Citat:
Ursprungligen postat av
Hexen666
Ja, den går upp för covid är säsongsbetonat, det är väntat. Men det handlar alltså inte om pandemiska nivåer längre. 0.7 döda per miljon och dag motiverar inte ens i närheten en lockdown. Covid är som sagt endemisk nu, och kommer fortsätta återkomma hur man än gör, precis som förkylning/influensa.
Dina inlägg har en sanslöst hög nivå av förnekelse som jag sällan sett i denna tråd, trots att jag sett rätt mycket...
WHO har beskrivit att det pågår en
smittoexplosion i Europa nu.
Oktober har beskrivits som
den värsta smitto-månaden hittills under
pandemin. Globalt.
Pandemin pågår således i allra högsta grad, i världen.
Precis som i våras under pandemin, så ligger
Sverige efter, rent tidsmässigt, i utvecklingen av en smittovåg:
Först ökar antalet smittade.
Därefter börjar sjukhusinläggningarna öka.
Och
slutligen kommer de stigande dödstalen.
Vi har sett de senaste veckorna framför allt steg 1 och 2. Smittotalen har skjutit i höjden. Nu börjar även sjukhusinläggningarna öka ganska skarpt. Nu inväntar vi att se hur det går med dödstalen, men även dessa har börjat stiga, igen.
Det finns således otroligt goda skäl att nu med kraft ingripa för att förebygga en mängd onödiga dödsfall, samt förebygga en allvarlig belastning på vården, som även kan leda till att
ytterligare annan vård får stå tillbaka. (Förutom all ackumulerad vårdskuld från våren).
Att du gör någon slags slutlig summering av läget i ett sådant här skede, och viftar bort pandemin redan nu, är helt befängt. Vi har en hel vinter framför oss av detta!
Det är mitt enda och slutliga svar, gällande dina inlägg.