Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
De åsikter vi alarmister har är ungefär samma som tidningen Natures redaktion har, NEJMs redaktion, CDC, WHO osv. De är vetenskapligt förankrade. Tegnells och dina åsikter däremot är knappast vetenskapliga. Läs gärna sammanfattningen i Nature om ansiktsmaskens betydelse för smittspridningen och säg mig sedan på vilket sätt de har fel när de uppskattar att smittan skulle minska med 70-90% om 90% av befolkningen bar mask utanför hemmet.
Men det är inte sånt här "ni" normalt skriver. Dessutom är det lägsta möjliga nivå i den här forumdelen, att bara posta en länk någonstans, utan att kunna diskutera eller ens reflektera över det vetenskapliga innehållet. Du lutar dig bara mot någon annans auktoritet. WHO är precis som FHM, en organisation som gör sitt bästa, men ingen av dem skriver naturlagarna.
Posta gärna intressanta länkar om munskydd, till nya eller relevanta vetenskapliga artiklar. Gärna med kommentarer, och bjud in till en uppföljande diskussion om vad som är bra/dåligt med studien.
Sätt det gärna i relation till Sveriges strategi om du vill, på ett
vetenskapligt sätt. Exempelvis genom att ställa frågan "vad är skälen till varför Sverige inte har allmänna munskydd, och är det man mäter i studien relevant för Sveriges val?".
Men såhär ser det sällan ut. Det är bara en massa pajkastning och gnäll om huruvida vi har munskydd i
Sverige, och/eller vad Tegnell tycker. Det här har blivit er personliga skvallertråd om Tegnell. De flesta inläggen har noll vetenskapligt värde, och skulle passa bättre i en politiktråd om Folkhälsomyndigheten eller en skvallertråd om Anders Tegnell.
Vetenskap handlar om att kunna föra en teknisk diskussion, utan att bli sura på varandra, växla över till påhopp eller blanda in opinionsbildning, över skitsaker. Men ni är bara här för att fiska uppslag till era på förhand bestämda åsikter om Sveriges coronastrategi, och uttrycka er frustration över svensk politik i största allmänhet.
Många av oss (bland annat jag) är fullständigt ointresserade av svensk politik. Jag har inga starka känslor för
något svenskt parti. Det är därför jag hänger i vetenskapsdelen på Flashback, där vi normalt sett diskuterar vetenskapliga frågor, på en vetenskaplig nivå.