2020-11-10, 12:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är ingen risk att kapaciteten tar slut. Det finns massor med människor att omfördela från andra verksamheter som har kompetens om det skulle behövas. Men just nu är vi inte i närheten av kapacitetstak. Sen att man kan läsa om sjuksköterskor som är ledsna på sina jobb är en annan femma. Det kommer det alltid att finnas. Speciellt när det finns en sjukdom att vara rädd för. Det är ju många som är jättenöjda med att jobba också. Folk som tycker om att få en lön.
Människor från andra verksamheter som har kompetens att göra vad?
Citera
2020-11-10, 12:11
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Människor från andra verksamheter som har kompetens att göra vad?
Verksamheter som imte pysslar med akuta saker. Det finns både sjukhuset men också hos tandläkare, vårdcentraler. Sen finns det också massor med undersköterskor i kommunala verksamheter som kan nyttjas i ett riktigt krisläge.

Alltså, jag tänker på tex sjuksköterskor och läkare på diverse mottagningar som kan skjuta på icke akuta besök. Dessutom finns många väldigt erfarna undersköterskor som kan göra sjuksköterskejobb till stora delar vid akuta behov. Plus som sagt alla vanliga undersköterskor som kan håvas in om det behövs mer folk i allmänhet.
Senast redigerad av Sook 2020-11-10 kl. 12:13.
Citera
2020-11-10, 12:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Om det här stämmer så ger ju Ivermectin skydd i nivå med vaccin mot covid19. 77 procent minskad risk är ju väldigt bra. Preprint så ingen peer review ännu.

Ivermectin prophylaxis was taken by 77 controls and 38 cases. Two-dose ivermectin prophylaxis (0.27, 95% CI, 0.15-0.51) was associated with 73% reduction of COVID-19 infection among healthcare workers for the following one month

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.29.20222661v1
Citera
2020-11-10, 12:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dagens siffror var verkligen långt ifrån vad jag kunde föreställa i min vildaste fantasi.

Ja verkligen. Nu är IVA 131.
Hoppas verkligen testkapaciteten kan utökas kommande dagarna.
Citera
2020-11-10, 12:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Verksamheter som imte pysslar med akuta saker. Det finns både sjukhuset men också hos tandläkare, vårdcentraler. Sen finns det också massor med undersköterskor i kommunala verksamheter som kan nyttjas i ett riktigt krisläge.

Alltså, jag tänker på tex sjuksköterskor och läkare på diverse mottagningar som kan skjuta på icke akuta besök. Dessutom finns många väldigt erfarna undersköterskor som kan göra sjuksköterskejobb till stora delar vid akuta behov. Plus som sagt alla vanliga undersköterskor som kan håvas in om det behövs mer folk i allmänhet.

Håvas in var? Den explosionsartade ökningen sker ju i större delen av landet? Jag föreslår att du lyssnar på vad läkare och övrig sjukvårdspersonal säger om hur deras verklighet ser ut just nu och inom en nära framtid. De tycks inte dela din uppfattning vilket inte jag heller gör.

Edit: människor upphör ju inte att behöva vård för andra saker än covid bara för att det är en pandemi?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-10 kl. 12:20.
Citera
2020-11-10, 12:23
Moderator
Meijis avatar
Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi:

Citat:
... har tillsammans med sina medarbetare räknat på smittspridningen och beräkningarna tyder på att uppemot 1 500 svenskar kan komma att dö innan årsskiftet om vi inte börjar bli försiktiga med våra sociala kontakter igen. Han konstaterar att det är svårt att göra exakta förutsägelser, men att det är vad prognoserna baserade på den nuvarande smittspridningen pekar mot.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-ytterligare-flera-tusen-personer-riskerar-att-do

I ljudklippet talar Uno Wennergren om att Sverige riskerar att hamna på 10.000 - 20.000 döda.

Wennergren fokuserar uteslutande på sociala kontakter - men luftfuktighetens betydelse har ju också diskuterats.
Senast redigerad av Meiji 2020-11-10 kl. 12:25.
Citera
2020-11-10, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Skåne rapporterar 1410 nya fall idag:

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Ajdå. Men igår rapporterade Skåne bara 44 (?) nya fall.

Om man jämför mån+tis denna vecka med förra veckan så blir det 1454 jämfört med 1145.

Dvs det ökar fortfarande signifikant i Skåne.

(Här ser man regionalt rapporterade nya smittade per dag: https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day)

Det låga antalet fall i måndagsrapporten är "normalt", men idag ser jag en tredubbling av fallen jämför med förra veckan. Du pratar om en signifikant ökning, men tror du adderat fel siffror?

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport

Skärmdumpar för tydlighetens skull, då grafen kan ändras med tiden:
https://imgur.com/a/lfKJjAV
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om så skulle det vara en åldersoberoende incidens. Är det så tycker du?
Åldersoberoende kan inte det vara. Eftersom de äldre drabbas av det hårdare.
Det jag menar är att riskgrupper är utsätts i samma grad beroende av smittspridningen i samhället.
Det finns i inget bra sätt att särskilja och skydda dem som myndigheten tidigare påstått.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja och just därför har Australien planerat sin strategi väldigt genomtänkt och metodiskt hela vägen. Deras ekonomi kommer att återhämta sig snabbt då det bland annat kommer spridas en optimism genom landet nu istället för långtidssjuka och långtidsskador. Snart vaccin också. Snyggt skött Australien!

Nej, en lockdown strax innan lågsäsongen börjar är inte speciellt smart.

Däremot kan en strategisk lockdown i Sverige, precis när högsäsongen för SARS-COV2 kulminerar i mars/april bli aktuellt, även om jag hoppas att vi slipper det.
Citera
2020-11-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hur är "Skåne rapporterar 1410 nya fall idag" en inbromsning?
Vad i helvete babblar du om.

Jag skrev just att de var långt ifrån vad jag kunde föreställa mig.
Du följer uppenbarligen inte de dagliga siffrorna, därför såg du inte tendensen.
Nu visade det sig precis som jag var rädd för, att det var tillfälligheter.

Varför spelar du Allan för?

Edit.

Lägger in inlägget som du borde svarat på.

Mycket intressant med Skånes siffror idag.
Finns tecken på att det börjar bromsa.
Får se om det är tillfälligheter

Detta skrev jag alltså timmar innan måndagssiffrorna kom.
Senast redigerad av ParMobil 2020-11-10 kl. 12:32. Anledning: Lägger till mitt tidigare inlägg.
Citera
2020-11-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vilka siffror menar du tyder på att det börjar ”bromsa” i Skåne?

Siffrorna som kom för fredagen, lördagen och söndagen.
Men som jag skrev redan då. Det kan vara tillfälligheter, vilket det nu visade sig vara.
Citera
2020-11-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-ytterligare-flera-tusen-personer-riskerar-att-do

I ljudklippet talar Uno Wennergren om att Sverige riskerar att hamna på 10.000 - 20.000 döda.

Wennergren fokuserar uteslutande på sociala kontakter - men luftfuktighetens betydelse har ju också diskuterats.

Saken är den att om du inte träffar någon, så spelar luftfuktigheten mindre roll av förklarliga skäl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in