2020-11-09, 14:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, där ser man att det GÅR! Bara folk skärper sig! Men jag tror att det är som vanligt, tyvärr, att första veckan på nästan-lockdown så känner de flesta av allvaret - det är lite spännande och högtidligt att vara under lockdown. Men sedan börjar man att slira... när det inte finns några vakter och poliser och bötesstraff.
Uppsala har haft lockdown-light i över två veckor, är det kanske tredje veckan nu? De har ju dessutom haft problem med testningen så fallen kanske inte är helt korrekta?
Citera
2020-11-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad grundar du dom gissningarna på?

Vad jag läst mig till, så ser planeringen ut såhär ungefär om saker klaffar någorlunda.
Riskgrupper/utsatta yrken Q1-Q2
”Kreti och pleti” Q2-Q3-Q4

Det låter väldigt bra ! Är det region Stockholm som avses . Nationellt program ?
Var har du läst detta ? Superintressant !
Citera
2020-11-09, 14:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det kommer ändå ta minst ett år innan kreti och pleti i Sverige får vaccinera sig. Riskgrupper förhoppningsvis lite tidigare.
Ja, och det skulle inte komma ett vaccin överhuvudtaget, möjligtvis 2023 eller vad Tegnell sade?

Det går snabbt att skala upp produktionen så fort som vaccinet är godkänt. Riskgrupper kommer att kunna vaccinera sig från februari och framåt. Övriga befolkningen under sommaren.
Citera
2020-11-09, 14:50
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, vi vet sen tidigare att skolor har alltid varit källa till spridning av säsong influensan och andra sjukdomar.
Det vet vilken förälder som helst att barnen drar med sig förkylningar hem.
Att det skulle vara annorlunda just med Coronaviruset är väldigt väldigt märkligt !
Förstår inte alls folk som kan gå med på en sån grundlös propaganda!

Håller helt med.
Tegnell har haft fel i precis allt så det är klart han haft fel avseende skolans smittspridning också vilken givetvis i själva verket har varit drivande. En mörkläggning. Vi ser ju ett hack i kurvan nu i antalet smittade under höstlovet dessutom vilket talar endel för detta.
Citera
2020-11-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var ju det jag skrev.

Endast avtal via EU.

446 miljoner innevånare i EU.

Länder i EU tecknar ju inte egna avtal. T.o.m. Norge får ju sin tilldelning genom EU.
Citera
2020-11-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det låter väldigt bra ! Är det region Stockholm som avses . Nationellt program ?
Var har du läst detta ? Superintressant !

Det var väl den planering som Richard Bergström presenterade på senaste intervjun.
Sen är det klart att det är mycket som skall klaffa, men just nu tycker jag att det mesta ser bättre ut än vi kunde hoppas på..
Citera
2020-11-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccinet tillverkas redan i stor skala och har så skett under ett par månaders tid. Kommer du ihåg svininfluensan? Det vaccinerades 5 miljoner svenskar på några veckors tid. Det går att vaccinera många på kort tid, ingen tvekan om det. Löpande band principen så kan man vaccinera en person varje minut ute på vårdcentraler och i skolor. Så skedde under svininfluensan.
Av de 5 miljoner svenskar så bedömer man att cirka 200 personer drabbades av biverkningar vad gäller svininfluensavaccinet. Så egentligen var det inte den katastrof som det ofta framställs som i media. Förhoppningsvis har inte detta vaccin dessa biverkningar, men även om det hade det skulle det nästan ändå vara värt att ta det. Sjukdomen är så mycket värre.

Pandemrix var ett skott i mörkret. Preis som Tamiflu som inte fungerar.

Det är väl bara Maud Olofsson som slösat bort så mycket pengar (Nuon-affären) i Sverige som enskild individ.

Pandemrix skapade mer lidande än det gjorde nytta, tyvärr.
Citera
2020-11-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Uppsala har haft lockdown-light i över två veckor, är det kanske tredje veckan nu? De har ju dessutom haft problem med testningen så fallen kanske inte är helt korrekta?

Nej, men andelen positiva sjunker kraftigt vad jag kan utläsa. DET är bevis på att det händer något..
Vi får hoppas att det fortsätter så.

Jag tycker mig skönja en viss stabilisering i Skåne också, men det vet vi mer om i morgon.
Citera
2020-11-09, 14:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så Adenoviruset är "bäraren". Tack. Hoppas att man inte blir sjuk av Adenoviruset i sig, då... Eller det kanske avdödas först?

Det är ju väldigt olyckligt om alla har satsat på samma protein. Detta borde ju de olika företagen ha kunnat samordna, i ett så här allvarligt globalt läge, så att man inte la alla ägg i samma korg.

Nåja, detta angår inte mig personligen då jag inte tänker ta det... Jag kan tänka mig att ta ett konventionellt vaccin, med lite lagom förslöade coronavirus.
Jag tänker ta det som blir tillgängligt för så här kan jag inte leva, då tar jag hellre vaccinet och hoppas på det bästa.
Citera
2020-11-09, 15:00
Medlem
Citat:
Länder i EU tecknar ju inte egna avtal. T.o.m. Norge får ju sin tilldelning genom EU.
Via Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-ska-salja-vaccindoser-till-norge

Citat:
Norges hälsominister Bent Höie bekräftar för NRK att Sverige kommer att säkra landets vaccinförsörjning, men understryker samtidigt att arbetet inom EU inte är färdigt ännu.
Citera
2020-11-09, 15:01
Medlem
Citat:

En får väl vänta och se. Det lär finnas en viss efterfrågan globalt skulle man kunna säga. Pfizer är ett amerikanskt bolag och EU är alltid EU bör man komma ihåg.

Skall bli nog så intressant att se vad FHM har för kommentar om tidsplan etc. Lite snopet om vaccinet skulle dyka upp i Februari...

Är Astra-Zeneca-vaccinet fortfarande stoppat btw?
Citera
2020-11-09, 15:05
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Det blir en mörk månad i Sverige om ökningen fortsätter

Lagom till jul räcker inte IVA platserna till om det fortsätter att öka på samma takt. Om de inte låter de gamla dö igen.

Helt horribel utveckling och FHM och regeringen gör INGENTING.

Ingen spårningsapp som de flesta EU länder har.
Ingen munskydd.
Knapphändig eftersläpande statistik
FHM:s ständiga förminskade av smittan
FHM och regeringen lämnar allt ansvar åt folket
Vissa rekommendationer måste göras om till restriktioner innan det brakar helt åt helvete!
Tegnell borde ta ledigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in