2020-11-09, 11:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Läst nagonstans att i Frankrike klarar ca 25% sig. Av de pa intensiven och inturberade.

Okej. Tror det där varierar en del mellan länderna, men det beror inte på att vården i sig skulle vara bättre eller sämre. Däremot verkar det som olika länder prioriterar olika hårt rörande vilka som erbjuds IVA-plats. Kan tänka mig att man i Frankrike sätter sjukare patienter under IVA än vad vi gör i Sverige. Här prioriteras det hårdare, därav får de högre dödlighet på IVA. De sjukaste i Sverige erbjuds ofta inte IVA i Sverige.
Citera
2020-11-09, 12:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Återinfektioner är mkt sällsynta. Det finns väl bara en handfull fall hittills.

Hur immuniteten fungerar allmänt vet vi faktiskt inte. Det är ett enormt forskningsarbete som ska göras. Vi har få svar just nu.

Jag känner själv till ett fall (en kompis) som inte blev immun, efter sju veckors sjukdom, men vissa personer är automatiskt immuna osv.

Mkt snårigt.

Och med tanke på Sveriges situation, kan mam verkligen undra över flockimmuniteten.

Var fan är den?
Så här säger Jan Albert om flocken idag i morgonstund på tv.

”- Det är ganska många som har infektioner just nu och det ökar. det är oroande. Vi vet inte när och hur högt det kommer att toppa, säger Jan Albert.

Enligt honom så kunde de svenska myndigheterna ha agerat snabbare än vad de gjorde när viruset började spridas i världen. Trots det så tror han inte att en total nedstängning av samhället är en bra idé.

- Jag tror inte att det inte är rätt väg. En fullkomlig nedstängning får många sidoeffekter både på kort och lång tid, säger Jan Albert.

- När vi hade en ordentlig smittspridning gjorde vi hyfsat rätt, men vi hade kunnat skjuta detta framför oss för att få mer tid att förbereda.

Sverige är i ett bättre läge idag än under våren. Men en eventuell flockimmunitet ligger långt bort, enligt Jan Albert.

- Vi är inte i ett läge där vi har flockimmunitet. Det är tydligt. Även om det är en hel del som haft infektionen så är det för få, säger han.

svt.se
Citera
2020-11-09, 12:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hålla avstånd är i alla fall inget som intresserar Stockholmare. Stannar man upp en sekund i en affär för att försöka hålla avstånd blir man passerad av fem idioter som ska tränga sig fram.
Citera
2020-11-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Hålla avstånd är i alla fall inget som intresserar Stockholmare. Stannar man upp en sekund i en affär för att försöka hålla avstånd blir man passerad av fem idioter som ska tränga sig fram.
Du är inte en av dom som stannar mitt i gången?
Citera
2020-11-09, 12:14
Medlem
''– Vi befinner oss precis i början av det värsta av den här pandemin.
Experter väntar sig en ytterligare explosion i antalet fall de kommande veckorna. Ranney är särskilt orolig över de sociala sammankomster som väntas sent i november och i början av december, när det blir kyligare och människor söker sig inomhus.
– Vi kommer att få se små epidemier runt om i landet. Det kommer att vara ungefär som att hälla bensin på brasan, säger hon. (TT)"
Citera
2020-11-09, 12:16
Medlem
"Men nu är det i stället Stockholms mest välbeställda områden som har störst smittspridning: Östermalm, Norrmalm, Kungsholmen, Lidingö och Danderyd. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste veckostatistik."

AB
Citera
2020-11-09, 12:19
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Du måste ta till dig fakta.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/?fbclid=IwAR0e31jCBQlXSHP3pBcsEQH1gNFAow1Y_rypl_9r -IInE7ORSukHjOVebEc

Denne Professor Ludvigsson har brister i logiken.

Han pekar på att de omkomna var gamla och menar att deras "förväntade livslängd är kort" (underförstått att de skulle ha dött inom en snar framtid i vilket fall som helst).

Dessvärre för Professor Ludvigsson så styrks inte hans påstående av data från SCB. Hade det stämt att det mestadels var folk som låg på sin dödsbädd som gick bort i covid i våras, så skulle den höga överdödligheten på nästan 6 000 personer ha följts av en krafig underdödlighet.

