Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Domarna kan ha vägt in med det är nog sekundärt och det är annat som spelat in ja. Slagit nån på käften och varit full på stan så är nog vårdnaden intakt.
Finns det här perspektivet i sammanhanget. Det ska alltså mycket till:
164 barn har under 2000-talet upplevt att pappa dödat mamma. Vart tredje barn har sin morddömda pappa som vårdnadshavare.”
Källa:
https://www.expressen.se/ledare/pappor-som-mordar-ska-inte-fa-vardnaden/
KLs situation är avvikande i statistiken. Läser att 8 % (2014) av barnen med en vårdnadshavare bor med sin far. 2016 var siffran 9 %.
Samma siffra för mammor är runt 77 % 2014 och 86 % 2016.
Resterande % är då annan vårdnadshavare än mamman eller pappan.
Nu gick inte det diagrammet att kopiera men här framgår också huvudanledningarna till förlorad vårdnad under rubriken ”Skäl till ensam vårdnad”:
https://www.vbu-se.se/sv-SE/vårt-arbete/statistik/vårdnad-33538130
Ingen munter historia detta men hon har bäddat för detta själv.
Hon är avvikande i statistiken versus män.
Hon är avvikande i relation till våld i hemmet.
Det är få kvinnor inom KV överhuvudtaget då män dominerar till runt 95% om hon nu blir dömd.
Hon är även avvikande som stalker vs män.
Jag finner det dock intressant att diagnos BPD dominerar då störningar diskuteras (diagnos inom KV, forskning stalkers)
Det leder min tanke till att oavsett om KL är extrem så undrar jag osökt om mörkertalet.
För det berör en blandning av manipulation, hot, stalking, svårighet att ta sig ur en sån relation blandat med att vilja skydda barnen och likaså garanterat skam.
Dels i förhållande till yrke och dels som man.
Det är även så att det handlar om empati.
Det finns många tillfällen som beskrivs där KL hade - och borde - anmälts.
Det vore intressant om den här problematiken belyses. För det håller en låg profil som möjliggör att den här sortens förövare kan fortsätta.
Därför blir jag irriterad om det även på nån vänster tonar ner i media.
Hon kan inte viftas bort med tossig, hon är "nog" hjärnskada, alkis. Det är synd om henne, det är så tragiskt.
Ja det är tragiskt men det är mer tragiskt för barn och det är tragiskt om det eskalerar till mordförsök el i värsta fall mord.
Hon är livsfarlig.
Citat:
Domarna kan ha vägt in med det är nog sekundärt och det är annat som spelat in ja. Slagit nån på käften och varit full på stan så är nog vårdnaden intakt
.
En sammantagen bild och förhör med barn.