2020-11-12, 09:24
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är ju i första hand ett politiskt problem då effektiv corona strategi bygger på att du har opinionen med dig. Finns så många förnekare så tror det är svårt att lyckas.

Sen tror jag att Europa är för mesiga med smittspårning och karantän. För att stoppa spridningen måste du hitta pre/asymptomatiska tidigt o sätta dessa i karantän.

Karantän borde vara skilt från hushållet dessutom för att undvika spridningen där.

Asiater är duktiga på detta vilket vi ser på statistiken.

Ja, i Asien har man överlag hanterat pandemin mycket bättre, med testning, aggressiv smittspårning, effektiv karantän, masktvång, modern teknik (appar) m.m.

Men t ex Nya Zeeland har visat att man kan göra det i Väst också.

Jag tror avgörande är en effektiv krisorganisation och en handlingskraftig regering, som även på ett tydligt sätt kan förklara alla åtgärder som måste vidtas. A och O är att få opinionen med sig, alla måste känna att de gör en viktig insats genom att följa rekommendationerna.

Här framstår Sverige snarare som ett skräckexempel.
Senast redigerad av berenpxx 2020-11-12 kl. 09:27.
Citera
2020-11-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Med ljud antar jag att aw menar att du skriker, talar högt, sjunger med röst/stämband dvs pressar ut mer luft en vid tystnad då du bara andas. De finns ju tex avrådan från körsång på FHM hemsida

Att tömma lungorna skapar ett luftflöde vara sig du bara andas eller skriker men luftflöde ska inte blandas ihop med ljudvågor.

AW nämner även hög musik, nattklubbar och ljudnivåer i bussar så nej AW har gjort en egen vantolkning om vad det handlar om.
Citera
2020-11-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Om det nu är så att flera vaccinkandidater visar sig vara dugliga framöver, utöver Pfizers, finns det något som hindrar mer breddad vaccination redan i Q1 nästa år?

Det är ju det som de planerat för redan från början. EU sade ju att de räknar med tre leverantörer.
Citera
2020-11-12, 09:36
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är ju det som de planerat för redan från början. EU sade ju att de räknar med tre leverantörer.
Aha, de byggde volymkalkylen på att minst tre kandidater var lyckade? På förhand kändes det optimistiskt men med tanke på att Pfizer tycks ha lyckats så kan det nog bli så.

En annan vaccin-fundering, givet att man tycks ha hittat ett vaccin för ett coronavirus - är det nu helt öppen gata för att hitta till vaccin till exempelvis MERS?
Citera
2020-11-12, 09:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Om det nu är så att flera vaccinkandidater visar sig vara dugliga framöver, utöver Pfizers, finns det något som hindrar mer breddad vaccination redan i Q1 nästa år?
Det tror jag inte. Pfizer's tillkännagivande i ett pressmeddelande väcker fler frågor än svar faktiskt. Jag reagerade över att man gjorde så särskilt hur flera vaccinutvecklare reagerade på Putins tillkännagivande för det ryska vaccinet när man hade PK i somras. Inte ens en pre-print och som krydda på allt sålde Pfizer's VD en stor aktiepost samma dag. Här lite synpunkter på just Pfizer's vaccin. Jag tror att vi får vänta fram till andra delen av 2021 innan det blir aktuellt här. Och jag för min del vill ha ett vetenskapligt papper att läsa innan jag tar ställning till den 90%-iga effektiviteten. Ryssarna kom ut igår och sa 92% effektivitet för Sputnik btw:

COVID vaccine announcement makes global news. But many questions remain
/.../While these interim results may appear encouraging, concerns have also been raised – both about the way the information was released by press release rather than through scientific channels, and the many questions left unanswered by the announcement.

Dr Richard Horton, editor-in-chief of The Lancet, tweeted that:
…publishing interim results through a press release is neither good scientific practice nor does it help to build public trust in vaccines.

An announcement should come with full publication of a peer-reviewed research paper in a scientific journal.”
Horton also called for messaging from scientists and government to be coordinated to manage public expectations, warning that contradictory messaging damages public trust.

