2020-11-08, 10:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det beror ju lite på hur virus överförs.
Vissa via magen (magsjukevirus)
Andra vi slemhinnor i luftvägarna (Corona)

Det där har väl aldrig blivit riktigt klarlagt, vad gäller coronaviruset? Om det oskadliggörs direkt i magen, om man råkar äta något som har det i sig/på sig, eller om det kan ta sig ut i blodet och resa vidare. NÅGONTING händer det i alla fall i mag-tarm-kanalen, eftersom man kan få diarré av det.

Hur eller hur, så bör man inte chansa och sprida ut döda minkar överallt...
Citera
2020-11-08, 10:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men är det just den RNA-sekvensen som man letar efter i testerna? Man har säkerligen valt en stabilare del av RNA.

Vet ej! Får se om någon annan vet.
Citera
2020-11-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Di kan inte jämföra IVA-siffrorna heller. Dels så blir bara hälften så många så sjuka pga bättre kunskap i vården, dels så hamnar en del som i våras hade skickats till IVA till de särskilda Covidavdelningar som finns. Bägge dessa saker gör att andelen Covid-patienter på IVA är under hälften av vad de var i våras med samma smittspridning.
Vad svamlar du om? Det är ju just precis belastning / antal på IVA som vi diskuterade. (alltså inte vilken av femtioelva olika anledningar till att det skiljer sig emot i våras)
Citera
2020-11-08, 10:12
Medlem
Dansk TV meddelade igår att smittan minskar i Danmark.

www.dr.dk
Citera
2020-11-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad svamlar du om? Det är ju just precis belastning / antal på IVA som vi diskuterade.
Och du tror inte det behövs "IVA-personal" på avdelningarna för Covid-19?

Man kan inte göra en skarp avgränsning mellan IVA och inte IVA. Det är utrustning och personal som är flaskhalsen.
Citera
2020-11-08, 10:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Frankrike drar iväg rejält nu, 87000 nya fall!!

Fy fan. Smittan sprids överallt nu , helt okontrollerat vad det verkar som. Undrar hur många av de som nu blir smittade var infekterade redan i våras. Jag undrar kort och gott hur en infektion ger immunitet, i vilken grad och hur länge. Man får lätt intrycket av att det inte finns någon vidare immunitet där ute.

Om vi inte får vaccin rätt snart och detta vaccin visar sig vara effektivare än nedsmittning, vad gäller att skapa immunitet. Då undrar jag om världen någonsin kommer kunna återgå till någon form av normalläge. Om smittan så att säga bara går runt runt. Att den angriper befolkningen och plockar oss bit för bit. Att varje gång vi blir sjuka så tar den en bit av våra organ, vår lungkapacitet och vårt immunförsvar. Ungefär som HIV. Vad står mänskligheten inför då?
Citera
2020-11-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där sprack 100-gränsen:

105 på IVA nu:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

En dyster gräns att passera... Tänkte nog att det skulle komma nu i helgen.

Undrar hur lång tid det tar tills reportagen kommer om överbelamrade sjukhus, vårdpersonal som inte orkar mer, går på knäna, samt andra patienter vars vård skjuts upp på obestämd tid, osv.

Känns som man lever i filmen Måndag hela veckan. Allt börjar kännas som en mardrömslik upprepning av våren...

Vad ska man klamra sig fast vid för hopp. Kanske det att någon från vården sa att de var lite bättre på att hantera covid nu, inom vården. Och kanske att folk börjar bli lite rädda igen, när de ser att folk börjar dö återigen. Så att folk själva börjar isolera sig, osv. I don't know...
Citera
2020-11-08, 10:22
Bannlyst
Detta kommer kanske vara svårt att svara på.

Men om man träffar en tjej som inte har några symtom men vi säger att hon har corona ändå.

Hon har munskydd på sig. Och hon pratar inte andas bara med näsan hostar inte och nyser inte. Och jag står bakom henne i 5 minuter. Alltså mitt ansikte vid hennes bakhuvud.

Finns det risk att bli smittad då? Hur isf? Det som kommer ut från näsan via andning. Måste ju stoppas upp av munskyddet
Citera
2020-11-08, 10:24
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag förstår inte vad du menar. Ska vi ta Japan som ett exempel. Tror inte det är obligatoriskt med munskydd rent generellt, men kanske att vissa städer har lokala bestämmelser..

Japan var ett ovanligt korkat exempel.
Japaner har använt munskydd sedan andra världskriget oavsett corona-viruset eller inte.

Har du sett en japansk turist i Stockholm utan munskydd de senaste 50 åren?

Trodde inte att det hängde så korkade människor på flashback.
Citera
2020-11-08, 10:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Vad gäller munskydd så är väl det intressanta huruvida man kan som bärare av mask ev. kan förhindra att smitta andra?
Ja, exakt! Det är det primära.

Ett litet tankeexperiment som får vara mitt bidrag till debatten och som får begränsas till detta då fortsatta diskussioner kan tas i en annan tråd:

Vi vet att influensavaccin inte ger ett 100%-igt skydd. Skulle jag gissa ligger det på runt 60%. Ska vi då låta bli att vaccinera våra gamla och riskgrupper som vi gör i olika program ute i regionerna?

Jag använder faktiskt inget munskydd själv. Än! Jag försöker iofs att begränsa och skydda mig och omgivningen på annat sätt. Jag åker t.ex. aldrig kollektivt. Men jag skulle inte ha några problem med tvingande regler i särskilda sammanhang.
Citera
2020-11-08, 10:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057

Men om man träffar en tjej som inte har några symtom men vi säger att hon har corona ändå.

Hon har munskydd på sig. Och hon pratar inte andas bara med näsan hostar inte och nyser inte. Och jag står bakom henne i 5 minuter. Alltså mitt ansikte vid hennes bakhuvud.

Finns det risk att bli smittad då? Hur isf? Det som kommer ut från näsan via andning. Måste ju stoppas upp av munskyddet
Tänk cigarettrök så kan du visualisera det ganska så bra tror jag.
Citera
2020-11-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057

Då är nog risken liten då luften blandas upp. Men det beror på ventilation, inomhus/utomhus, luftens volym inomhus osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in