2020-11-10, 12:52
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hoppas också vi slipper det men är för det om det blir nödvändigt. Men som du verkar vara inne på så är lockdown enbart lönt mödan om den görs vid rätt tillfälle.

Ja nu är en lockdown försent i Sverige. Smittan är redan för spridd. Den skulle ha ägt rum tidigare i våras eller tidigare i höstas för några veckor sedan. Vaccin är ju dessutom inom räckhåll. Vissa förskonade orter skulle dock kunna slippa större smittutbrott med rätt lokala restriktioner. Nu får många hoppas på det bästa helt enkelt när vården blir hårt belastad samt att de inte drabbas av långtidsskador.
Citera
2020-11-10, 12:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
I såna fall har man nåt kapacitetstaket så fort man behöver en vikarie...

Tror snarare det faktum att ordinarie vård i vissa delar ställs in talar för att man nått taket.
Citera
2020-11-10, 12:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag skrev just att de var långt ifrån vad jag kunde föreställa mig.
Du följer uppenbarligen inte de dagliga siffrorna, därför såg du inte tendensen.
Nu visade det sig precis som jag var rädd för, att det var tillfälligheter.

Varför spelar du Allan för?

Edit.

Lägger in inlägget som du borde svarat på.

Mycket intressant med Skånes siffror idag.
Finns tecken på att det börjar bromsa.
Får se om det är tillfälligheter

Detta skrev jag alltså timmar innan måndagssiffrorna kom.

"finns tecken på att det börjar inbromsa"

Var är inbromsningen när det fortsätter gå upp?
Har du koll på om det kan skilja sig i antalet tester?

Tyst nu. tegnelllover
Citera
2020-11-10, 12:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tror snarare det faktum att ordinarie vård i vissa delar ställs in talar för att man nått taket.
Det är såklart en definitionsfråga.
Citera
2020-11-10, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja nu är en lockdown försent i Sverige. Smittan är redan för spridd. Den skulle ha ägt rum tidigare i våras eller tidigare i höstas för några veckor sedan. Vaccin är ju dessutom inom räckhåll. Vissa förskonade orter skulle dock kunna slippa större smittutbrott med rätt lokala restriktioner. Nu får många hoppas på det bästa helt enkelt när vården blir hårt belastad samt att de inte drabbas av långtidsskador.

Ja håller med. En lockdown nu skulle vara hyfsat meningslös just nu Hade krävts en mer proaktiv vilja hos FHM och regering för att en sådan görs i tid. Men hoppas mycket på vaccinet nu.
Citera
2020-11-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"finns tecken på att det börjar inbromsa"

Var är inbromsningen när det fortsätter gå upp?
Har du koll på om det kan skilja sig i antalet tester?

Tyst nu. tegnelllover

Din lilla pajas.

Som jag sa, om du följt siffrorna under helgen (fredag, lördag, söndag) så hade du sett att trenden vek av neråt. Jag skrev det med reservation för att det kunde handla om tillfälligheter.
Men du klarar uppenbarligen inte ta in enkel information, utan blir lite kinkig och måste dra Tegnellkortet.

Gå och lägg dig igen är du snäll..
Citera
2020-11-10, 13:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
I såna fall har man nåt kapacitetstaket så fort man behöver en vikarie...

Nej, varför det? Kapacitetstaket har man nått när man inte klarar av att utföra den vård som krävs. Om det innebär att man inte kan hjälpa covid-sjuka, eller att folk med andra åkommor får vänta i operationskön spelar ingen roll. Man hinner inte med den efterfrågan som finns helt enkelt. Finns det utrymme för att sätta in mer personal, utan att ta resurser från andra håll har man inte nått kapacitetstaket. Det är när annan vård trängs ut man har nått taket.
Citera
2020-11-10, 13:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, varför det? Kapacitetstaket har man nått när man inte klarar av att utföra den vård som krävs. Om det innebär att man inte kan hjälpa covid-sjuka, eller att folk med andra åkommor får vänta i operationskön spelar ingen roll. Man hinner inte med den efterfrågan som finns helt enkelt. Finns det utrymme för att sätta in mer personal, utan att ta resurser från andra håll har man inte nått kapacitetstaket. Det är när annan vård trängs ut man har nått taket.
Det är ett sätt att på det. Ett annat är när man inte klarar av den akuta vården.
Citera
2020-11-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har ju länkat till Platz. Det är de siffror jag jämför med. Jag går inte i god för Platz men jag har uppfattat att den sajten genomgående publicerar nya fall per datum de rapporterats (ej per diagnos- eller testdatum).

Jag gissar att Skåne har både äpplen och päron i sin graf. 1410 är de nya fall som rapporterats idag. Men sedan justerar de bakåt i samma graf på datum när folk blev testade/fick diagnosen. T ex gissar jag att imorgon kommer det inte stå 1410 på dagens datum, utan en lägre siffra. Om jag har rätt så är det ett lågbegåvat och missvisande sätt att presentera sin data på.

Man kan gärna presentera antal fall per rapportdatum OCH per diagnos-/testdatum. Men inte i SAMMA kurva.

Just detta som lurade mig.

Fredagens siffror var lika med fredagen före, samma med lördag och söndag mot föregående.
Nu syns inte det i grafen längre då de korrigerat bakåt, och man får stå ut med folk som tycker man är en idiot för att man såg en stabilisering.

Rapportdatum måste vara det intressanta just nu om man ändå inte hinner få in saker på rätt dag.
Nu blir det bara rörigt.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag håller helt med. Samtidigt och helt parallellt med att man rapporterar nya fall så ska man självklart rapportera hur många som testats under samma period. Informationen finns ju... Det är frustrerande att de som ansvararar för rapporteringen inte har bättre vetenskaplig talang.

(Det ska inte komma som veckostatistik först en vecka senare. Det gör att det tar längre tid att göra jämförelser och se trender.)

Transparens verkar inte vara ngt som prioriteras.

Nya fall är så svårbedömt utan uppgift om hur många som testas att jag nästan enbart följer inlagda. FHM redovisar f.ö. inte inlagda - till skillnad från t.ex. Storbritannien och Danmark.

-----

Utvecklingen i Skåne ser dramatisk ut.

https://c19.se/Sweden/Sk%C3%A5ne

Man får en bättre skala, om man klickar på "Fall" och "Fall idag" och "Döda" och "Döda idag" ty då klickar man bort dessa uppgifter och ser enbart en graph som visar "På sjukhus" och "På IVA",

Skåne hade som mest 90 inlagda i våras - nu 111.
Senast redigerad av Meiji 2020-11-10 kl. 13:08.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är ett sätt att på det. Ett annat är när man inte klarar av den akuta vården.

Då har man ju prioriterat rätt hårt. Det är sådana prioriteringar man gör när det råder krig.
Citera
2020-11-10, 13:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Håvas in var? Den explosionsartade ökningen sker ju i större delen av landet? Jag föreslår att du lyssnar på vad läkare och övrig sjukvårdspersonal säger om hur deras verklighet ser ut just nu och inom en nära framtid. De tycks inte dela din uppfattning vilket inte jag heller gör.

Edit: människor upphör ju inte att behöva vård för andra saker än covid bara för att det är en pandemi?

Det man gör nu är att man stänger ner vårdplatser på vissa avdelningar för att öppna vårdplatser på covidavdelningar. Tex så öppnade man denna vecka en av de covidavdelnigar på Sahlgrenska som man stängde i somras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in