Citat:
Ursprungligen postat av
pelle_snusk
Japp.
Han kan i och för sig kandidera igen om 4 år, men det är tveksamt om partiet vill ha en 78-årig föredetting som kan sitta i max 4 år. Det bästa vore om de tog avstånd från honom helt och hållet.
Jag är övertygad om att de kommer ta avstånd från honom förr eller senare, han kommer ha ungefär samma goda rykte som George W Bush om något decennium. Ju längre tid det tar desto sämre för republikanerna, som dock är i en svår position, det är inte direkt populärt med basen att acceptera valresultatet.
Sen är det många av de som vill likställa vad de håller på med nu med russiagate, många demokrater menar att valet 2016 påverkades av Ryssland (dock har väl ingen sagt att det var ogiltigt eller att någon annan än Trump vann?), så därför har republikanerna rätt att hämnas genom att påstå att landet inte klarar av att hålla fria val. Jag blev förvånad av att McConnell ställde sig bakom detta, jag tror inte han är rädd för Trump utan bara en genomcynisk politiker, han måste räknat sig fram till att det här är den mest fördelaktiga strategin.
Republikanerna har genomfört diverse åtgärder för att försvåra för framförallt minoriteter (typiskt demokratiska väljare) att rösta, man har tagit bort vallokaler så att man får köa i timmar om man bor i städer (typiskt demokratiska väljare) medan det är bekvämt och smidigt för republikanernas kärnväljare. Man har skurit ned i USPS, man har deklarerat att man trots domstolsbeslut inte tänker leta efter röster så mycket som man ska. När sen folket visar sin avsky för Trump i valet så har man mage att tala om demokratiskt valfusk, ofta i stater som styrs av republikaner, och överallt under en republikansk president. Man har verkligen ingen skam. På en nivå är det imponerande.