2020-11-09, 13:37
Medlem
Detta med utökad användning av mail-in-ballots var alltid en riskfaktor. Det är ett system med mycket större risker för omfattande fusk än personlig inställelse. Med detta inte sagt att valfusk förekommit i detta val, men demokraterna måste ha vetat att risken fanns att det skulle bli ifrågasättanden utöver det normala i ett val med kraftigt utökat användande av mail-in-ballots.

Intressant nog blev självaste Lincoln utsatt för en omfattande mail-in-ballot komplott som kunde kostat honom valet:

https://www.washingtonpost.com/history/2020/08/22/mail-in-voting-civil-war-election-conspiracy-lincoln/

"In 1864, the most elaborate mail-in ballots election conspiracy in American history was discovered. The plot was hatched against Abraham Lincoln’s re-election."

Har media rapporterat om denna intressanta Lincoln-komplott?

Så; att sårbarhet finns i detta med mail-in-ballots är inget nytt. Kanske bör personlig inställelse vara huvudregel samt endast i undantagsfall ska annat förfarande tillåtas? Att en röst läggs frivilligt och utan påverkan i enskildhet (så att valhemligheten bevaras) är nog egentligen ett krav för att man ska kunna anse att legitimitetskraven på ett val upprätthålls.
2020-11-09, 13:38
Medlem
Guadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja men varför gick det så bra att räkna poströsterna i New York och Kalifornien men inte i swing-states? Varför stanna man och sa att alla skulle gå hem på natten och att rösträkningen skulle börja dagen efter igen så började det en timme senare och vips 130k röster till Biden och 0 till Trump i ett svep. Detta var när Trump hade en dominerande ledning.

Väldigt misstänktsamt. Speciellt i kombination med att man ville dölja allt med skivor och grejer i vallokalerna sen och med rättsorder.

Också en funderare.

För att valarbetarna fick inte öppna poströsterna tills vallokalerna stängde.

10 gånger har Trump gått till domstol och gånger har domarna slängt hans stämningsansökan.

Det finns inget misstänksamt för de som anklagar har inga vettiga bevis.
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ja men varför gick det så bra att räkna poströsterna i New York och Kalifornien men inte i swing-states? Varför stanna man och sa att alla skulle gå hem på natten och att rösträkningen skulle börja dagen efter igen så började det en timme senare och vips 130k röster till Biden och 0 till Trump i ett svep. Detta var när Trump hade en dominerande ledning.

Känns långsökt. Eller bara extremt slött utfört fusk. Vore det inte rimligare att en kompetent valfuskare smyger in dessa 130k röster i portioner under räkningen, snarare än bara helt ogenerat dumpa in dem som du beskriver?

Ser för klåparaktigt ut för min smak.
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Väldigt snabbt, googla och kolla! Det var ju bara i swing states där Trump borde ha vunnit i min åsikt efter Biden sagt det där om oljeindustrin och fracking bl.a.
Men det beror väl främst på att olika stater hade olika regler/hantering? Vissa började räkna poströster tidigt medan andra började först efter valdagen? Dvs vissa stater redovisade poströster först, innan "fysiska" rösterna redovisades, medan andra redovisar dem sist.
2020-11-09, 13:39
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
UPP EN BARLIGEN en FAKE DATA INGENJÖR.

Brunhögerns främsta bevis är anonyma nollor på Youtube och Twitter. Jag hoppas att Joe Biden som vann med en jordskredsseger nu erbjuder hjälp och psykvård till alla dessa vita ensamma människor som har hamnat snett i tillvaron.

Hej, du är fri att tycka detta. En möjlighet i ett fritt samhälle. Nu låter vi rätten bestämma hur det gick till med bevis framlagda osv. Hoppas att du kan acceptera att en korrekt rättsprocess där båda parter får lägga fram bevis och försvar är den enda vägen.
2020-11-09, 13:39
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Känns långsökt. Eller bara extremt slött utfört fusk. Vore det inte rimligare att en kompetent valfuskare smyger in dessa 130k röster i portioner under räkningen, snarare än bara helt ogenerat dumpa in dem som du beskriver?

Vem har sagt att en fuskare måste vara smart?
2020-11-09, 13:40
Medlem
DickeFixs avatar
Det är alltid bra att valsystemet granskas för att förhindra fusk och få legitimitet. Jag håller med att det känns otroligt att Trump skulle fått hela 47% av rösterna i detta val trots att hans väljare haft fyra år på sig att se hans rätta ansikte; en ouppfostrad, egocentrisk, trångsint psykopat som medvetet ljuger och försöker skylla sina misstag på andra.

Antingen har Trump anstiftat ett omfattande valfusk som inte räckte ända till vinst eller så är nästan halva USAs befolkning lättlurade rednecks som faller för Trumps infantila skryt och konspiratoriska lögner.

Jag misstänker tyvärr det senare och detsamma verkar gälla många i denna tråd.
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta

De räkna inte med det stora stödet för Trump och blev desperata och vårdslösa, de kunde inte vinna på annat sätt.

Oavsett vann Bush över Al Gore när han blev utsett till vinnaren när det gick till rätten, räkna inte ut Trump här, det är allt jag säger.
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det är alltid bra att valsystemet granskas för att förhindra fusk och få legitimitet. Jag håller med att det känns otroligt att Trump skulle fått hela 47% av rösterna i detta val trots att hans väljare haft fyra år på sig att se hans rätta ansikte; en ouppfostrad, egocentrisk, trångsint psykopat som medvetet ljuger och försöker skylla sina misstag på andra.

Antingen har Trump anstiftat ett omfattande valfusk som inte räckte ända till vinst eller så är nästan halva USAs befolkning lättlurade rednecks som faller för Trumps infantila skryt och konspiratoriska lögner.

Jag misstänker tyvärr det senare och detsamma verkar gälla många i denna tråd.

Vi ska nog inte gnälla så mycket på amerikanerna när vi har röstat fram ett dårhus i riksdagen här på hemmaplan
2020-11-09, 13:41
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=u2DRwt6RWyc
Bra genomgång av valet, matchat mot Benford.
För er som inte gillar att lyssna på siffror och statistik mm börja titta vid 19:00 för att få ett resultat.
Senast redigerad av Tompa81 2020-11-09 kl. 13:45.
2020-11-09, 13:42
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Eftersom de flesta poströster gått till demokraterna och demokraterna kämpat hårt senaste månaderna för att ge bilden av att det inte finns problem så blir man lite misstänksam (I princip varenda podd jag lyssnat på framhävs att det inte finns några bevis på problem med poströster.).

Har det funnits problem med poströsterna i de stater som Bernie Sanders nämner så borde det vara enkelt att granska. Jämför signaturer, valdeltagande etc

I Frankrike är poströster förbjudet då det är för enkelt att fuska. Detta har varit vedertaget av både Demokraterna och Republikanerna fram till denna administration, då det plötsligt inte var några som helst problem. Hur helhjärtat man än stöttat Biden kan ingen idag påstå att poströster inte är ett problem. Tror inte det kommer tillåtas i nästa val, vad tror ni ?
2020-11-09, 13:42
Avstängd
Citat:
Många länder har avvaktat och gratulerat Biden. Mexikos president sa det nyligen med. Kina och Ryssland har inte heller det vad jag hört.

Ni kan ju fundera på varför. De vet att Trump har god chans och att allt är ett spel och de vill inte hamna på dålig sida med USA efter valet.

Trump har noll chans att vinna valet, han har redan förlorat, klart och tydligt. Bara kompletta idioter kan tro annorlunda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in