Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Att en del av skillnanden i antal fall mellan nu och i våras beror på mindre mörkertal är ju givet, det håller jag med om. Men 1,5% dödlighet, som det skulle innebära om bara 10-12% haft det i New York, är ändå omöjligt. Sverige räknar t.ex. covid-dödsfall baserat på om personer avlider inom 30 dagar från positivt test. I september testade ca 10 000 personer positivt. I oktober avled ca 130 personer. Vilket skulle innebära en dödlighet på 1,3%, även om mörkertalet i Sverige var absolut noll, vilket det givetvis inte var.
Nu blev inte detta utfall jättetydligt, men 1,3% är ändå längre än 1,5%. Och det finns många exempel på månader och länder, med ännu betydligt lägre dödlighet än 1,3%.
Det är alltid svårt med de där procenttalen. Speciellt i en stad som New York som är enormt stor med miljoner invånare som dessutom lever under mycket skilda omständigheter även kulturellt och socialt. Det är nog därför man ser stora utbrott hos ultraortodoxa judar t.ex. Sedan har vi COVID19:s karaktär av klustersmitta. Därför har jag aldrig gett mig in på dessa beräkningar som ni andra gör utan försöker få en helhetsbild istället. Det verkar inte meningsfullt med matematiska modeller är nog en slutsats man får dra utifrån alla missvisande prognoser.
Jag tror utan att ha någon egentlig insikt i det att skribenten jag länkade till har rätt. Det utifrån den observation jag gör av situationen idag. Den må vara svepande och inexakt men jag är övertygad om att SCoV2 dels är lika skadligt som i våras och att samma andel människor blir sjuka och allvarligt så idag, dels att det inte finns någon immunitet att räkna med ens i New York eller i Stockholm som skulle bromsa utbrotten vi har idag.