2020-11-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon skulle ballat ur tidigare?

Hon har ballat ur tidigare. Skillnaden är att hon inte hade full motvind (skilsmässa och separationspanik) och lika stora alkoholproblem.
De högpresterande slåss innanför väggarna och ballar ur utåt vid alkoholintag. Det slätas över som dåligt ölsinne.
Håller andan kl 9-17...
Byter ofta jobb om det behövs.

Sen fick hon vind i de manipulativa seglen via viss sjukdomsvinst.

Kvinnor är svårbedömda i störningar som i sig överlappar så jag håller öppet för BPD (i grunden inkl komorbiditet) och ATT hon överhuvudtaget, oavsett vad, är störd men men fullt medveten om vad hon gör.

Ja med tidigare så tänker jag på åren 0-30 som vi har lite dålig koll på. Hon har kn*ullat halva E-tuna och så var det nåt med att hon varit i Frankrike och nåt uppdrag under studenttiden. Annars rätt tunt.

Min bild av ”obehandlad” borderline är att det skulle påverkat hennes vardag mer? 0-30 år alltså. Varit ännu knepigare när make nr ett och två kärade ner sig?

Men denna diagnos är ju inte lika tydlig som en influensa. Den har ju grader.

Tänker också att det nog är lättare att högprestera här och där och t.ex dansa igenom domarakademin hysterisk än ”borderline”.

Hon sitter ju där och skiner. I mammas och pappas kök. I skolbänken. På middagarna. Drottning sol i domarbänken. Då är allt så bra. Men brottades väl med rätt mycket skit inombords ja.

Men klart det är en mix av hela B-klustret. Hennes syrra verkade ju inte heller ha mått toppen. Också ett tecken på att något var fel i grunden och från unga år? Inte bara männen i KLs liv som förstört henne måste man nog fatta. Skulle ha varit hennes farsa då.
Senast redigerad av Avel 2020-11-07 kl. 19:24.
Citera
2020-11-07, 20:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja med tidigare så tänker jag på åren 0-30 som vi har lite dålig koll på. Hon har kn*ullat halva E-tuna och så var det nåt med att hon varit i Frankrike och nåt uppdrag under studenttiden. Annars rätt tunt.

Min bild av ”obehandlad” borderline är att det skulle påverkat hennes vardag mer? 0-30 år alltså. Varit ännu knepigare när make nr ett och två kärade ner sig?

Men denna diagnos är ju inte lika tydlig som en influensa. Den har ju grader.

Tänker också att det nog är lättare att högprestera här och där och t.ex dansa igenom domarakademin hysterisk än ”borderline”.

Hon sitter ju där och skiner. I mammas och pappas kök. I skolbänken. På middagarna. Drottning sol i domarbänken. Då är allt så bra. Men brottades väl med rätt mycket skit inombords ja.

Men klart det är en mix av hela B-klustret. Hennes syrra verkade ju inte heller ha mått toppen. Också ett tecken på att något var fel i grunden och från unga år? Inte bara männen i KLs liv som förstört henne måste man nog fatta. Skulle ha varit hennes farsa då.
Dålig koll på, ja...
Nån har dock beskrivit tidigare beteende, med reservation att det är en tråduppgift.
Citat:
Inte bara männen i KLs liv som förstört henne måste man nog fatta. Skulle ha varit hennes farsa då.
Måste nån ha förstört henne? Har hon nåt predisponerat, en sårbarhet, och drabbas av nåt som barn upplever traumatiskt, som tex separation i viss ålder, kan väl en störning präglas.
Senast redigerad av develi 2020-11-07 kl. 20:03.
Citera
2020-11-07, 21:17
Medlem
Citat:
Dålig koll på, ja...
Nån har dock beskrivit tidigare beteende, med reservation att det är en tråduppgift.

Måste nån ha förstört henne? Har hon nåt predisponerat, en sårbarhet, och drabbas av nåt som barn upplever traumatiskt, som tex separation i viss ålder, kan väl en störning präglas.
Jag misstänker ett utanförskap. Att "inte höra hit" ända sedan hon var barn/ungdom. Det känns som om hon inte har riktigt koll på de sociala koderna från start. Hennes karriär och intelligens har inget med det att göra. Jag tror hon försökt vara som alla andra. När det inte gått så fick hon via alkoholen känsla av att kunna slappna av. Det blev bara för mycket av det. Hatet mot HOL har kanske delvis med att han tidigt såg igenom henne och hennes sårbarhet. Sen kom en intervention. Och en skilsmässa. Resten är historia.

