2020-11-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Två frågor som någon kunnig gärna får svara på.

Kan en person med antikroppar få in viruset i kroppen på nytt, och därmed smitta på nytt, även om personen inte blir sjuk igen?

Smittar en sjuk person hela tiden? Om man kysser en smittad person, kan man ändå undvika att bli smittad då, för att viruset inte finns i all saliv som lämnar munnen?

Nej. Viruset måste mutera först då kan personen återsmittas av ett förändrat virus.
Och
Nej med osäkerhetsfaktor. Om viruset gått ner i lungvägarna i slutskedet av sjukdomen så är man inte lika smittsam i övre luftvägarna, näsa och hals.
Citera
2020-11-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
I Skåne som iofs inte drabbades så hårt i våras vårdas nu fler på sjukhus än när det var värst i våras.

Och när planar detta ut? Över 1000 på sjukhus och en 60% ökning på bara en vecka. En ökning med nästan 400% på tre veckor. Redan om två veckor kan vi passera siffrorna från i våras om inget händer och finns det några positiva tecken? Dödligheten är förvisso lägre än och färre tycks hamna i intensivvård, men ändå? Det ser inte ut att bli nån rolig jul detta..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-1-000-patienter-med-covid-19-vardas-i-sverige

Jag hoppas på åtgärder som stänger ner verksamheter där folk möts. Det finns gränser för tron på det egna ansvaret. Jag kan inte förstå hur man bara överlämnar åt styrman och matros att ta över ansvaret.
Citera
2020-11-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej. Viruset måste mutera först då kan personen återsmittas av ett förändrat virus.
Och
Nej med osäkerhetsfaktor. Om viruset gått ner i lungvägarna i slutskedet av sjukdomen så är man inte lika smittsam i övre luftvägarna, näsa och hals.
Får du bara tillräckligt med smittoämne så räcker inte antikropparna till.
Citera
2020-11-09, 21:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet inte om man kan prata om klustersmitta längre. Har inte kollat i varenda kommun, men var inne och klickade runt i ett 20 tal kommuner runt om i Sverige. I varenda kommun i mitt lilla urval var sista veckan den värst drabbade i samtliga kommuner. Den värsta sedan vi började mäta. Min slutsats att vi har en mycket omfattande smittspridning som pågår runt omkring i hela landet. Kanske finns det enstaka vita platser, men annars är smittan spridd från Ystad till Haparanda och i såväl Ystad som Haparanda är sista veckan värst. Min slutsats är att vi har total allmän smittspridning i hela landet. Inte bara kluster, för i sådana fall går alla kluster in i varandra. Sverige är totalt nedsmittat nu.

Jo, det är så många kluster nu att de ser ut som en våg.
Citera
2020-11-09, 21:51
Bannlyst
Citat:
I Skåne som iofs inte drabbades så hårt i våras vårdas nu fler på sjukhus än när det var värst i våras.

Och när planar detta ut? Över 1000 på sjukhus och en 60% ökning på bara en vecka. En ökning med nästan 400% på tre veckor. Redan om två veckor kan vi passera siffrorna från i våras om inget händer och finns det några positiva tecken? Dödligheten är förvisso lägre än och färre tycks hamna i intensivvård, men ändå? Det ser inte ut att bli nån rolig jul detta..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-1-000-patienter-med-covid-19-vardas-i-sverige

Nu är det kring 7k smittade per dag. Officiellt. Den egentliga siffran är väl 5 ggr högre.

Blir en atombomb om två veckor. Löfven är i fyllan och Tegnell mumlar och tänker på sin pension i Mars.

Stabilt Sverige.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-11-09 kl. 21:57.
Citera
2020-11-09, 22:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan staten tvinga alla att ta vaccinet?

Nej, naturligtvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är min analys också. Jag tror att vi i slutet av januari kommer kunna säga att vi är på banan igen och det värsta är över.

Vad får dig att tro det? Det finns ingen anledning att tro att det ska ge tappt tidigare än förra vintern/våren. Det vill säga inte förrän i slutet av maj.
Citera
2020-11-09, 22:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Det ser ut att vända i Belgien

Antal smittade ser ut att ha vänt 29oct, alltså före lockdown, som infördes 2 Nov...

Döda/dag vände runt 3dje Nov, Belgien har nu 1125/milj döda

Så lockdown kom för sent, som vanligt, vad hadde hänt om man behållt restriktioner ist. för att gå till lockdown ? Jag tror på ungefär samma förlopp...

Irland gick i lockdown, 21Oct, smittade /dag vände 22Oct... Antal döda / dag är så lågt att någon trend är svår att se, men verkar inte påverkad o någon högre grad ännu.

Lockdown verkar inte vara rätt sätt att handera Covid...

Jodå, om man sätter in det i rätt tid. Det är inte stor mening längre, när smittan redan har peakat.

Belgien har antagligen haft så många sjuka nu, att de går mot flockimmunitet. Och då avtar det av sig självt. (Men visst, det kan ju hända att ett antal fler dör, som skulle ha fått leva med en "sen" lockdown också.)
Citera
2020-11-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ja, jag tror onekligen att det kommer bli värre innan det blir bättre. Tror ändå vi peakar det här året, men sen om det sker om 3 eller 6 veckor ska jag låta vara osagt. Tror vi kommer få ett bättre läge nästa år, även utan vaccin.

Även om det smittas 10000 om dagen tar det tre år att uppnå flockimmunitet. Och då har de första förlorat sin immunitet för flera år sedan. Det kommer bara att gå runt.
Citera
2020-11-09, 22:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

När det planar ut beror ju på när folk ändrar sitt beteende. Väldigt svårt att förutse skulle jag påstå...

Covid19 trötthet o tillvänjning gör ju att viljan att bidra till minskad smittspridning minskar.

Ja, att vi når 2200 sjukhusinläggningar om två veckor känns inte helt orimligt.
Citera
2020-11-09, 22:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja, jag tror onekligen att det kommer bli värre innan det blir bättre. Tror ändå vi peakar det här året, men sen om det sker om 3 eller 6 veckor ska jag låta vara osagt. Tror vi kommer få ett bättre läge nästa år, även utan vaccin.

Peak till julen låter ju mysigt. Blir annorlunda julfirande för många då
Citera
2020-11-09, 22:20
Medlem
Vilka kommer att vaccineras först?

– Det är Folkhälsomyndigheten som bestämmer det. Men det som är föreslagit är att de äldre har högsta prioritet, även de som arbetar inom äldreomsorgen och sjukvårdspersonal samt vissa specifika riskgrupper. Totalt är det 2,6 miljoner människor som är prioriterade.

Kan det vara så att jag får ett vaccin och min mamma får ett annat?

– Precis så. Vi kommer köpa in en rad vaccin från olika tillverkare. Vem som får vilket är inte klart ännu, utan baseras på studieresultaten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0KKRao/sveriges-vaccinsamordnare-kan-borja-vaccinera-i-januari
Senast redigerad av hagelskur 2020-11-09 kl. 22:42.
Citera
2020-11-09, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Även om det smittas 10000 om dagen tar det tre år att uppnå flockimmunitet. Och då har de första förlorat sin immunitet för flera år sedan. Det kommer bara att gå runt.

Nej. Läs på om exponentiell ökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in