Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Har fenomenet man cave tagits upp i tråden? Om inte så gör jag det nu. Jag har egentligen inget emot företeelsen i sig. Alla behöver väl ett hobbyrum där man kan få utlopp för sina intressen, inte bara män. Men just att kalla det för man cave och inreda i stereotyp manlig stil med ölkyl, vitrinskåp med whiskeyflaskor och fotbolls- och hockeygrejer (alternativt tv-spel men helst riktiga arkadspel från 80-talet), är inte det lite TM? Eller är jag inne på nån annan subkultur nu?
Nog kan det vara medelklass, kanske till och med övre medelklass beroende på intresse, för att de ska ha råd med det. Men jag tror inte att det är TM, direkt. Om det nu är så att det är väldigt viktigt för TM att upprätthålla en fasad av någonting, så skulle ju en mancave kunna rubba denna fasad något fruktansvärt. Tänk dig en advokat med en jäkla arkadmaskin nere i källaren? Vad skulle grannarna säga?
Mer troligt då, skulle jag nog vilja säga, att TM köper dyra TV-spelskonsoller "för barnens skull" men smygspelar på dem så mycket som möjligt.
Whisky och kanske alkohol överlag, som intresse och samlande, kan dock vara ett undantag. Det handlar nog en del om prislappen.