2020-11-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg er enig i at det er oppsiktsvekkende at akkurat 4% av formuen ble nevnt i trusselbrevet. Enten har det en bestemt betydning, eller så er det et forsøk på villeding (ved å prøve å få politiet til å tro at det er en bestemt grunn til at 4% er nevnt), tror jeg.
Formuen til de rikeste i Norge blir offentliggjort. F.eks her:
https://kapital.no/kapital-index/norges-400-rikeste
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/09/24/7569995/na-er-tom-hagens-formue-verdt-2-milliarder-kroner
Hvis man er kapabel til å regne ut 4%, så burde man være kapabel til å skrive bedre enn kebab-norsk i trusselbrevet, evt. skrive på engelsk. Jeg synes dette vitner om inkonsistent villedning. Veldig avslørende. I tillegg setninger/ord som "ta ned risiko", "være diskre", "cash on hand", "assets", "over the counter"... og i tillegg at trusselbrevet er hinsides langt...
Citera
2020-11-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Exempel 1 :
varför samarbetade TH inte med någon som var villig att försöka hjälpa till att lösa hela saken? rädsla eller?

Dansken kan for eksempel ha framstått ruspåvirka/upålitelig, en mann det ikke var verdt å samarbeide med. Hvis det er var tilfellet, hadde ikke SH gjort en god nok jobb før møtet.
Senast redigerad av Hellsculls 2020-11-09 kl. 08:38.
Citera
2020-11-09, 08:53
Medlem
"Green møtte bare Hagen én gang.
Han svarer følgende på hvorfor det ikke ble noe samarbeid mellom organisasjonen han leder og Hagen:
– Jeg var av den oppfattelse av at vi trykket på noen knapper som han kanskje var nervøs for, kanskje fordi han har visst noe selv. Jeg kan ikke svare på det, men ut fra det som foregikk var det litt merkelig å ta den beslutningen. For vi var i gang med en dialog.
Hagens forsvarer Svein Holden ønsker ikke å kommentere Greens uttalelser."
https://www.tv2.no/a/11409855/

"Etter møtet skal imidlertid kontakten mellom Hagen og Green ha stoppet. Etter det ABC Nyheter får opplyst skal foreningen ha stilt flere krav for å bistå i arbeidet med å finne ut av hva som skjedde med kona, betingelser Hagen ikke ønsket å godta."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/04/28/195673902/tom-hagen-holdt-mote-om-forsvinningen-han-virket-ikke-skremt-redd-eller-nervos
Citera
2020-11-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag griper efter ett litet halmstrå.

Är det offentligt i Norge vilken förmögenhet en person har?

Ur kidnapparbrevet så som postare har återgett det i tråden, citat;

(min fetning)

Jag kan tänka mig att det skrivs i media om miljardärer och hur mycket de är goda för, men att ange 9 miljoner euro och att det utgör 4% av TH förmögenhet, är inte det lite uppseendeväckande?

Att uttrycka sig typ 5%, en tiondel, en bråkdel, vore inte det mer normalt, varför skriva just 4%, det sticker ut, tycker jag.
Her er noe som andre har tenkt om dette med 4%:
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Hvis en regner 4% av Hagens formue på 1,7 milliarder, blir summen 68 millioner. Stemmer jo ikke helt med ca. 90 millioner som løsepengekravet var på. Men om det skjer noe når denne summen omgjøres til monero, eller evt. andre ting påvirker denne summen, vet ikke jeg. Finanser, kurser, aksjehandel og verdier har jeg veldig lite greie på, men kanskje noen andre kan regne på dette og se om de kommer nærmere at 4% av THs formue kan tilsvare nærmere 90 millioner.

Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Det står skrevet i trusselbrevet at de baserer seg på at kravet utgjør 4% av formuen. Hvordan de har regnet seg til det vet jeg ikke, men jeg finner selve spesifikasjonen interessant. Dette må jo være en beskjed, på et vis, til mottageren?

Citat:
Ursprungligen postat av univers123
"Ideen om denne særnorske «regelen» fikk statsminister Jens Stoltenberg og finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen fra ledende samfunnsøkonomer." https://snl.no/handlingsregelen. Ap-politikere har vært nevnt i diskusjonen tidligere, politikk og finans er kanskje stikkord som kan si noe om GM? "Regelen innebærer at Stortinget ikke skal bruke mer oljepenger på statsbudsjettet enn det som tilsvarer den årlige avkastningen ..."
Altså ved å bruke denne regelen fører det ikke til tap av THs formue, siden hans årlige avkastning vil tjene inn disse pengene igjen? Men akkurat denne bruken av 4% har han ikke noen fortjeneste på...
Beveger meg nå i en verden jeg har null peiling på, tenker bare litt løst rundt dette...
Citera
2020-11-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Hvis man er kapabel til å regne ut 4%, så burde man være kapabel til å skrive bedre enn kebab-norsk i trusselbrevet, evt. skrive på engelsk. Jeg synes dette vitner om inkonsistent villedning. Veldig avslørende. I tillegg setninger/ord som "ta ned risiko", "være diskre", "cash on hand", "assets", "over the counter"... og i tillegg at trusselbrevet er hinsides langt...

