2020-11-09, 15:06
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vad är slutsatsen ?
Att invandrare är inte sjuka i samma grad eller vet de inte hur man ger tester ?
Det är väl sannolikt att en del i utanförskapsområdd inte testar sig i samma grad som personer i välmående områden.

Invandrare blir betydligt sjukare än svenskar, förmodligen för att de har lägre nivåer av vitamin-D och för att de har sämre hälsa.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Så här ser planen ut tydligen när det gäller Pfizer-vaccinet:
/.../To save time, the companies began manufacturing the vaccine before they knew whether it would work. They now expect to produce up to 50m doses, or enough vaccine to protect 25 million people, this year, and up to to 1.3bn doses in 2021.
/.../
Many countries already have orders for the Pfizer/BioNTech vaccine. The UK has bought 30m doses – enough for 15 million people because two doses are required. The EU has secured 200m doses, which it will distribute. The companies have a $1.95bn contract with the US government to deliver 100m vaccine doses beginning this year.
Och här lite om svårigheterna vid distributionen:
/.../There is an issue for low-income countries, however, because this is a vaccine that needs ultra-cold chain; it must be stored at -80C. The BioNTech chief executive, Uğur Şahin, has said his company is researching whether the vaccine might also be able to survive for up to five days at a normal fridge temperature of 4C.
https://amp.theguardian.com/world/2020/nov/09/covid-19-vaccine-candidate-effective-pfizer-biontech?CMP=Share_AndroidApp_Other&__twitter_impr ession=true

Och att administrera DNA/RNA-vacciner:

https://en.wikipedia.org/wiki/DNA_vaccination#Delivery

Det verkar som att det i första hand är utvecklade länder som kommer att ha störst nytta av detta vaccin.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Pandemrix var ett skott i mörkret. Preis som Tamiflu som inte fungerar.

Det är väl bara Maud Olofsson som slösat bort så mycket pengar (Nuon-affären) i Sverige som enskild individ.

Pandemrix skapade mer lidande än det gjorde nytta, tyvärr.

Nog var det väl ändå så att Pandemrix fungerade? Vi fick aldrig någon pandemi den gången. Vem vet vad som hade hänt om vi inte fått vaccinet. 5 miljoner blev ju trots allt vaccinerade. Kanske hade skadorna blivit otroligt mycket högre än de 200 personerna som drabbades av narkolepsi? Det är ibland svårt att belägga "what if", men jag tror att lätt fler än 200 personer hade kunnat dö. Det framställs ofta som fiasko och kanske var det ett dåligt beslut, men jag tror inte det var fullt så dåligt som det framställs som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Håller helt med.
Tegnell har haft fel i precis allt så det är klart han haft fel avseende skolans smittspridning också vilken givetvis i själva verket har varit drivande. En mörkläggning. Vi ser ju ett hack i kurvan nu i antalet smittade under höstlovet dessutom vilket talar endel för detta.
De som blev smittade på höstlovet skulle väl börja utveckla symptom och lämna test och bli bekräftade som smittade denna veckan (eller tidigast förra veckan). Eller? Vad missar jag, hur tänker ni?

Tegnell kan ha haft fel om mycket (precis som alla andra experter) men att stängda grundskolor och förskolor är en fullständig suboptimering ur ett folkhölsoperspektiv tror jag han har helt rätt i.
Citera
2020-11-09, 15:08
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
De som blev smittade på höstlovet skulle väl börja utveckla symptom och lämna test och bli bekräftade som smittade denna veckan (eller tidigast förra veckan). Eller? Vad missar jag, hur tänker ni?

Tegnell kan ha haft fel om mycket (precis som alla andra experter) men att stängda grundskolor och förskolor är en fullständig suboptimering ur ett folkhölsoperspektiv tror jag han har helt rätt i.

Varför inte utgå från vetenskapen istället.

Barn under 10 år smittar inte nämnvärt = Ha öppet.

Barn över 10 år smittar mer = Distansundervisning.

Nog fasen ska vi kunna klara en vinter utan att skolorna är öppna?
Citera
2020-11-09, 15:09
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, den möjligheten att folk i allmänhet inte kommer att våga ta det, för att det är för nytt och oprövat och läskigt.

