delstaterna. De flesta städer är styrda av demokraterna, så ifall det är jobbigt att köa beror det sannolikt på demokraternas organisation själva? Mycket handlar om att republikanerna vill ha "voter id" eller fotolegitimation som det heter i Sverige. I Sverige krävs det att du legitimerar dig med fotolegitimation (eller att en person du känner gör det och går i god för dig).
På många platser i USA finns inget sådant krav, även om det finns andra (enligt republikanerna sämre) skyddsmekanismer mot valfusk. På vilket sätt vill republikanerna försvåra för minoriteter menar du?
Valsystemet i USA är ingalunda federaliserat, det är knappt styrt av delstaterna heller (även om de sätter ramverket/lagarna för hur det ska gå till). Det är i alla tusentals counties och städer som valapparaten sköts, väldigt decentraliserat. Givetvis förekommer det alltid valfusk, bland såväl republikaner som demokrater. Anklagelserna denna gång handlar om att det är i ett fåtal swing states och i ett fåtal demokratstyrda städer, som tillräckligt omfattande valfusk har skett för att påverka valutgången. Det har även börjat bubbla upp indicier/anklagelser mot att det digitala valsystemet Dominion Voting Systems, på vissa platser riggat valresultatet. Flera personer på höga poster inom Dominion Voting System har kopplnigar till ledarskiktet i demokraterna (inget bevis i sig, men en intressant omständighet).
Annars ska jag säga att jag själv hakat upp mig väldigt mycket på den här argumentationen, vad anser du om den?
Citat:
To believe Biden will be sworn in as president in January, one must believe at least one unlikely thing:
1. Despite being brainwashed to believe Trump is Hitler, Democrats in key cities did NOT attempt a large-scale voter fraud to save the country.
or. . .
2. Democrats did commit major voting fraud to remove "Hitler" but for some strange reason all the geniuses looking for indications of it can't find any confirmed evidence and there are no whistleblowers.
or. . .
3. Democrats WANTED to commit major fraud to get rid of "Hitler" but there is no practical way to do such a thing and hope to get away with it.
or. . .
4. Democrats didn't REALLY think Trump was so bad that it was worth cheating to remove him.
Remember, it's still #2020.
1. Despite being brainwashed to believe Trump is Hitler, Democrats in key cities did NOT attempt a large-scale voter fraud to save the country.
or. . .
2. Democrats did commit major voting fraud to remove "Hitler" but for some strange reason all the geniuses looking for indications of it can't find any confirmed evidence and there are no whistleblowers.
or. . .
3. Democrats WANTED to commit major fraud to get rid of "Hitler" but there is no practical way to do such a thing and hope to get away with it.
or. . .
4. Democrats didn't REALLY think Trump was so bad that it was worth cheating to remove him.
Remember, it's still #2020.
https://mobile.twitter.com/ScottAdamsSays/status/1325427763973513216
Med tanke på vad demokraterna kört med för taktik innan (legitim eller olegitim, beroende på hur man ser på det) är det inte otänkbart att tänka sig att det finns tillräckligt många demokrater som skulle organisera valfusk för att stoppa Trump och "rädda republiken".