2020-11-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta gör dock att man inte vet hur många som haft sjukdomen genom att mäta antikroppar. Därmed så vet man inte dödligheten heller utifrån detta.

Så är det absolut.
Citera
2020-11-08, 14:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
106 på IVA då. 97 i fredags. Det puttrar på. Dock inte i närheten av den explodiva ökning vi såg på så kort tid under våren kring IVA. Antar att behandlingsmöjligheterna blivit bättre.

Beror nog på fler saker än så. Vilka som blir sjuka exempelvis, samt även vårdens prioriteringar.
Citera
2020-11-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror nog på fler saker än så. Vilka som blir sjuka exempelvis, samt även vårdens prioriteringar.
Tror smittan är extremt mycket lägre nu än under Mars. Dessutom verkar behovet av sjukhusvård kunna kopplas ihop med etnicitet. Och läget verkar bättre i svenska förorter nu än under våren.
Citera
2020-11-08, 14:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att en del av skillnanden i antal fall mellan nu och i våras beror på mindre mörkertal är ju givet, det håller jag med om. Men 1,5% dödlighet, som det skulle innebära om bara 10-12% haft det i New York, är ändå omöjligt. Sverige räknar t.ex. covid-dödsfall baserat på om personer avlider inom 30 dagar från positivt test. I september testade ca 10 000 personer positivt. I oktober avled ca 130 personer. Vilket skulle innebära en dödlighet på 1,3%, även om mörkertalet i Sverige var absolut noll, vilket det givetvis inte var.
Nu blev inte detta utfall jättetydligt, men 1,3% är ändå längre än 1,5%. Och det finns många exempel på månader och länder, med ännu betydligt lägre dödlighet än 1,3%.
Det är alltid svårt med de där procenttalen. Speciellt i en stad som New York som är enormt stor med miljoner invånare som dessutom lever under mycket skilda omständigheter även kulturellt och socialt. Det är nog därför man ser stora utbrott hos ultraortodoxa judar t.ex. Sedan har vi COVID19:s karaktär av klustersmitta. Därför har jag aldrig gett mig in på dessa beräkningar som ni andra gör utan försöker få en helhetsbild istället. Det verkar inte meningsfullt med matematiska modeller är nog en slutsats man får dra utifrån alla missvisande prognoser.

Jag tror utan att ha någon egentlig insikt i det att skribenten jag länkade till har rätt. Det utifrån den observation jag gör av situationen idag. Den må vara svepande och inexakt men jag är övertygad om att SCoV2 dels är lika skadligt som i våras och att samma andel människor blir sjuka och allvarligt så idag, dels att det inte finns någon immunitet att räkna med ens i New York eller i Stockholm som skulle bromsa utbrotten vi har idag.
Citera
2020-11-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan inte någon journalist ställa frågan till Tegnell på en presskonferens? "Vid vilka ställningar bör mannen respektive kvinnan, eller kanske båda, bära munskydd? Rita gärna på whiteboarden så att alla förstår!"

Nu försökte du vara rolig men det är ju precis sådan detaljstyrning av folks liv du och andra har efterfrågat. Exempelvis om det är 100 eller 150 cm avstånd man ska hålla till varandra har varit föremål för stor förvirring hos bland annat dig.
Citera
2020-11-08, 14:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tror smittan är extremt mycket lägre nu än under Mars. Dessutom verkar behovet av sjukhusvård kunna kopplas ihop med etnicitet. Och läget verkar bättre i svenska förorter nu än under våren.

Officiella fall har ju inte direkt minskat, men å andra sidan testas det mer nu än då, då det knappt testades någonting alls i våras. Senaste två månaderna däremot har inte testandet utökats särskilt mycket, men däremot andelen positiva test. Jag kan tänka mig flera delförklaringar till varför det ser ut som det gör. Etnicitet, ålder, annan mutation av viruset, annan läkemedelsbehandling. Finns flera saker som kan spela in. Men även förstås det självklara som spridningen. Tror dessvärre att vi kommer att få se ett ökat antal döda och inläggningar på IVA nu under november och december. Ingenting pekar ju på att vi är på väg nedåt.
Citera
2020-11-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Hade varit väldigt spännande att se på Netflix som en serie.
Att vara mitt i allt detta är som en rysare med ett oändligt antal avsnitt.

Risken med att råttor börjar äta på de döda minkarna är verkligen skrämmande eftersom råttor förökar sig väldigt fort och finns överallt där människor finns. Så hoppas att minkarna ramlade av lasten någonstans på landsbygden. Vill inte ens googla för det känns som allt blir bara mer bisarrt för varje dag som går.