Tack! Ja, det kan inte vara lätt att hitta just ett virus som vi a) inte är immuna mot men b) inte heller infekterar oss så mycket att vi blir allvarligt sjuka av DET, i stället... Två olika låter väl som en bra safeguard. Men jag tycker fortfarande att det inte var läge att experimentera med en ny vaccintyp nu, när det a) var så bråttom och b) det är så viktigt att få folk att faktiskt ta det.

Det var en fråga i Aftonbladet eller Expressen för nån dag om folk vill ta vaccinet när den kommer. Ungefär 30% var redo att ta det. (Från minnet,) Sen var det en del osäkra och en stor del som inte ville ta det.
Citera
2020-11-09, 15:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag har länge tyckt att när skolorna öppnades i mitten av augusti då tog smittspridningen fart för att skolor är visst en stor källa till smittspridningen.
Det bästa skulle varit att stänga skolor och hålla undervisningen på distans.
Så blev det inte men nu är det Coronaviruset som tagit på sig denna uppgift stänger skolor och inför distansutbildning.

https://www.op.se/artikel/just-nu-wargentinsskolan-stanger-pa-grund-av-corona-all-undervisning-kommer-ske-pa-distans

Ja, att så många fortfarande vägrar att se sambandet är för mig ytterst märkligt. Skolorna är en stor drivande faktor i samhället. De borde fortsatt med distansundervisning som i våras, då hade vi haft ett helt annat läge, det är jag övertygad om.
Citera
2020-11-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nog var det väl ändå så att Pandemrix fungerade? Vi fick aldrig någon pandemi den gången. Vem vet vad som hade hänt om vi inte fått vaccinet. 5 miljoner blev ju trots allt vaccinerade. Kanske hade skadorna blivit otroligt mycket högre än de 200 personerna som drabbades av narkolepsi? Det är ibland svårt att belägga "what if", men jag tror att lätt fler än 200 personer hade kunnat dö. Det framställs ofta som fiasko och kanske var det ett dåligt beslut, men jag tror inte det var fullt så dåligt som det framställs som.

Nä, det har man klargjort vid en jämförelse med Tyskland.

Finns en DN artikel om det, eller om det var SvD.

Pandermrix kostade mer än det smakade.
Citera
2020-11-09, 15:12
Medlem
Citat:
En får väl vänta och se. Det lär finnas en viss efterfrågan globalt skulle man kunna säga. Pfizer är ett amerikanskt bolag och EU är alltid EU bör man komma ihåg.

Skall bli nog så intressant att se vad FHM har för kommentar om tidsplan etc. Lite snopet om vaccinet skulle dyka upp i Februari...

Är Astra-Zeneca-vaccinet fortfarande stoppat btw?

På Aftonblaskan nu stod det att Pfizer sa att vid slutet av året skulle de ha kunnat producera tillräckligt mycket för 15-20 miljoner personer. Vilket ju låter otroligt lite i ett globalt perspektiv... :/

Hoppas de slänger ut produktionen på entreprenad till alla möjliga som kan/vill producera det? (Med så klart att de själva fortf. får största delen av vinst, osv). Så man kanske snarare kan få ut det till typ 500 miljoner personer, i ett första skede... 🤔
Citera
2020-11-09, 15:12
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Nä, det har man klargjort vid en jämförelse med Tyskland.

Finns en DN artikel om det, eller om det var SvD.

Pandermrix kostade mer än det smakade.

Var det inte samma i jämförelse med Polen också? De hade ingen massvaccinering men hade ungefär lika många sjuka som Sverige?
Citera
2020-11-09, 15:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
På Aftonblaskan nu stod det att Pfizer sa att vid slutet av året skulle de ha kunnat producera tillräckligt mycket för 15-20 miljoner personer. Vilket ju låter otroligt lite i ett globalt perspektiv... :/

Hoppas de slänger ut produktionen på entreprenad till alla möjliga som kan/vill producera det? (Med så klart att de själva fortf. får största delen av vinst, osv). Så man kanske snarare kan få ut det till typ 500 miljoner personer, i ett första skede... 🤔

Ser man till tekniken bedömer jag deras vaccin som ett säkrare kort än Astra vaccinet.
Citera
2020-11-09, 15:16
Medlem
Enligt Platz har det registrerats 4214 fall i Region Stockholm under helgen. Förra måndagen registrerades 3147 fall av Covid-19 under helgen. Alarmerande siffra men inte så hög som kanske trott på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in