2020-11-09, 13:40
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej.

Läs mer här:
- https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_vaccine

Ditt citat sa inget alls om bärarviruset, eller om man blir immun mot det. Ditt citat beskrev bara den vanliga immunitetsprocessen.
Citera
2020-11-09, 13:41
Medlem
Dbloodss avatar
Slovakien kunde alltså testa 3,625,322 personer under en 5-dagars period. I Sverige kan vi inte ens testa för allmänheten i våra 5 största regioner...
Citera
2020-11-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nu blir jag puck-två:a, men vilka strålande nyheter!! https://twitter.com/SquawkCNBC/status/1325767288562266113 !!! Jag hade erfarit att dom skulle släppa resultat under november månad - och dom säger nu att de blir ansökan om Emergency Use Authorization inom ett par veckor.

Att det är just Pfizer-BioNTechs kandidat är extra lovande eftersom det är ett mRNA-vaccin. Tänk vilka möjligheter det här öppnar upp!!

Tycker också det låter helt fantastiskt och hoppas att allt går i lås nu, med detta vaccin. Låter ju väldigt lovande.

Tycker dock det blir extra hjärtskärande i kontrast liksom, att vi i Sverige inte genomför hårda smitt-stoppamde åtgärder, nu. Tänk alla som dör nu närmsta par månaderna och/eller får kvarvarande men, osv. Och så kanske det finns nu ett vaccin ute om ett par månader eller nåt.... Så otroligt onödigt, när man hade kunnat då rädda säkert väldigt många, närmsta tiden fram tills vaccinet kommer... 😔
Citera
2020-11-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ditt citat sa inget alls om bärarviruset, eller om man blir immun mot det. Ditt citat beskrev bara den vanliga immunitetsprocessen.

Vilken även används denna gång.
Citera
2020-11-09, 13:45
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vilken även används denna gång.

Jo, men frågan var ju om man blir immun mot bärarviruset också, så att tillverkarna alltid måste börja från början igen och tillverka ett vaccin med ett nytt bärarvirus - till dess immuniteten går över för dom som har fått det tidigare vaccinet. Efter ett år kanske.
Citera
2020-11-09, 13:45
Medlem
.Dostoj.s avatar
Glädjande nyheter avseende vaccinet.
2021 kommer bli ett bättre år än 2020.
Skulle dock tro att Finland och övriga Norden inte kommer ikapp Sveriges siffror. Undrar vad Tegnell har att säga om det? En till felbedömning att lägga till på hans meritlista.
Kan gratulera övriga Norden redan nu.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-11-09 kl. 14:00.
Citera
2020-11-09, 13:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Får människor som inte tillhör EU resa till Sverige?

Ja, asylrätten är helig. "Flyktingar" utgör dock ingen smittrisk.
Citera
2020-11-09, 13:53
Medlem
Jag har länge tyckt att när skolorna öppnades i mitten av augusti då tog smittspridningen fart för att skolor är visst en stor källa till smittspridningen.
Det bästa skulle varit att stänga skolor och hålla undervisningen på distans.
Så blev det inte men nu är det Coronaviruset som tagit på sig denna uppgift stänger skolor och inför distansutbildning.

https://www.op.se/artikel/just-nu-wargentinsskolan-stanger-pa-grund-av-corona-all-undervisning-kommer-ske-pa-distans
Citera
2020-11-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja, den går upp för covid är säsongsbetonat, det är väntat. Men det handlar alltså inte om pandemiska nivåer längre. 0.7 döda per miljon och dag motiverar inte ens i närheten en lockdown. Covid är som sagt endemisk nu, och kommer fortsätta återkomma hur man än gör, precis som förkylning/influensa.

Dina inlägg har en sanslöst hög nivå av förnekelse som jag sällan sett i denna tråd, trots att jag sett rätt mycket...

WHO har beskrivit att det pågår en smittoexplosion i Europa nu.

Oktober har beskrivits som den värsta smitto-månaden hittills under pandemin. Globalt.

Pandemin pågår således i allra högsta grad, i världen.

Precis som i våras under pandemin, så ligger Sverige efter, rent tidsmässigt, i utvecklingen av en smittovåg:

Först ökar antalet smittade.
Därefter börjar sjukhusinläggningarna öka.
Och slutligen kommer de stigande dödstalen.

Vi har sett de senaste veckorna framför allt steg 1 och 2. Smittotalen har skjutit i höjden. Nu börjar även sjukhusinläggningarna öka ganska skarpt. Nu inväntar vi att se hur det går med dödstalen, men även dessa har börjat stiga, igen.

Det finns således otroligt goda skäl att nu med kraft ingripa för att förebygga en mängd onödiga dödsfall, samt förebygga en allvarlig belastning på vården, som även kan leda till att ytterligare annan vård får stå tillbaka. (Förutom all ackumulerad vårdskuld från våren).

Att du gör någon slags slutlig summering av läget i ett sådant här skede, och viftar bort pandemin redan nu, är helt befängt. Vi har en hel vinter framför oss av detta!

Det är mitt enda och slutliga svar, gällande dina inlägg.
Citera
2020-11-09, 13:55
Medlem
Äntligen lite positivt. Både om Uppsala och om vaccin. Men man vill ha lite skarpare besked som till exempel när man kan vaccinera hur många.
Citera
2020-11-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men frågan var ju om man blir immun mot bärarviruset också, så att tillverkarna alltid måste börja från början igen och tillverka ett vaccin med ett nytt bärarvirus - till dess immuniteten går över för dom som har fått det tidigare vaccinet. Efter ett år kanske.

Det är konsekvensen (som jag förstått det) om man inte använder sig av andra bärarmolekyler som det står om i artikeln om RNA-virus som jag länkade till. Jag har inte läst om att något vaccin verkligen använder sig av bärarmolekyler, men det är möjligt att något av dem gett sig på det. Jag får söka...
Citera
2020-11-09, 13:58
Medlem
Jeff.Becks avatar
Härligt med ett effektivt vaccin! Hoppas att vi har bra avtal och produktionsmöjlighet

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in