Citat:
Ursprungligen postat av
TheSlyFoX
Den uppfattningen som jag upplever om fusket är att just i dom här 6 staterna var av de flesta är "swing states" verkar valdeltagandet ökat helt osannolikt mycket t ex 1milj i vissa stater som knappt haft folkökning på 200k sedan 2016... Har försökt hitta något lättöversiktligt 2016 vs 2020 för att se om det här stämmer men ej hittat nått men det vore intressant att se!
eftersom valdeltagandet skiljer mellan 4-5miljoner totalt sett ifrån alla andra tidigare val nationellt sett och det finns videos som visar en sjuk ökning i just dessa 6 stater så ligger det nära till hands att tro att att dom här staterna sticker ut i ett nationellt perspektiv .
Jag kan tänka mig att valdeltaganden har ökat för flera orsaker.
Allt valdeltagande över 50 % är väl förstås högt i USA, men just i detta val så verkar många flera vara enagerade. Många kan exempelvis ha registrerat sig för att bara för att rösta in/bort Trumo/Biden.
Den ökade möjligheten till att anväda absentee ballots eller mail in ballots utan att behöva ansöka om tillstånd till förtidsröstning kan också ha sett till att fler röstar.
Sedan senaste valet så har en del delstater också tagit bort spärren för att rösta om man varit dömd för feloni, och gäller det en sådan delstat (har inte kollat vilka nu), så blir det ju lätt några 100 tusen som har fått rösträtt som de inte hade tidigare.
Kan säkert bero på flera saker. Röstfusk är ju förstås en möjlighet.