Nå, bara spekulationer av mig.
Citera
2020-11-07, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag misstänker ett utanförskap. Att "inte höra hit" ända sedan hon var barn/ungdom. Det känns som om hon inte har riktigt koll på de sociala koderna från start. Hennes karriär och intelligens har inget med det att göra. Jag tror hon försökt vara som alla andra. När det inte gått så fick hon via alkoholen känsla av att kunna slappna av. Det blev bara för mycket av det. Hatet mot HOL har kanske delvis med att han tidigt såg igenom henne och hennes sårbarhet. Sen kom en intervention. Och en skilsmässa. Resten är historia.
Hon är inte ensam, har lätt för att skaffa vänner. Innan hon super bort dem totalt.

Vid tex BPD har de däremot en kronisk känsla av tomhet oavsett hur många de fyller tillvaron med.

Självmedicinering för att orka med sig själv, alla fasader och rollspel och spyr ut galla väl hemma.

Han var kvar för länge. Medberoende och för barnens skull.
.
Det har nog varit jävligt mycket krokodiltårar, hot om suicid, härlig sex, den goda samariten, den perfekta hustrun, myspys till att ränna rätt ut i andra änden på spektrat.
Petit hell.
När han gör slut startar väl det stora helvetet.
Ja, jag tror ju att det rör sig om extrem rädsla att bli övergiven, att den identitet hon byggt upp utanför sig själv (projektion, falsk id) raseras.
Att hon hängt upp tillvaron på HOL, dess innan föräldrarna. Sen blir han kolsvart.
Nu tycks hon även hata ÅK intensivt. Han har väl förstört resten.
Crazy Lady.

Många träffar blir det..
https://www.psykiatrinordvast.se/vard-hos-oss/mottagningar/testsida/borderlineenheten2/vad-ar-emotionell-instabil-personlighetsstorning/
Senast redigerad av develi 2020-11-07 kl. 22:09.
Citera
2020-11-07, 23:01
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hon är inte ensam, har lätt för att skaffa vänner. Innan hon super bort dem totalt.

Vid tex BPD har de däremot en kronisk känsla av tomhet oavsett hur många de fyller tillvaron med.

Självmedicinering för att orka med sig själv, alla fasader och rollspel och spyr ut galla väl hemma.

Han var kvar för länge. Medberoende och för barnens skull.
.
Det har nog varit jävligt mycket krokodiltårar, hot om suicid, härlig sex, den goda samariten, den perfekta hustrun, myspys till att ränna rätt ut i andra änden på spektrat.
Petit hell.
När han gör slut startar väl det stora helvetet.
Ja, jag tror ju att det rör sig om extrem rädsla att bli övergiven, att den identitet hon byggt upp utanför sig själv (projektion, falsk id) raseras.
Att hon hängt upp tillvaron på HOL, dess innan föräldrarna. Sen blir han kolsvart.
Nu tycks hon även hata ÅK intensivt. Han har väl förstört resten.
Crazy Lady.

Många träffar blir det..
https://www.psykiatrinordvast.se/vard-hos-oss/mottagningar/testsida/borderlineenheten2/vad-ar-emotionell-instabil-personlighetsstorning/

Det här har blivit mer en psyktråd än en brottstråd. I domstolen kommer nog brottets juridik att vara det avgörande. Tveksamt om psyksidan kommer mer än nämnas i förbigående.
Citera
2020-11-07, 23:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det här har blivit mer en psyktråd än en brottstråd. I domstolen kommer nog brottets juridik att vara det avgörande. Tveksamt om psyksidan kommer mer än nämnas i förbigående.
Så sorgligt då. Föreslår en ljudbok i väntan på rättegången.
Det tycks dock gå bra när du själv får spekulera?