Men data från SCB https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/ visar endast en svag underdödlighet på drygt 100 personer per månad under juli, augusti och september.

I den takten skulle det ta 4-5 år innan överdödligheten har jämnats ut. Det finns med andra ord inte alls några bevis för att de flesta covidoffren skulle ha "dött med inte av covid".
Citera
2020-11-09, 12:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Experter väntar sig en ytterligare explosion i antalet fall de kommande veckorna. Ranney är särskilt orolig över de sociala sammankomster som väntas sent i november och i början av december, när det blir kyligare och människor söker sig inomhus.
– Vi kommer att få se små epidemier runt om i landet. Det kommer att vara ungefär som att hälla bensin på brasan, säger hon. (TT)"
Lol, vilket antivetenskapligt skitsnack.
Citera
2020-11-09, 12:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som framgår av din graf var den första vågen under sommaren. Lägre R-tal. Lägre topp.

Man är ju inte ens överens om hur många som dog i respektive våg av spanska sjukan:

https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2020/04/25/fact-check-total-deaths-each-spanish-flu-wave-unknown/3024648001/

Our ruling: Partly false
We rate this claim to be PARTLY FALSE. Experts agree the Spanish flu occurred in multiple waves and that the second wave was significantly more deadly than the others. But it is false to attribute a specific number of deaths to each wave. Because of the lack of comprehensive medical records from 1918-20, there is not enough evidence to conclude an accurate number of deaths in any of the waves of the pandemic. Further, the CDC estimates 50 million people died overall in the pandemic, not just in the second wave.
Sen finns det en del besvärande omständigheter, som gör att det är svårt att få ihop mutationshypotesen rent praktiskt. Fönstret mellan första och andra vågen är bara några månader. Det är det inte plausibelt att en mutation uppstår i det korta tidsfönstret, och helt ersätter den redan cirkulerande mutationen på bara tre månader, både i Europa och hela USA.

Om man ska dra en parallell till vår tid. Det motsvarar att en covidmutation uppstod i t.ex. Nebraska, USA, i juli, och sen dör människor som flugor i hela Europa redan i september-oktober, trots att man bara kunde korsa Atlanten med båt på den tiden.

Frågan är inte om det är tekniskt omöjligt för spridningen att ske så snabbt. Det hade varit något annat om man såg att dödligheten ökade kraftigt bara i Nebraska år 1919, och att den här högre dödligheten kom 2020 i resten av USA, och 2021 i typ Finland. Men med spanska sjukan så hände det överallt på samma gång.

Jag tror det mest sannolika är att spanska sjukan helt enkelt fick slut på bränsle och kvävde sig själv till låga nivåer när sommarvärmen kom, och sen tog det fart igen på hösten. Vid det laget var viruset sannolikt utspridd i många små kluster över hela USA, istället för att börja från en central punkt, vilket gjorde att angreppshastigheten blev mycket högre. Det blev som att ha hundra epidemier på samma gång, istället för bara en.
Spanska sjukan spreds i skyttegravarna under första världskriget för det första och blev dödligare där. Det är fullt möjligt med en sådan mutation hos influensan som inte alls är lika stabil som SCoV2. Normalt sett är det en nackdel för ett virus att bli dödligare men genom omständigheterna i skyttegravarna med närhet överkom viruset detta. Nu är iofs lite känt om just det men det är hypotesen har jag för mig.

SCoV2 är som sagt mer stabilt. P.g.a. sin storlek har viruset en inbyggd korrekturläsningsfunktion som håller borta alltför stora mutationer. Därmed inte sagt att det kan det men vad man har sett har det inte gjort det än förutom mink-varianterna. Där tror jag inte att det finns någon fara dock men det visar iaf att viruset är kapabelt att anpassa sig. Så med tiden kan det mycket väl hos människan utan inblandning av värddjur mutera till en mer resistent variant. Därför är det intressant med Ryska snuvan om det var ett coronavirus. Det var först med tredje vågen det blev problem.
Citera
2020-11-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sen tror jag inte det är över på långa vägar. Kan mycket väl bli en explosion av smitta igen, i höst. Då inga åtgärder genomförs, eller kommer att genomföras, för att hindra smitta.

