2019-10-28, 07:46
Medlem
Det er noe som skurrer med tidspunktene her. 20.03 går teppet opp på teateret de er i, mens overalt ellers står det at alarmselgeren snakket med AEH i 20-tiden kvelden før? Dette har jo VG skrevet i flere artikler også.
Citera
2019-10-28, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hagen har til en viss grad klargjort tomtene for mulige kjøpere. Jeg vet ikke hvor mye arbeid som legges ned før det dukker opp en kjøper, men noe er det sikkert.

Det er viktig er å finne riktige kjøper, og å unngå å bli møtt med motvilje og trenering i kommunale organer som skal godkjenne salget.

TH har mektige politiske venner innenfor Arbeiderpartiet. AP har tradisjonelt sterke røtter i området.

AP var i mange mange år landets største politiske parti. Politisk makt ble brukt til å plassere trofaste partifolk i maktposisjoner innenfor offentlig forvaltning og byråkrati. Det ville kanskje vært mye vanskeligere å selge disse tomtene, uten TH og hans kontaktnett, og ihvertfall til den prisen bonden til slutt fikk. Det tror jeg er årsaken til at bonden godtok avtalen med TH.

Dette spesifikke kravet, som kidnapperne skriver er 4% av formuen, hva kan det bety?
Kan det ha noe med denne «regelen» å gjøre? Hvilken retning peker det i så fall?

«The 4% rule states that you should withdraw 4% of your portfolio each year in retirement for a comfortable life. It was created using historical data on stock and bond returns over a 50-year period.»

"4 %-regelen går ut på at du kan ta ut 4 % av formuen din hvert år uten at den minsker i verdi. Det krever en avkastning på investeringene dine på over 4 % justert for inflasjon. Det er dette prinsippet Norge bruker når vi tar ut penger fra statens pensjonsfond(oljefondet); den såkalte handlingsregelen."
Senast redigerad av agvvv 2019-10-28 kl. 08:46.
Citera
2019-10-28, 08:45
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Dette spesifikke kravet, som kidnapperne skriver er 4% av formuen, hva kan det bety?
Kan det ha noe med denne «regelen» å gjøre? Hvilken retning peker det i så fall?

«The 4% rule states that you should withdraw 4% of your portfolio each year in retirement for a comfortable life. It was created using historical data on stock and bond returns over a 50-year period.»

«Kidnapperne» spiller på at familien ikke taper mer enn vekst? Altså som Oljefondet?

https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/12/13/kidnapping-for-ransom-works-like-a-market-how-it-is-organized-is-surprising/
Citera
2019-10-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
«Kidnapperne» spiller på at familien ikke taper mer enn vekst?

https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/12/13/kidnapping-for-ransom-works-like-a-market-how-it-is-organized-is-surprising/

Rar ting å tenke på, at det skal være et "rimelig" krav da eller? Politiet mener brevet er falskt, så hvor kan vi plassere dette, hvis vi tenker på dekkopersajonen; hvem pekes det på her? Noen som mener at TH har snytt dem for penger, nå vil de ha tilbake det som rettmessig er deres?
Citera
2019-10-28, 09:07
Medlem
Citat:

"4 %-regelen går ut på at du kan ta ut 4 % av formuen din hvert år uten at den minsker i verdi. Det krever en avkastning på investeringene dine på over 4 % justert for inflasjon. Det er dette prinsippet Norge bruker når vi tar ut penger fra statens pensjonsfond(oljefondet); den såkalte handlingsregelen."
Dette er interessant!
Senast redigerad av univers123 2019-10-28 kl. 09:13.
Citera
2019-10-28, 09:12
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Dette er interessant! Den "rare" løsepengesummen i monero som tilsvarer ca. 90 millioner kroner, har vært diskutert før. Hvorfor 88-90 mill. og ikke et rundt tall som 100? Her er muligens svaret på denne summen, at det er 4% av THs formue. VG skriver i den siste oversikten over saken at GM har stor innsikt i Hagens formue, og hvis det er denne 4% regelen som er grunnen til løsepengesummen, må GM være noen som har litt innsikt i finansverdenen, tenker jeg.