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Märkligt att någon tycker att man inte ska spekulera runt k.l:s psyke. Det är en viktig del i intresset för detta fall.
Mycket material har vi också.
Kanske är det obehagligt för några att K. L. :s psyke blir offentligt diskuterad. Men att därför tro sig ha rätt att lägga munkavle på en sån diskussion, är att gå över en gräns.
Senast redigerad av develi 2020-11-07 kl. 23:11.
Citera
2020-11-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Konstigt enligt en lång artikel i Expressen där man citerar gamla arbetskamrater och vänner så visar det sig vara något helt annat än vad du påstår här. Du kanske inte läst den artikeln eller det som framkommit om KL innan hennes liv föll ihop? Då får man väl påpeka att dina ord saknar underlag och att uppgifter som finns motsäger hela ditt inlägg. Spekulerande måste väl ändå gå ihop eller det kanske inte är viktigt vad som det verkligen finns bevis för? Toppjurist blir inte vem som helst och speciellt inte en som inte har koll på sociala koder. Vilket jävla trams! Du kanske läste det enda förundersökningsprotokoll som du lade in i tråden? Det finns minst ett förundersökningsprotokoll till plus 3 tilläggsprotokoll. P7 får du läsa på måndag och den säger ingenting före en större RPU.

Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Hehe, jag tror inte att någon här kan sätta en diagnos på KL, däremot kan det spekuleras om det.
Va? Menar du att man gissar diagnoser utan underlag och det kallas spekulera? Jag kallar det förtal.
Senast redigerad av Browser 2020-11-07 kl. 23:38.
Citera
2020-11-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Konstigt enligt en lång artikel i Expressen där man citerar gamla arbetskamrater och vänner så visar det sig vara något helt annat än vad du påstår här. Du kanske inte läst den artikeln eller det som framkommit om KL innan hennes liv föll ihop? Då får man väl påpeka att dina ord saknar underlag och att uppgifter som finns motsäger hela ditt inlägg. Spekulerande måste väl ändå gå ihop eller det kanske inte är viktigt vad som det verkligen finns bevis för? Toppjurist blir inte vem som helst och speciellt inte en som inte har koll på sociala koder. Vilket jävla trams! Du kanske läste det enda förundersökningsprotokoll som du lade in i tråden? Det finns minst ett förundersökningsprotokoll till plus 3 tilläggsprotokoll. P7 får du läsa på måndag och den säger ingenting före en större RPU.

Va? Menar du att man gissar diagnoser utan underlag och det kallas spekulera? Jag kallar det förtal.

Vad baserar du själv dina slutsatser om KL på?
Citera
2020-11-08, 10:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Så sorgligt då. Föreslår en ljudbok i väntan på rättegången.
Det tycks dock gå bra när du själv får spekulera?
Hehe. Stämmer bra.
Det är intressant psykfall. Men någon måtta får det vara. Nu har vi testat alla psykdiagnoser som finns.
Och det kan belysa motivet, men kommer nog inte att behandlas så mycket mer i rätten. Hennes motiv lär vara att hämnas, ex v.
Citera
2020-11-08, 11:22
Medlem
Citat:

Gör dig inte dum. Jag har varken påstått något eller gissat diagnoser. F ö finns det ETT förundersökningssöktningsprotokoll. I övrigt är de bilagor med egna ab-nr.
Citera
2020-11-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stratosg
Jag har under stigande förvåning följt denna tråd under en ganska lång tid.

När jag började läsa gick jag in i ärendet med ett litet medlidandekapital. När jag började läsa insåg jag omgående att kvinnan måste vara svårt psykiskt störd. Jag gissade själv på paranoid schizofreni som jag har sett på nära håll flera gånger. Jag gissade vidare att hon antingen aldrig kommit under behandling eller att hon, som många andra kvinnor, slutat ta sina tabletter p g a viktökning, och börjat dricka för att döva den svåra ångesten. När hon häktades tänkte jag: hur skall detta gå? Har de resurser på ett häkte för diagnos, avgiftning etc. En avgiftning är ju en riskfylld procedur rent medicinskt och ofta våldsam.