Dr Ginny Barbour, director of the Australasian Open Access Strategy Group, tweeted:
Surprising and somewhat disappointing they didn’t post these results even as a preprint. Not a fan of publication by press release first – no matter who had seen the results privately.”
Many articles have identified a range of questions left unanswered by the press release (and thus also by those media reports that simply regurgitated the release).
https://www.croakey.org/covid-vaccine-announcement-makes-global-news-but-many-questions-remain/

Och de kinesiska vaccinförsöken är återupptagna i Brasilien:

Covid: Brazil allows resumption of Chinese vaccine trial

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-54908537

Det verkar ha blivit en cirkus ändå tyvärr trots goda föresatser hos vaccinutvecklarna.
Citera
2020-11-12, 09:47
Medlem
Dödlighet i "andra Covid-19-vågen" (per miljon invånare):
444,4 Tjeckien
303,2 Belgien
172,8 Rumänien
156,2 Polen
153,0 Frankrike
152,8 Bulgarien
152,0 Kroatien
138,3 Spanien
115,3 Italien
115,0 UK
111,0 Portugal
110,3 Ukraina
102,4 Nederländerna
74,8 Ryssland
66,5 Slovakien
47,7 Grekland
29,5 Tyskland
21,5 Serbien
17,1 Sverige
15,7 Danmark

Source: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-11-12, 09:47
Medlem
Madagascars avatar
Det sattes ett trist globalt rekord igår. Mer än 10 000 dödsfall rapporterades igår

Med tanke på att dödsfallen speglar smittoläget för ett par/tre veckor sedan så kommer detta rekord slås flera gånger. Under de senaste två/tre veckorna har nämligen antal nya smittade globalt per dag ökat med mer än 20%.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-11-12, 09:54
Medlem
Citat:
Aha, de byggde volymkalkylen på att minst tre kandidater var lyckade? På förhand kändes det optimistiskt men med tanke på att Pfizer tycks ha lyckats så kan det nog bli så.

En annan vaccin-fundering, givet att man tycks ha hittat ett vaccin för ett coronavirus - är det nu helt öppen gata för att hitta till vaccin till exempelvis MERS?

Borde vara det, även HIV. Resistenta bakterier också. Nu är det dock lite mer komplext när det är DNA än när det är RNA, men principerna med gensaxen verkar fungera. Inte för inte som den vunnit några nobelpris
Citera
2020-11-12, 09:55
Medlem
Citat:

Inte egentligen, men vad jag förstått är det bara Astra och Pfizer som börjat storskalig tillverkning. Det är nog volymer det handlar om
Citera
2020-11-12, 09:57
Medlem
New York verkar fortfarande ha långt kvar till flockimmunitet trots att 0.17% av den totala befolkningen redan dött. Dom hade också fått ner smittspridningen men nu är en andra våg på väg och även om dom inte ännu riktigt erkänner en andra våg så vill nog jag personligen anse att den redan är ett faktum baserat på mängden nya fall där. Ännu har ingen ny våg av döda påbörjats dock.

Citat:
”Detta är vår sista chans att stoppa en andravåg”, uppger New Yorks borgmästare.

Nya kraftiga restriktioner införs i New York när coronafallen exploderar i antal – både i delstaten och i USA
https://www.expressen.se/nyheter/desperata-coronadraget-i-usa-var-sista-chans/

Notera hur smittspridningen ökat de senaste veckorna.
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/

Samma siffror för Sverige skulle betyda 20000 döda.
Citera
2020-11-12, 09:59
Medlem
"Andra covid-19-vågens" andel av den totala dödligheten:
88,4% Slovakien
85,4% Tjeckien
76,5% Ungern
69,8% Kroatien
67,4% Polen
55,5% Bulgarien
54,6% Grekland
53,9% Ukraina
39,6% Rumänien
36,5% Portugal
34,6% Ryssland
25,9% Belgien
23,4% Frankrike
21,4% Nederländerna
20,5% Tyskland
20,0% Serbien
16,2% Italien
16,1% Spanien
15,6% UK
12,1% Danmark
2,9% Sverige

Genomsnitt : 39,8%

Source: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-11-12, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
New York verkar fortfarande ha långt kvar till flockimmunitet trots att 0.17% av den totala befolkningen redan dött. Dom hade också fått ner smittspridningen men nu är en andra våg på väg och även om dom inte ännu riktigt erkänner en andra våg så vill nog jag personligen anse att den redan är ett faktum baserat på mängden nya fall där. Ännu har ingen ny våg av döda påbörjats dock.

https://www.expressen.se/nyheter/desperata-coronadraget-i-usa-var-sista-chans/

Notera hur smittspridningen ökat de senaste veckorna.
https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/

Samma siffror för Sverige skulle betyda 20000 döda.

Har smittspridningen ökat eller har antal tester ökat? Dina länkar säger ingenting om det. Men det förefaller ganska rimligt att fler testar sig nu när det är förkylningstider och när kapaciteten finns. Då lär man också snappa upp fler nya fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in