2020-11-09, 16:28
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag hittar ingen info om vilken bärare Pfizer har.

Det är antagligen en forskningshemlighet.
Citera
2020-11-09, 16:28
Medlem
Hur många nya dödsfall idag?
Citera
2020-11-09, 16:30
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Uppsala har haft lockdown-light i över två veckor, är det kanske tredje veckan nu? De har ju dessutom haft problem med testningen så fallen kanske inte är helt korrekta?

Det dröjer två veckor-tre veckor innan folk kommer in på sjukhus, efter smittillfället.

Det är mycket möjligt att det finns (än så länge lindrigt) sjuka som ingen vet om, för att de inte fått testas, ja.
Citera
2020-11-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Hur många nya dödsfall idag?
22 står det på C19.se
Citera
2020-11-09, 16:31
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tänker ta det som blir tillgängligt för så här kan jag inte leva, då tar jag hellre vaccinet och hoppas på det bästa.

Jag saknar riskfaktorer, så jag räknar i alla fall än så länge med, att riskerna är högre för mig personligen med det genetiska vaccinet, än med själva sjukdomen.
Citera
2020-11-09, 16:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Vad arbetar du med? Eller var du en av testpersonerna? Lägg gärna upp bevis för detta isåfall.

Jag kan ha en diskussion angående biologi, vaccin, naturligt urval, genpooler och annat i all evighet men det leder sällan någon vart.

Vill man vaccinera sig ska man, vill man inte ska man inte tvingas är min ståndpunkt.

Jag menade att jag var en av de fem miljoner svenskar som tog pandemrix-sprutan.
Tycker inte heller att man ska tvingas ta något vaccin och kan inte heller tänka mig att det skulle bli fallet. Däremot skulle jag absolut rekommendera att man tar vaccinet. Det är trots allt kliniskt testat och skyddar mot en av de dödligaste och skadligaste smittsamma sjukdomarna i vår tid. Blir jag erbjuden Pfizers vaccin kommer jag med all säkerhet att ta det.
Citera
2020-11-09, 16:34
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant länk. Tack.

Är detta typ majoriteten av de tester som görs i Region Stockholm?

5000 test per dag gör dem. Tror det görs mer test i Stockholm på andra laboratorier också. När testfunktionen fungerar vill säga. Skamligt att vår storstad inte kan ha funktionell testning.

Citat:
The current capacity of the National Pandemic Center at KI/SciLifeLab is approximately 5000 test per day, with results typically returned within 24 hours from the sample arriving to the lab. Please note that only PCR-based analysis is performed at NPC, not serological (antibody-based) analysis.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citera
2020-11-09, 16:34
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det var en fråga i Aftonbladet eller Expressen för nån dag om folk vill ta vaccinet när den kommer. Ungefär 30% var redo att ta det. (Från minnet,) Sen var det en del osäkra och en stor del som inte ville ta det.

Jo, och då var frågan inte ens specifik - om jag minns rätt - d.v.s. tidningen nämnde inget om vilken typ av vaccin. När folk fattar att det är ett vaccin som ska in i deras egna celler och ställa om deras egen proteinsyntes till att tillverka virusutskottsprotein, så tror jag att det blir ännu färre än 30 procent som tar det... Hur vet man ens att det slutar - att man får tillbaka sin egen proteinsyntes, liksom..?
Citera
2020-11-09, 16:36
Medlem
Var femte stockholmare som covidtestas är smittad

https://omni.se/var-femte-stockholmare-som-covidtestas-ar-smittad/a/VqqAjr
Citera
2020-11-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Lagom till jul räcker inte IVA platserna till om det fortsätter att öka på samma takt. Om de inte låter de gamla dö igen.

Helt horribel utveckling och FHM och regeringen gör INGENTING.

Ingen spårningsapp som de flesta EU länder har.
Ingen munskydd.
Knapphändig eftersläpande statistik
FHM:s ständiga förminskade av smittan
FHM och regeringen lämnar allt ansvar åt folket
Vissa rekommendationer måste göras om till restriktioner innan det brakar helt åt helvete!
Tegnell borde ta ledigt.

Håller med dig! Och det är skrämmande hur många som är chill i Sverige ser många på instagram som träffas i grupper kramas festar osv? De bryr sig inte.. varför inför de inte krav på masker?
Citera
2020-11-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Regeringen och FHM har varit alldeles för ignoranta. Det finns ju en fördröjning i statistiken jämfört med sjukdomen. Ökningen av sjukhusfall och IVA vi ser nu är väl troligen personer som blev smittade 1-2 veckor sedan, dödsfall kommer väl sedan ytterligare 3-4 veckor senare. För ca 2 veckor sedan var omkring 8% av de covid-19 testade positiva (enligt artikeln ovan).

Tänkt nu vad händer om 2-4 veckor, när det nu är 20% positiva. Jag gissar att sjukhusen kommer få gå upp i katastrofläge igen som i våras, och att sjukhusfallen och IVA fallen har minst dubblats. Sedan 2-4 veckor senare i December, har detta då troligen återigen dubblats. Sedan efter det har vi flera kalla månader att ta oss igenom under 2021 innan kurvan kanske börjar gå ner runt April-Maj.

Vad ska man säga? Håll i hatten för det kommer nog blåsa ganska friskt...
Citera
2020-11-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

"– Andra vågen är här nu. Det har ju pratats om att det nog inte skulle komma en andra våg till Stockholm, men nu är vi där, säger Johan Styrud, ordförande i Stockholms läkarförening, till tidningen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in