Politiet sa jo også nå nylig at de ikke utelukker at penger er en del av motivet. Det er første gang jeg har hørt etter at de skiftet hovedhypotese.
Citera
2019-10-28, 09:14
Medlem
Citat:
Dette er interessant! Den "rare" løsepengesummen i monero som tilsvarer ca. 90 millioner kroner, har vært diskutert før. Hvorfor 88-90 mill. og ikke et rundt tall som 100? Her er muligens svaret på denne summen, at det er 4% av THs formue. VG skriver i den siste oversikten over saken at GM har stor innsikt i Hagens formue, og hvis det er denne 4% regelen som er grunnen til løsepengesummen, må GM være noen som har litt innsikt i finansverdenen, tenker jeg.

Dette i kombinasjon med at politiet og Holden bestemt mener at kidnapperne er norske, forstår norsk godt, og/eller har tilhørighet her; hvem kan det peke mot?
Citera
2019-10-28, 09:28
Medlem
Citat:
Dette i kombinasjon med at politiet og Holden bestemt mener at kidnapperne er norske, forstår norsk godt, og/eller har tilhørighet her; hvem kan det peke mot?
Hvis en regner 4% av Hagens formue på 1,7 milliarder, blir summen 68 millioner. Stemmer jo ikke helt med ca. 90 millioner som løsepengekravet var på. Men om det skjer noe når denne summen omgjøres til monero, eller evt. andre ting påvirker denne summen, vet ikke jeg. Finanser, kurser, aksjehandel og verdier har jeg veldig lite greie på, men kanskje noen andre kan regne på dette og se om de kommer nærmere at 4% av THs formue kan tilsvare nærmere 90 millioner.
Citera
2019-10-28, 09:30
Medlem
Citat:
Hvis en regner 4% av Hagens formue på 1,7 milliarder, blir summen 68 millioner. Stemmer jo ikke helt med ca. 90 millioner som løsepengekravet var på. Men om det skjer noe når denne summen omgjøres til monero, eller evt. andre ting påvirker denne summen, vet ikke jeg. Finanser, kurser, aksjehandel og verdier har jeg veldig lite greie på, men kanskje noen andre kan regne på dette og se om de kommer nærmere at 4% av THs formue kan tilsvare nærmere 90 millioner.

Det står skrevet i trusselbrevet at de baserer seg på at kravet utgjør 4% av formuen. Hvordan de har regnet seg til det vet jeg ikke, men jeg finner selve spesifikasjonen interessant. Dette må jo være en beskjed, på et vis, til mottageren?
Citera
2019-10-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Politiet sa jo også nå nylig at de ikke utelukker at penger er en del av motivet. Det er første gang jeg har hørt etter at de skiftet hovedhypotese.
Stemmer det, og det som VG skrev i en av de senere artiklene, at "Siden i sommer har politiet offisielt jobbet etter hypotesen om at Hagen denne formiddagen ble bortført av ukjente gjerningspersoner, og at hun nå er drept", er også litt annerledes enn at hun ble drept i huset.
Citera
2019-10-28, 09:38
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Stemmer det, og det som VG skrev i en av de senere artiklene, at "Siden i sommer har politiet offisielt jobbet etter hypotesen om at Hagen denne formiddagen ble bortført av ukjente gjerningspersoner, og at hun nå er drept", er også litt annerledes enn at hun ble drept i huset.
Ja, jeg fornemmer faktisk at de er i ferd med å «moderere seg selv» litt vekk fra fingert kidnapping uttalelsene fra i sommer. Kan jo være et spill men...
Citera
2019-10-28, 09:42
Medlem
Citat:
Det står skrevet i trusselbrevet at de baserer seg på at kravet utgjør 4% av formuen. Hvordan de har regnet seg til det vet jeg ikke, men jeg finner selve spesifikasjonen interessant. Dette må jo være en beskjed, på et vis, til mottageren?
"Ideen om denne særnorske «regelen» fikk statsminister Jens Stoltenberg og finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen fra ledende samfunnsøkonomer." https://snl.no/handlingsregelen. Ap-politikere har vært nevnt i diskusjonen tidligere, politikk og finans er kanskje stikkord som kan si noe om GM? "Regelen innebærer at Stortinget ikke skal bruke mer oljepenger på statsbudsjettet enn det som tilsvarer den årlige avkastningen ..."
Altså ved å bruke denne regelen fører det ikke til tap av THs formue, siden hans årlige avkastning vil tjene inn disse pengene igjen? Men akkurat denne bruken av 4% har han ikke noen fortjeneste på...
Beveger meg nå i en verden jeg har null peiling på, tenker bare litt løst rundt dette...
Senast redigerad av univers123 2019-10-28 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in