När jag fortsatt att läsa så fann jag att det tilltänkta mordoffret anklagades för att ha försökt "släpa iväg kvinnan till en hjärnskrynklare" eller liknande formuleringar. Som om det vore klandervärt av en anhörig att söka hjälp till en psykiskt störd maka. Men herregud i helvete! I den här situationen hamnar väldigt många människor. Och det är bland det värsta som kan hända en. Jag har fått ingripa ett antal gånger när människor i min omgivning (nära bekanta) hamnat i psykos och anhöriga till slut blivit handlingsförlamade. Det är ett drama utan like där den sjuke/a inte har sjukdomsinsikt, där sjukhusen inte vill ta emot den drabbade utan denne/as medgivande. Jag är absolut säker på att Henrik Olsson Lilja av djup sorg och hopplöshet gråtit sig till sömns många gånger. Jag har sett hur hårt makar och barn drabbats. Hur i helvete är man funtad när man klandrar någon för att söka hjälp till sin hustru? Är det dumhet, psykopati eller vad handlar det om? Ni som pissat på psyksjukas nära anhöriga borde skämmas. Ni är vidriga kräk och har tydliga drag av psykopati. Fy fan!

Någon hade fräckheten att klandra Olsson Lilja för att ville lämna ett meddelande till sin sambo och inte till barnen (och mera i samma stil). Vem i helvete har rätt att sätta sig till doms över agerandet hos någon som håller på att dö? Ingen art på högre nivå än pissmyror i alla fall. Jag har själv varit i liknande dödlig situation två gånger. Och det tog mig ganska lång tid att få ordning på tankarna.

Flera förtalar också Olsson Lilja, grovt, systematiskt och grundlöst. Jag har träffat på den typen av avskum tidigare. På ett helt annat forum skrev jag ett ilsket svar till en stollig kvinna som försvarade en uppenbar toka. Döm om min förvåning när jag fick ett privatmeddelande tillbaka där kvinnan bad om ursäkt för sitt beteende och förklarade det hela med något slags missriktat systerskap. Jag undrar om det inte händer i denna tråd också. Feministkärringar av båda könen som reflexmässigt tar kvinnans parti oavsett omständigheterna. Även om objektet är en galen, mordisk, nedsupen, fnaskande hypokondriker.

Tack till alla som kämpat beundransvärt för att upprätthålla sans och vett i tråden!

Tänk vad anständigt det skulle vara om pissmyrorna i tråden ägnade en tanke åt Henrik Olssons och barnens psykiska välbefinnande. Mycket talar för att dessa får bära på dessa psykiska ärr så länge de lever (posttraumatiskt syndrom som de kallar det). Mitt medlidandekapital gick åt till det tilltänkta mordoffret och barnen. Inte ett uns kvar till det fordom fagra fnasket. Som jag för övrigt på allvar tror kommer att ta livet av sig i sinom tid när hon efter rättspsykiatrisk behandling inser vad hon ställt till med.

Till sist: vad gäller barnen. Som någon antydde: galningen måste nog till varje pris hållas åtskild från barnen. Detaljen med livförsäkringarna är ruskig men ingalunda unik. Världen vimlar av mordiska kärringar (liksom män). Om Lori Vallow (fall i Rexburg, Idaho) spärrats in efter mordet på den fjärde maken så skulle hennes två barn överlevt. För att ta ett uppmärksammat fall som väntar på rättegång. Och tänk på "Lilla Hjärtat" som skulle levt idag om barnets bästa haft prioritet.

Till Browser som tjatar om att det är livsfarligt att ta ifrån en kvinna hennes barn, så kan jag berätta att det är livsfarligt att försöka mörda en man. Om jag vore i advokatens ställe skulle jag nog avliva den mordiska kvinnan i förebyggande syfte, själv, utan torpeder. Jag skulle spetsa en hela brännvin med lite natriumcyanid och ställa utanför hennes dörr. Det betet skulle hon aldrig kunna motstå. Varpå den eviga friden snabbt skulle infinna sig.

Först var det jätte roligt när jag läste ditt inlägg! Särskilt det jag fetade.

Kronan i juvelen av alla dessa stolligheter man läser från HOL- entouraget.