Aaah. A trip down memory lane... Detta skrev jag alltså i juli, i år.

Ack, så mycket mothugg man fick från förnekarna här inne då. Pandemin var ju över sen länge och bla, bla, bla. Som jag skrev i ett annat inlägg, så skulle jag återkomma till hösten. And here I am. Skulle vara kul att leta upp förnekarnas mest vansinniga inlägg från sommaren, men det får man väl göra om de blir alltför styva i korken, igen....

Verkligt intressant att se att jag valde exakt samma ordval, för att förutspå höstens utveckling, som WHO nu nyss använde, ("explosion"), för att beskriva utvecklingen i Europa, nu i höst.... Kanske borde söka jobb på WHO. 😋

Mer skrämmande att jag hade helt rätt och att FHM, som bör vara såna otroliga experter, hade helt fel. Att jag som lekman mer korrekt kunde förutsäga höstens utveckling... 😱

Hur kan man förstå att FHM inte förmådde förutse utvecklingen? Jag förstår det inte....

Finns det någon punkt/gräns/tidpunkt när FHM kommer att anse att nu är måttet rågat, nu måste vi styra upp den här smittan på ett helt annorlunda sätt?

Att döma av deras uttalande idag, ämnar de fortsätta med "medborgardialogen"... Anser de då att den har fungerat bra, i våras? Och nu, i och med höstens smittoexplosion? 🤔🤔🤔

"Men hos Folkhälsomyndigheten finns inga planer på att begära nya, tvingande regler, med sanktioner mot överträdelser".
(...)

Karin Tegmark Wisell (FHM):
En hel del av våra verktyg går fortfarande att använda och skärpa till ytterligare. Sen är det upp till regering och riksdag om man vill vidta kraftfullare åtgärder, som lagstiftning, säger hon.
– Vi kommer att fortsätta arbeta med en förtroendefull dialog med medborgarna, och i första hand använda de verktygen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-inga-straff-for-de-som-gor-fel/

Så. Då vet vi. Då kan vi basera våra prognoser här inne på att FHM kör ända in i kaklet, oavsett utveckling. Och lämnar till regeringen att göra en ev. annan bedömning.

Och regeringen har redan sedan tidigare sagt att de kommer att utfärda nödvändiga smittskydd/lagar, baserat på FHMs rekommendationer/begäran. Så där är det "rundgång"/återvändsgränd.

Jag är allvarligt oroad nu, inför vintern.

Vad ska rädda oss från att återigen se:
- fullbelagda sjukhus, fullbelagda IVA
- massor av fler dödsfall, samt
- massor av mer uppskjuten vård för andra patienter, samt
- en sjukvård som är på bristningsgränsen (igen)
Citera
2020-11-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Man kan ju också fundera på hur länge vi ska summera antal döda. När det handlar om influensa räknar man ju in dödligheten i säsonger. Jag vet dock inte hur man fastställer när en influensasäsong börjar och slutar, men om det går att överföra på covid-19 är det väl rimligt att vid någon tidpunkt börja om från noll. Det är möjligt att en så enkel åtgärd - naturligtvis i.o.f. en lek med siffror enligt vissa - skulle mildra rädslan hos en del.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Jag fattar inte vem är Ranney och är det här som du skriver något som rör enbart, Sverige, världen eller något specifikt land? Hade var schysst om du länkat så man kunde läsa allt och förstå sammanhanget.
Citera
2020-11-09, 12:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Skåne, + 12 vårdavdelning, + 2 på IVA:

”Här är Region Skånes senaste lägesbild:

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 i Skåne (9 nov): 13 147 (+37 sedan 8 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på vårdavdelning (9 nov): 94 (+12 sedan 8 nov)

• Antal patienter med konstaterad covid-19 som vårdas på intensivvårdsavdelning (9 nov): 17 (+2 sedan 8 nov)

• Totalt antal personer med konstaterad covid-19 som avlidit (till och med den 9 nov): 322 (Under gårdagen den 8 nov rapporterade regionen att det totala antalet avlidna var 325. Den siffran är nu ändrad.)

• Totalt antal provtagna i Skåne t.o.m vecka 44: 280 887 (+26 687 sedan v 43 ”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in