2020-11-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
I Skåne som iofs inte drabbades så hårt i våras vårdas nu fler på sjukhus än när det var värst i våras.

Och när planar detta ut? Över 1000 på sjukhus och en 60% ökning på bara en vecka. En ökning med nästan 400% på tre veckor. Redan om två veckor kan vi passera siffrorna från i våras om inget händer och finns det några positiva tecken? Dödligheten är förvisso lägre än och färre tycks hamna i intensivvård, men ändå? Det ser inte ut att bli nån rolig jul detta..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-1-000-patienter-med-covid-19-vardas-i-sverige

Vad tror du skulle hända som stoppar smittspridningen? Vi har en regering och myndigheter som sitter på läktaren och tittar på. Det har dom gjort under hela det här året. Inte tror jag på att sveriges invånare går i frivillig lock down heller. Det finns alltför många invandrare som inte bryr sig eller som inte förstår. Det kommer att gå åt helv-te med det hät landet.
Citera
2020-11-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När det planar ut beror ju på när folk ändrar sitt beteende. Väldigt svårt att förutse skulle jag påstå...

Covid19 trötthet o tillvänjning gör ju att viljan att bidra till minskad smittspridning minskar.

Ja, att vi når 2200 sjukhusinläggningar om två veckor känns inte helt orimligt.

När det planar ut beror på R-talet. Det planar ut ungefär halvvägs mellan ingen smitta och flockimmunitet för det gällande R-talet. Ändras R, ja då hittar vi en ny nivå där det planar ut.

Efter att det planat ut så går mängden smittade först långsamt nedåt, sedan snabbare. Här borde Tegnell & Co ha anat oråd när det sjönk så snabbt från en utplanad nivå. Det antydde nämligen att R-talet minskat kraftigt och människors beteende hade inte förbättrats så mycket. Därav allt svammel om hög korsimmunitet mm. Den stora anledningen till minskningen låg troligen i vädret, vilket borde vara rimligt eftersom andra Coronavirus är säsongsbetonade på våra breddgrader.

Jag är ingen expert på något vis på området, men det är ganska lätt att läsa in sig så pass på området att man kan lukta sig till att någon okänd parameter är med i ekvationen.
Citera
2020-11-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Nej. Läs på om exponentiell ökning.

Nu får du vara lite snäll, skribenten gav ett exempel. Om vi skulle platta ut kurvan på 10000 fall om dagen så skulle det ta flera år innan vi hade flockimmunitet, där har ju hen rätt.
Citera
2020-11-09, 22:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
När det planar ut beror på R-talet. Det planar ut ungefär halvvägs mellan ingen smitta och flockimmunitet för det gällande R-talet. Ändras R, ja då hittar vi en ny nivå där det planar ut.

Efter att det planat ut så går mängden smittade först långsamt nedåt, sedan snabbare. Här borde Tegnell & Co ha anat oråd när det sjönk så snabbt från en utplanad nivå. Det antydde nämligen att R-talet minskat kraftigt och människors beteende hade inte förbättrats så mycket. Därav allt svammel om hög korsimmunitet mm. Den stora anledningen till minskningen låg troligen i vädret, vilket borde vara rimligt eftersom andra Coronavirus är säsongsbetonade på våra breddgrader.

Jag är ingen expert på något vis på området, men det är ganska lätt att läsa in sig så pass på området att man kan lukta sig till att någon okänd parameter är med i ekvationen.
Precis. Många hävdar som en sanning att minskningen i våras berodde på att vi var bra på att följa rekommendationerna och att vi sedan har blivit sämre.
Vilket stämmer väldigt dåligt med kända fakta.
Citera
2020-11-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Får du bara tillräckligt med smittoämne så räcker inte antikropparna till.
Om virusantalet i interstitiet då ökar kommer ju däremot nya antikroppar att bildas.
Citera
2020-11-09, 22:49
Medlem
Med tanke på de goda nyheterna om Coronavirus vacciner är det mycket mer angeläget att minska smittspridningen så mycket det går.
Nuvarande smittspridningstakten talar starkt för att flera tusen människor kommer att förlora sina liv.
Införa obligatorisk användning av munskydd, stänga skolor och hålla undervisningen på distans, stänga barer , restauranger, snabbmatskedjor är grundläggande och beprövade metoder som har visat sig ha god effekt på att minska smittspridningen.
Om Sverige kan införa de här åtgärderna ett par månader tills vaccinet kommer då kan många liv räddas.
Flockimmunitet är meningslös när det kommer att finnas tillgång till vaccin.
Citera
2020-11-09, 23:01
Medlem
"Över 1 000 patienter med covid-19 vårdas i Sverige"

"Sett till hela landet är situationen ännu inte lika allvarlig som i våras. Under mitten av april vårdades lite drygt 2 000 patienter på sjukhus i Sverige. Därefter har antalet sjunkit stadigt under några månader."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-1-000-patienter-med-covid-19-vardas-i-sverige

Redan hälften jämfört med i våras alltså, och vi är bara i början på november...

Inte omöjligt att vi når 50% av IVA-inlagda när det var som värst (drygt 500) redan inom ett par veckor om trenden fortsätter. Möjligen har ökningstakten på IVA avstannat något sista tiden så kanske vänder det neråt igen. Men det beror helt på om folk sköter sig eller inte.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-09 kl. 23:14.
Citera
2020-11-09, 23:09
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
De kommer vara tvungn att bända upp mina käkar och tvinga i mig deras narkolepsi-vaccin för jag kommer inte ta det frivilligt.
Citera
2020-11-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
De kommer vara tvungn att bända upp mina käkar och tvinga i mig deras narkolepsi-vaccin för jag kommer inte ta det frivilligt.

Är säker på att vaccinet inte intas oralt.

Och det kommer att vara helt och hållet upp till dig om du vill vaccineras.

Du kan vara lugn.
Citera
2020-11-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Peak till julen låter ju mysigt. Blir annorlunda julfirande för många då
Influensa peaken brukar hamna i februari.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Citera
2020-11-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, naturligtvis inte.

Vad får dig att tro det? Det finns ingen anledning att tro att det ska ge tappt tidigare än förra vintern/våren. Det vill säga inte förrän i slutet av maj.

Fortsätter det öka i denna takten så hinner hela befolkningen få både covid-19 och minkmutationen långt innan slutet av maj, med eller utan vaccin. Kulmen detta år är av flera skäl mer eller mindre oundvikligt, därmed inte sagt att kulmen innebär att det är över, för det är det givetvis inte.
Citera
2020-11-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om virusantalet i interstitiet då ökar kommer ju däremot nya antikroppar att bildas.
Ja, men du hinner bli sjuk. Kanske inte så allvarligt och kanske inte så smittsam, men om man lever nära någon så finns ändå en risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in