Men skrattet fastnar i halsen när det som skett, handlar om hur en man slår sin frus liv sönder och samman, och framstår som en hjälte. Fakta är att HOL gjorde en riskbedömning där girigheten styrde, och kom fram till att förvisso är Karin tokig, men inte galen eller kapabel att mörda. Om det var en felaktig kalkyl döms Karin. HOL är det inte synd om. Han har hamnat i en situation som är självförvållad. Ingen sund person retar upp galningar, om man tror någon är galen

Du kom till slutsatsen att HOL borde förgifta KL med cyanid i brännvinet, och att det är rätt att mörda i förebyggande syfte, särskit om exet försöker mörda en man.
Citera
2020-11-08, 13:04
Medlem
Citat:
Vad grundar du det på undrar jag. Totala gissningar och påståenden helt utan grund. Det är väl ändå inte intressant eftersom ingenting har framkommit som tyder på det du fantiserar om.
P7 har ju jag och har också skrivit resultatet av den. Du har väl inte varit med under den aktuella p7 va?

Ja, GW han kan uttrycka sig men har sällan något att spå när det kommer till domstolen.

Okej, jag tror snarare att du menar "Det finns ingenting i min egen kunskapsbank eller erfarenhetsvärld som talar för det alltså måste det vara fel!" för du har ju såklart allomfattande kunskap och insikt, o store Browser.

Du klippte bort början av mitt inlägg när du citerade mig, jag gör tydligt att det är spekulation och min egen teori. Säger på intet ställe att detta fastslagits i P7. Huruvida jag var med under P7 får du gärna ifrågasätta, jag har varken påstått att jag varit eller inte varit delaktig utan det är något du tagit ur luften för att "stärka" ditt "argument" att jag inte skulle ha underlag. Underlag finns det gott om i FUP, behöver inte fantisera. När det kommer till det psykiatriska:

DSM-V:
Citat:
  • Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer. (Observera: Suicidalt eller självskadande beteende som beskrivs under kriterium 5 ska inte räknas in här).
  • Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av omväxlande extrem idealisering respektive extrem nedvärdering.
  • Identitetsstörning: Uttalad och ihållande instabilitet med avseende på självbild eller känsla av sammanhållen personlig identitet.
  • Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t.ex. slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). (Observera: Suicidalt eller självskadande beteende som beskrivs under kriterium 5 ska inte räknas in här.)
  • Visar upprepat suicidalt beteende, gör suicidala utspel, suicidhotar eller självskadar.
  • Är affektivt instabil, vilket beror på en påfallande benägenhet att reagera med förändrad sinnesstämning (t.ex. intensiv episodisk dysfori, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar).
  • Kroniska tomhetskänslor.
  • Uppvisar inadekvat, intensiv ilska eller har svårt att kontrollera sin ilska (t.ex. upprepade raseriutbrott, ständig argsinthet, upprepade slagsmål).
  • Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symtom.
https://psykiatristod.se/regionala-vardprogram/emotionellt-instabilt-personlighetssyndrom---eips/symtom-och-kriterier
Observera att jag endast fetat det som tydligt framgår. Ytterligare ett par punkter kan man spekulera om.

ICD-10:
Citat:
F60.3 Emotionally Unstable Personality Disorder
A personality disorder in which there is a marked tendency to act impulsively without consideration of the consequences, together with affective instability. The ability to plan ahead may be minimal, and outbursts of intense anger may often lead to violence or "behavioural explosions"; these are easily precipitated when impulsive acts are criticized or thwarted by others. Two variants of this personality disorder are specified, and both share this general theme of impulsiveness and lack of self-control.

F60.30 Impulsive Type
The predominant characteristics are emotional instability and lack of impulse control. Outbursts of violence or threatening behaviour are common, particularly in response to criticism by others.

Includes: explosive and aggressive personality (disorder)
Excludes: dissocial personality disorder (F60.2)

F60.31 Borderline Type
Several of the characteristics of emotional instability are present; in addition, the patient's own self-image, aims, and internal preferences (including sexual) are often unclear or disturbed. There are usually chronic feelings of emptiness. A liability to become involved in intense and unstable relationships may cause repeated emotional crises and may be associated with excessive efforts to avoid abandonment and a series of suicidal threats or acts of self-harm (although these may occur without obvious precipitants).
http://medical.cfoapublications.co.uk/12581
Senast redigerad av morboso 2020-11-08 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in