2020-11-09, 13:59
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Tror det där varierar en del mellan länderna, men det beror inte på att vården i sig skulle vara bättre eller sämre. Däremot verkar det som olika länder prioriterar olika hårt rörande vilka som erbjuds IVA-plats. Kan tänka mig att man i Frankrike sätter sjukare patienter under IVA än vad vi gör i Sverige. Här prioriteras det hårdare, därav får de högre dödlighet på IVA. De sjukaste i Sverige erbjuds ofta inte IVA i Sverige.
Jo i Frankrike tar man hand om alla. Läkarna är just nu mkt oroade att dom skall behöva ta till tri. Än sa länge skickar man patienter tvärs o kors i landet till lediga platser.
Citera
2020-11-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Utan restriktion och vi har 10 000 döda till årsskiftet?
Vi följer upp din prognos (som innebär ungefär 80 döda per dag (från nu)) i januari.

I meningen före det så har jag iofs även skrivit "i den takten". Beklagar att jag inte lagt in de orden i varje mening så att även aspisar kan tolka rätt.

Jag kan omöjligt prognostisera två månader fram i tiden via en extrapolering, allt för mycket kan hända på den tiden.

Däremot känner jag mig väldigt övertygad om att vi kommer passera 7000 döda i Sverige runt månadsskiftet nov-dec. Jag ser faktiskt inte vad som skulle hindra det från att ske.
Så prognosen 7000 döda kan du följa upp om en månad. Så kan vi fortsätta diskussionen om årsskiftet därifrån.
Citera
2020-11-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om vi för varje rapportdag också fick veta hur många tests som utförts så skulle siffran på antal nya smittade alltid vara intressant. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att dokumentera och rapportera...

Här kan man följa antal testade och andel positiva.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citera
2020-11-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, asylrätten är helig. "Flyktingar" utgör dock ingen smittrisk.

Men va?? Var det inte en lag på att dom inte får resa hit om dom inte har Intyg ex jobbar pluggar här? Så folk som inte bor i EU länder får resa hit trots en pågående pandemi?
Citera
2020-11-09, 14:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Visst, men i inget annat land med lockdown sjunker smittan så brant.

Belgien har Europas mest långtgående lockdown, just nu. Ett faktum som du vägrar att ta in.
Citera
2020-11-09, 14:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Pfizer och BioNTech nya vaccin visar sig vara mycket effektivt och ge ett 90 procentigt skydd, dessutom verkar få biverkningar ha uppstått. Det är mycket goda nyheter för alla utom Tegnell och dom tusentals människorna som offrats för prestigen och svärjebilden.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/09/mycket-lovande-resultat-for-nytt-coronavaccin-nio-av-tio-far-immunitet
Citera
2020-11-09, 14:04
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Flera gymnasieskolor på Kungsholmen har konstaterat smittade elever. Ingen smittspårning. Ingen distans. Istället går eleverna och handlar på Ica på raster, kanske går till ett café i närheten av skolan. De åker tunnelbana och så vidare.
Även de vanliga sjukhusplatserna kommer snabbt att fyllas, då kanske så många som 8-10% kan behöva komma under vård. Det är bara att räkna.
Något måste göras.
#bytStrategiNu
De smittade eleverna skickas väl hem?
Citera
2020-11-09, 14:04
Medlem
Varför är Sverige så chill med pandemin? Andra länder gör allt för att bromsa smittan.. går man runt i en mask i Sverige blir man Uttittad direkt...
Citera
2020-11-09, 14:05
Medlem
Allvarligt läge i sjukvården i Stockholm

Den kraftiga ökningen av antalet sjuka med covid-19 har lett till en stor ansträngning på regionens akutsjukhus. Capio S:t Görans sjukhus, Danderyds sjukhus, Södersjukhuset och Södertälje sjukhus befinner sig i stabsläge.

Sjukvårdsdirektören beskriver läget som allvarligt, mer siffror osv finns på källan, AB live.
Citera
2020-11-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men frågan var ju om man blir immun mot bärarviruset också, så att tillverkarna alltid måste börja från början igen och tillverka ett vaccin med ett nytt bärarvirus - till dess immuniteten går över för dom som har fått det tidigare vaccinet. Efter ett år kanske.

Jag hittar ingen info om vilken bärare Pfizer har.
Citera
2020-11-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det. Det är simpel matematik. R-värdet kommer sjunka till kanske 0,1-0,15. Viruset kommer dö ut på några månader om vi alla blir vaccinerade med ett sådant vaccin. Det kommer inte kunna sprida sig.

Visst, men det kommer att ta en bra stund att producera vaccinet och sedan vaccinera tillräckligt många.

Sen är väl frågan hur mycket man skall tro på Pfizer vad gäller effektiviteten.

Effektstudier är sällan att lita på.

90% låter lite för bra för att vara sant.

Men man kanske har uteslutit de grupper där det inte funkat så bra och strukit de som fått narkolepsi.

Det är inte helt ovanligt...
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-09 kl. 14:10.
Citera
2020-11-09, 14:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Dina inlägg har en sanslöst hög nivå av förnekelse som jag sällan sett i denna tråd, trots att jag sett rätt mycket...

WHO har beskrivit att det pågår en smittoexplosion i Europa nu.

Oktober har beskrivits som den värsta smitto-månaden hittills under pandemin. Globalt.

Pandemin pågår således i allra högsta grad, i världen.

Precis som i våras under pandemin, så ligger Sverige efter, rent tidsmässigt, i utvecklingen av en smittovåg:

Först ökar antalet smittade.
Därefter börjar sjukhusinläggningarna öka.
Och slutligen kommer de stigande dödstalen.

Vi har sett de senaste veckorna framför allt steg 1 och 2. Smittotalen har skjutit i höjden. Nu börjar även sjukhusinläggningarna öka ganska skarpt. Nu inväntar vi att se hur det går med dödstalen, men även dessa har börjat stiga, igen.

Det finns således otroligt goda skäl att nu med kraft ingripa för att förebygga en mängd onödiga dödsfall, samt förebygga en allvarlig belastning på vården, som även kan leda till att ytterligare annan vård får stå tillbaka. (Förutom all ackumulerad vårdskuld från våren).

Att du gör någon slags slutlig summering av läget i ett sådant här skede, och viftar bort pandemin redan nu, är helt befängt. Vi har en hel vinter framför oss av detta!

Det är mitt enda och slutliga svar, gällande dina inlägg.

Lyssna på dom som kan och som kan analysera faktisk data: https://www.youtube.com/watch?v=PuZ0WmC8uP0&t=4s

Smittoexplosion betyder inte explosion av dödsfall! Och vad förväntar man sig när man testar som aldrig förr? Samma fenomen skulle ske om man testade lika mycket för influensa tidigare säsonger. Att dödsfallen ökar nu är inget konstigt utan är förväntat för årstiden. Dödsfallen nu håller sig inom endemiska nivåer. Blev ni lika förvånade tidigare vintersäsonger när gamla och sjuka började dö av respiratoriska virus? Nej precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in