Jag vill inte heller googla det. Hoppas att de plockade bort de döda minkarna oerhört snabbt, bara...

För övrigt så otroligt underligt att det inte blivit något snack om de smittade minkarna och den smittade personalen som var i Sverige... Alla verkar tycka att det är superlugnt med det. Hur man nu kan vara så säker på det.
Citera
2020-11-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är alltid svårt med de där procenttalen. Speciellt i en stad som New York som är enormt stor med miljoner invånare som dessutom lever under mycket skilda omständigheter även kulturellt och socialt. Det är nog därför man ser stora utbrott hos ultraortodoxa judar t.ex. Sedan har vi COVID19:s karaktär av klustersmitta. Därför har jag aldrig gett mig in på dessa beräkningar som ni andra gör utan försöker få en helhetsbild istället. Det verkar inte meningsfullt med matematiska modeller är nog en slutsats man får dra utifrån alla missvisande prognoser.

Jag tror utan att ha någon egentlig insikt i det att skribenten jag länkade till har rätt. Det utifrån den observation jag gör av situationen idag. Den må vara svepande och inexakt men jag är övertygad om att SCoV2 dels är lika skadligt som i våras och att samma andel människor blir sjuka och allvarligt så idag, dels att det inte finns någon immunitet att räkna med ens i New York eller i Stockholm som skulle bromsa utbrotten vi har idag.

Exakt. Och om man läser studien går det att se att gruppen som donerade blod i studien inte är helt representativ för befolkningen. Nu har jag inte läst den i detalj, men en snabb överblick visade att den undersökta populationen av de som donerade blod var både äldre och hade en högre andel vita personer än befolkningen som helhet. Dessutom tror jag det finns goda skäl att tro att medelklass/överklass i högre grad donerar blod än de från fattigare förhållanden. I tidigare undersökningar av antikroppar av populationen i New York har ju svarta/latinos och personer från fattiga områden varit kraftigt överrepresenterade i att påvisa antikroppar. Och som bekant brukar även yngre personer smittas i högre grad.

Därmed inte sagt att vi ändå har långt kvar till flockimmunitet i New York. Men resultatet bör definitivt tolkas med försiktighet.
Citera
2020-11-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Att en del av skillnanden i antal fall mellan nu och i våras beror på mindre mörkertal är ju givet, det håller jag med om. Men 1,5% dödlighet, som det skulle innebära om bara 10-12% haft det i New York, är ändå omöjligt. Sverige räknar t.ex. covid-dödsfall baserat på om personer avlider inom 30 dagar från positivt test. I september testade ca 10 000 personer positivt. I oktober avled ca 130 personer. Vilket skulle innebära en dödlighet på 1,3%, även om mörkertalet i Sverige var absolut noll, vilket det givetvis inte var.
Nu blev inte detta utfall jättetydligt, men 1,3% är ändå längre än 1,5%. Och det finns många exempel på månader och länder, med ännu betydligt lägre dödlighet än 1,3%.

IFR beror helt på hur smittan har drabbat olika åldersgrupper. Det finns metastudier som pekar mot 0.05% för personer yngre än 70 år.

"Estimates of infection fatality rates inferred from seroprevalence studies tend to be much lower than original speculations made in the early days of the pandemic."

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.20101253v3

Andelen positiva är 10% nu vilket är högt med tanke på att man testar bredare nu, utanför vården etc.

Nu verkar det inte bli någon prevalensstudie förrän i slutet på november men det blir intressant att se vad den landar på.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-08 kl. 15:21.
Citera
2020-11-08, 15:32
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns säkert en viss naturlig immunitet bland befolkningen mot corona.

Dödstalen i covid-19 är vilseledande och felaktiga.
Media sysslar med lögnaktig rapportering.

Källa: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/?fbclid=IwAR0e31jCBQlXSHP3pBcsEQH1gNFAow1Y_rypl_9r -IInE7ORSukHjOVebEc
Citera
2020-11-08, 15:34
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Så munskydd har ingen effekt för att bromsa smittspridning av corona i Japan, eftersom japanerna redan hade använt munskydd i 50 år innan pandemin bröt ut?

Nej det finns absolut inga belägg för att munskydd stoppar smittspridning.
Citera
2020-11-08, 15:35
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ifrågasätter de siffrorna. Var har du fått dem ifrån?.

Du måste ta till dig fakta.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/?fbclid=IwAR0e31jCBQlXSHP3pBcsEQH1gNFAow1Y_rypl_9r -IInE7ORSukHjOVebEc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in