2020-11-10, 10:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
2 inlägg utbrutna och infogade i tråden (FB) Corona: Ni som jobbar på sjukhus: Hur är situationen?

/Moderator
Citera
2020-11-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Okej, ja jag hade kanske hoppats på att man vid det här laget hade kunnat urskilja vilka som bara var lite snuviga och vilka som hade mer Covid-19 specifika symptom innan man testade dom.

Men då förstår jag, vi står kvar och stampar och vet inte mycket mer nu än i våras om hur många som haft Covid-19, trots alla tester.
Det vore ju fantastiskt om det vore så men det är en av de saker som gör medicin så knepig som vetenskap. Väldigt många sjukdomar har en väldigt ospecifik symtombild (åtminstone delvis, för Covid verkar ju det här med lukt/smak vara det mest distinkta), smittar den dessutom stora grupper människor så vidden av symptom blir väldigt stor, många till och med asymptomatiska, är det helt enkelt knepigt att belägga, tyvärr. Hittills blir det att lägga ett ganska rörigt pussel med många inputs (sentineltester, antikroppstester etc etc), om man påstår sig säkert kunna belägga x% tyder det mest på att man inte vet vad man gaggar om.
Citera
2020-11-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Mycket intressant med Skånes siffror idag.
Finns tecken på att det börjar bromsa.
Får se om det är tillfälligheter
Kan det nya labbet betat av testhögen?
Över 30.000 test gjorda förra veckan.
Citera
2020-11-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Uppdatering: 127 på IVA.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kan det nya labbet betat av testhögen?
Över 30.000 test gjorda förra veckan.

Dagens siffror var verkligen långt ifrån vad jag kunde föreställa i min vildaste fantasi.
Citera
2020-11-10, 11:35
Medlem
Madagascars avatar
Skåne rapporterar 1410 nya fall idag:

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Ajdå. Men igår rapporterade Skåne bara 44 (?) nya fall.

Om man jämför mån+tis denna vecka med förra veckan så blir det 1454 jämfört med 1145.

Dvs det ökar fortfarande signifikant i Skåne.

(Här ser man regionalt rapporterade nya smittade per dag: https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day)
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-10 kl. 11:46.
Citera
2020-11-10, 11:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Varför skriver de aldrig ut hur många som testas? hemligt eller?
Citat:
Vart menar du att det saknas?
Jag håller helt med. Samtidigt och helt parallellt med att man rapporterar nya fall så ska man självklart rapportera hur många som testats under samma period. Informationen finns ju... Det är frustrerande att de som ansvararar för rapporteringen inte har bättre vetenskaplig talang.

(Det ska inte komma som veckostatistik först en vecka senare. Det gör att det tar längre tid att göra jämförelser och se trender.)
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-10 kl. 11:44.
Citera
2020-11-10, 11:44
Medlem
Citat:
Dagens siffror var verkligen långt ifrån vad jag kunde föreställa i min vildaste fantasi.

Hur är "Skåne rapporterar 1410 nya fall idag" en inbromsning?
Vad i helvete babblar du om.
Citera
2020-11-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Att kunna skydda riskgrupper mitt under en pandemi är en myt och saknar vetenskaplig grund.
Här är varför:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.06.20226894v1
Man bör sträva efter att ge så mycket information att andra inte ska behöva öppna en länk för att förstå vad den innehåller. Du gör ett intressant påstående och det skulle därför uppskattas om du iikunde stora drag kunde ange vad som framgår av den information du länkar till.
Citera
2020-11-10, 11:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Att kunna skydda riskgrupper mitt under en pandemi är en myt och saknar vetenskaplig grund.
Här är varför:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.06.20226894v1

Det vore intressant, om ngn matematiker ville granska detta.

Själva *fundamentet* för The Barrington declaration är ju, att det är praktiskt möjligt att skydda riskgrupper även om man har en stor samhällsspridning.

I de mejl mellan Peet Tüll och Anders Tegnell som publicerades i SvD, så ifrågasätter dock Tegnell inte, att en stor samhällsspridning leder till tusentals döda.

https://www.svd.se/mejlen-avslojar-tegnells-val-huvudlos-strategi

PS Jag lyssnade för ngr veckor sedan på en intervju med Sunetra Gupta (en av initiativtagarna till The Barrington declaration), där hon trosvisst hävdade inför en skeptisk BBC-journalist att det var fullt genomförbart att skapa temporära alternativ till flergenerationsboende.
Citera
2020-11-10, 12:00
Medlem
Citat:

131 på IVA nu. (SIR)

(120 igår)
Citera
2020-11-10, 12:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Vilka siffror menar du tyder på att det börjar ”bromsa” i Skåne?
Citera
2020-11-10, 12:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det finns inte kvar. Största problemet med det bygger, var väl att det aldrig fanns någon personal att bemanna upp det med. Tror dessvärre att vi mycket snart kan hamna i ett läge då sjukvårdens kapacitet inte kommer räcka till.
Det är ingen risk att kapaciteten tar slut. Det finns massor med människor att omfördela från andra verksamheter som har kompetens om det skulle behövas. Men just nu är vi inte i närheten av kapacitetstak. Sen att man kan läsa om sjuksköterskor som är ledsna på sina jobb är en annan femma. Det kommer det alltid att finnas. Speciellt när det finns en sjukdom att vara rädd för. Det är ju många som är jättenöjda med att jobba också. Folk som tycker om att få en lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in