2020-11-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så här säger Jan Albert om flocken idag i morgonstund på tv.

”- Det är ganska många som har infektioner just nu och det ökar. det är oroande. Vi vet inte när och hur högt det kommer att toppa, säger Jan Albert.

Enligt honom så kunde de svenska myndigheterna ha agerat snabbare än vad de gjorde när viruset började spridas i världen. Trots det så tror han inte att en total nedstängning av samhället är en bra idé.

- Jag tror inte att det inte är rätt väg. En fullkomlig nedstängning får många sidoeffekter både på kort och lång tid, säger Jan Albert.

- När vi hade en ordentlig smittspridning gjorde vi hyfsat rätt, men vi hade kunnat skjuta detta framför oss för att få mer tid att förbereda.

Sverige är i ett bättre läge idag än under våren. Men en eventuell flockimmunitet ligger långt bort, enligt Jan Albert.

- Vi är inte i ett läge där vi har flockimmunitet. Det är tydligt. Även om det är en hel del som haft infektionen så är det för få, säger han.

svt.se

Om han har rätt är det en märklig utveckling.
Med tanke på virusets smittsamhet, borde vi vara i ett bättre läge än nu. Immunskölden borde vara större. Viruset bör ha bränt igenom Sverige med råge. Väldigt jobbigt läge nu.
Citera
2020-11-09, 15:36
Medlem
analkings avatar
Var har pfizer sin tillverkning?? USA och mer?? Den tyske partnern??
Citera
2020-11-09, 15:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Under vecka 45 genomfördes 42.043 tester. Under v 44 39.383 tester.
Men ja, det är brist på tester. Det är det.

Positivitet på 20% är högt. Hur bra tror vi de skärpta allmänna råden fungerar?

"Var femte person i Stockholms län som coronatestas är smittad, visar de senaste siffrorna från Region Stockholm enligt DN. Det är mer än en fördubbling jämfört med för två veckor sedan, då 8,4 procent av testen var positiva."
Citera
2020-11-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ingen epidemiologisk studie som fastslår hur återinfektion beter sig. Att det är sällsynt är en killgissning från Tegnell som tyvärr folk tar som fakta.

Ja, som vanligt då.

AT säger ofta saker utan täckning.

AB hade förresten hoppfulla nyheter idag. Nytt vaccin på gång, men jag är sen på bollen.

Någon sorts tröst iaf.
Citera
2020-11-09, 15:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, men andelen positiva sjunker kraftigt vad jag kan utläsa. DET är bevis på att det händer något..
Vi får hoppas att det fortsätter så.

Jag tycker mig skönja en viss stabilisering i Skåne också, men det vet vi mer om i morgon.
Ja? Mitt inlägg var ett svar på merwinnas där hon skrev att minskningen i Uppsala kunde bero på att folk skärpte sig under den första veckan av lockdown-light. Jag svarade att de haft lokala restriktioner längre.
Citera
2020-11-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det går åt helvete. Faktum är att det antagligen redan är för sent att göra något.

Bra inställning
Citera
2020-11-09, 15:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Bra inställning

Icke desto mindre sann är jag rädd. Smittan sätter alla rekord. Sjukhus efter sjukhus larmar och går upp i stabslägen, snart katastroflägen. Folk lever som om smittan inte fanns. FHM och regeringen är totalt tondöva för såväl WHO som andra länders smittskyddsmyndigheter. De som blev smittade idag kommer inte hamna på intensiven förens om 10-14 dagar. Åtgärder skulle vidtagits för en månad sedan. Möjligen, men bara möjligen kan man åstadkomma något genom att införa mundskyddskrav nu, men det man egentligen borde göra är att införa lockdown fram till det vi har vaccinerat oss. Framförallt borde man stänga skolorna. Det om något skulle kunna rädda hälsa och liv. Tyvärr tror jag inte det kommer ske. Regering och FHM har satsat all prestige de äger och har på denna fråga, så att de skulle ge upp den nu tror jag inte. De har visat att de kommer köra på hela vägen in i kaklet.
Citera
2020-11-09, 16:03
Medlem
Nu hinner inte VGR med att testa heller:
- https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/vgr-bromsar-testning-f%C3%B6r-covid-19-1.36811896

Citat:
Vårdcentralerna har fått instruktioner om att bromsa sin provtagning, som en följd av det höga trycket på laboratorierna.

– Det är olyckligt men snabba svarstider är ett måste för att upptäcka och stoppa smittkedjor. Vi arbetar målmedvetet med ett antal kommande lösningar för att öka kapaciteten ytterligare och hoppas att detta blir en tillfällig åtgärd under den här veckan, säger Jan Kilhamn, regional samordnare för provtagning av covid-19, i ett pressmeddelande.
Citera
2020-11-09, 16:06
Medlem
Munskyddstvång vid besök på äldreboenden i Malå:
- https://norran.se/nyheter/artikel/utbrott-pa-gymnasieskolor-i-skelleftea--nya-atgarder-infors--munskyddskrav-for-besokare-pa-aldreboen den--folj-norrans-liverapport-om-pandemin/kr288e7r

Citat:
Nu ställer Malå kommun krav på att de som besöker kommunens äldreboenden ska bära munskydd. Orsaken är den ökade smittspridningen i Västerbotten.

– Vi gör det här utifrån att Vårdhygien och läkaren där har gått ut med den rekommendationen, säger John Olsson, socialchef i Malå.
Citera
2020-11-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Munskyddstvång vid besök på äldreboenden i Malå:
- https://norran.se/nyheter/artikel/utbrott-pa-gymnasieskolor-i-skelleftea--nya-atgarder-infors--munskyddskrav-for-besokare-pa-aldreboen den--folj-norrans-liverapport-om-pandemin/kr288e7r

Bra där, lite ryggrad verkar det faktiskt finnas kvar i Sverige även om det är långt från huvudstaden.
Citera
2020-11-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra där, lite ryggrad verkar det faktiskt finnas kvar i Sverige även om det är långt från huvudstaden.
Det är ju i Region Västerbotten de infört masktvång i all verksamhet också. Det var nog lätt för alå kommun att fatta detta beslutet då med regionen i ryggen.
Citera
2020-11-09, 16:27
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har redan tagit vaccinet och jag lever än. Inga biverkningar vad jag har känt.

Vaccinrunkare var ett kraftuttryck.

Faktum är ju att så gott som samtliga vaccin är att föredra framför att drabbas av sjukdomen de är avsedda att skydda mot. Det är nämligen därför man tar vaccin. Det är grundtanken. Det är också den enskilt största anledningen till höjd medellivslängd i Sverige. Vi har fått ned barnadödligheten genom vaccinprogrammet. Jag kan inte på rak arm räkna upp ett enda vaccin som solklart skulle varit sämre än genomgången sjukdom. Pandemrix inkluderat. Senaste vaccinsprutan jag tog var mot TBE i somras.

Vad arbetar du med? Eller var du en av testpersonerna? Lägg gärna upp bevis för detta isåfall.

Jag kan ha en diskussion angående biologi, vaccin, naturligt urval, genpooler och annat i all evighet men det leder sällan någon vart.

Vill man vaccinera sig ska man, vill man inte ska man inte tvingas är min ståndpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in