Det kunne vært skrevet noe sånt i et skuespill for de litt større barna. De hadde sikkert blitt yr av en spennende forestilling. Og det pc greiene. Eller i en barnebok. Men så er det i stedet lagt igjen på eg åsted, da blir det smått uhyggelig. Som om å bli gjort narr av Jack Nichosons Joker. Hva har disse til hensikt.
Citera
2020-11-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Dansken kan for eksempel ha framstått ruspåvirka/upålitelig, en mann det ikke var verdt å samarbeide med. Hvis det er var tilfellet, hadde ikke SH gjort en god nok jobb før møtet.
Ja la oss diskreditere dansken med at han var drita full. Tror neppe dansken hadde vært like full om han fant kidnapping plausibelt.
Citera
2020-11-09, 09:38
Medlem
Citat:

Har det stått noe om mistanke om rus fra møtet. Eller er det et rykte. Jeg mener, er det pupiller eller noe. Han sa ikke så pene ting om TH.
Citera
2020-11-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Exempel 1 :
varför samarbetade TH inte med någon som var villig att försöka hjälpa till att lösa hela saken? rädsla eller?
Tenkte du på Green? Grunnen til at det ikke ble flere møter er nevnt i sitat fra artikkel her: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citera
2020-11-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Har det stått noe om mistanke om rus fra møtet. Eller er det et rykte. Jeg mener, er det pupiller eller noe. Han sa ikke så pene ting om TH.

Jeg skrev at dansken KAN ha framstått ruspåvirka/upålitelig.
Og nå har z-z-z linket til en artikkel:

"Etter møtet skal imidlertid kontakten mellom Hagen og Green ha stoppet. Etter det ABC Nyheter får opplyst skal foreningen ha stilt flere krav for å bistå i arbeidet med å finne ut av hva som skjedde med kona, betingelser Hagen ikke ønsket å godta."

Hvilke krav dette er, kan man jo spekulere i, det KAN for eksempel ha vært et urimelig høyt pengebeløp.
Dansken fremstår som en dusørjeger.
Mulig jeg er fordomsfull med tanke på hans bakgrunn, men dette er ikke en fyr jeg ville ha kjøpt bruktbil av.
Jeg ville ha ment det samme, også hvis dansken hadde ment at det var snakk om en kidnapping.
Citera
2020-11-09, 10:21
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag griper efter ett litet halmstrå.

Är det offentligt i Norge vilken förmögenhet en person har?

Ur kidnapparbrevet så som postare har återgett det i tråden, citat;

(min fetning)

Jag kan tänka mig att det skrivs i media om miljardärer och hur mycket de är goda för, men att ange 9 miljoner euro och att det utgör 4% av TH förmögenhet, är inte det lite uppseendeväckande?

Att uttrycka sig typ 5%, en tiondel, en bråkdel, vore inte det mer normalt, varför skriva just 4%, det sticker ut, tycker jag.
Ja, det er spesielt og skulle tilsi verdier på 2,25 mrd som er ca. 500 mill mer enn TH’s offisielle formue i 2018.

Her kan det tyde på at GM vet mer enn hva som er offentlig kjent om TH’s verdier.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-11-09 kl. 10:27.
Citera
2020-11-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Ja, det er spesielt og skulle tilsi verdier på 2,25 mrd som er ca. 500 mill mer enn TH’s offisielle formue i 2018.

Her kan det tyde på at GM vet mer enn hva som er offentlig kjent om TH’s verdier.

Det har lenge vært kjent at det er stort avvik mellom skattelister, og den reelle formuen. I spalten helt til høyre, er Kapitals estimat på den reelle formuen.

https://imgur.com/a/A8ibUDq
Senast redigerad av Hellsculls 2020-11-09 kl. 10:46.
Citera
2020-11-09, 10:56
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Det har lenge vært kjent at det er stort avvik mellom skattelister, og den reelle formuen. I spalten helt til høyre, er Kapitals estimat på den reelle formuen.

https://imgur.com/a/A8ibUDq
Selvsagt, men 1,7 mrd var i bl.a. Kapital en anslått formue.

At 4% tilsier en formue på ca. 500 mill høyere enn denne, mener jeg tyder på at noen med stor innsikt i Hagens reelle verdier har forfattet brevet.

Jeg tror dette beløpet er noe den innerste kretsen har operert med, uten å tenke at offentligheten faktisk ikke visste om dette.

https://www.dagbladet.no/nyheter/milliardaer-pa-hytter-og-elektrisitet---har-sagt-at-han-ikke-tenker-pa-rikdommen/70638428/amp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in