Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Sen tror jag inte det är över på långa vägar. Kan mycket väl bli en explosion av smitta igen, i höst. Då inga åtgärder genomförs, eller kommer att genomföras, för att hindra smitta.
Aaah. A trip down memory lane... Detta skrev jag alltså i juli, i år.
Ack, så mycket mothugg man fick från förnekarna här inne då. Pandemin var ju över sen länge och bla, bla, bla. Som jag skrev i ett annat inlägg, så skulle jag återkomma till hösten. And here I am. Skulle vara kul att leta upp förnekarnas mest vansinniga inlägg från sommaren, men det får man väl göra om de blir alltför styva i korken, igen....
Verkligt intressant att se att jag valde
exakt samma ordval, för att förutspå höstens utveckling, som WHO nu nyss använde, ("
explosion"), för att beskriva utvecklingen i Europa, nu i höst.... Kanske borde söka jobb på WHO. 😋
Mer skrämmande att jag hade helt rätt och att
FHM, som bör vara såna otroliga experter, hade helt fel. Att jag som lekman mer korrekt kunde förutsäga höstens utveckling... 😱
Hur kan man förstå att FHM inte förmådde förutse utvecklingen? Jag förstår det inte....
Finns det någon punkt/gräns/tidpunkt när FHM kommer att anse att nu är måttet rågat, nu måste vi styra upp den här smittan på ett helt annorlunda sätt?
Att döma av deras uttalande idag, ämnar de fortsätta med "medborgardialogen"... Anser de då att den har fungerat bra, i våras? Och nu, i och med höstens smittoexplosion? 🤔🤔🤔
"
Men hos Folkhälsomyndigheten finns inga planer på att begära nya, tvingande regler, med sanktioner mot överträdelser".
(...)
Karin Tegmark Wisell (FHM):
En hel del av våra verktyg går fortfarande att använda och skärpa till ytterligare. Sen är det upp till regering och riksdag om man vill vidta kraftfullare åtgärder, som lagstiftning, säger hon.
– Vi kommer att fortsätta arbeta med en förtroendefull dialog med medborgarna, och i första hand använda de verktygen. https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-inga-straff-for-de-som-gor-fel/
Så. Då vet vi. Då kan vi basera våra prognoser här inne på att FHM kör ända in i kaklet, oavsett utveckling. Och lämnar till regeringen att göra en ev. annan bedömning.
Och regeringen har redan sedan tidigare sagt att de kommer att utfärda nödvändiga smittskydd/lagar, baserat på FHMs rekommendationer/begäran. Så där är det "rundgång"/återvändsgränd.
Jag är allvarligt oroad nu, inför vintern.
Vad ska rädda oss från att återigen se:
- fullbelagda sjukhus, fullbelagda IVA
- massor av fler dödsfall, samt
- massor av mer uppskjuten vård för andra patienter, samt
- en sjukvård som är på bristningsgränsen (igen)