2020-11-08, 09:59
Medlem
Idag är det folkomröstning i Luleå om en kraftig centralisering av skolan:
- https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/det-handlar-folkomrostningen-om

Stora skolor leder till mer smittspridning, särskilt på högstadiet och gymnasiet. Borde inte politikerna i Luleå tänka om?

Jag bor i en kommun med centraliserat högstadium och vi hade i våras mycket smittspridning på skolan.
Citera
2020-11-08, 10:00
Medlem
arbetets avatar
Idag på morgonen är jag faktiskt ganska pessimistisk inför den närmaste framtiden. Det verkar som att COVID19 sköljer över oss på alla fronter d.v.s. över hela landet i olika grupper och sammanhang och att vi den närmaste veckan möjligtvis kan förhindra en katastrof som jag anar blir värre än den i våras. Det enda positiva är att vi har ett bättre omhändertagande av sjuka. Men oavsett om patienterna mår bättre och inte är nedsövda på IVA tar de resurser i anspråk. Det kommer att slå hårt speciellt mot de äldre. I Göteborg är planen att fortsätta med de palliativa vårdplanerna hursomhelst:

Göteborgs plan för andra vågen: Äldre covidsjuka ska vårdas utanför sjukhus
Under våren minskade antalet gamla som fick akut sjukhusvård i Göteborg med 39 procent, enligt siffror från Sahlgrenska universitetssjukhuset.
När Göteborg rustar för en andra våg av covid-19 gäller samma riktlinjer som i våras för smittade inom äldreomsorgen: Så långt som möjligt ska sköra äldre vårdas där de bor.

– Jag känner oro för hur det kommer att gå. Man blir både upprörd och förbannad, säger geriatrikprofessorn Yngve Gustafson.
https://www.dn.se/sverige/goteborgs-plan-for-andra-vagen-aldre-covidsjuka-ska-vardas-utanfor-sjukhus/

Och ja, jag förstår mycket väl att en del riktigt gamla inte klarar IVA. Det är inte det jag vänder mig emot utan det är att man på förhand lägger en ribba bara sådär. Det måste få konsekvenser när vi i framtiden utreder detta.

And, we shall never forget...:

Agnes Wold
@AgnesWold
Idag ska vi alla tacka @Folkhalsomynd igheten, Anders Tegnell och hans team, alla lokala smittskyddsmyndigheter och all vård- och laboratoriepersonal, som slitit andan ur sig för att hindra att corona-smittan tog sig in i Sverige. Tack!
8:50 em · 6 mars 2020

https://twitter.com/AgnesWold/status/1236016285370236934?s=20
Citera
2020-11-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag håller med. Hade vi haft något pålitligt coronatest (som inte riskerar att fånga upp vanliga corona-förkylningar samt inte missa c19 fall) samt konstant testning av likartat urval (dvs representativt för vår demografi) skulle det troligen vara lätt att uppskatta IVA. Nu är det tyvärr inte så. Då tror jag det är bättre att titta på trenden avseende inlagda på IVA.

Det jag egentligen vill förmedla är att det inte finns några likheter alls med i våras, ingen acceleration att tala om samt ökningstakt på förhållandevis låga nivåer (som du säger derivatan skiftar mellan +/-). Därför tycker jag inget talar för att vi ska nå över 1000 inlagda på IVA (som någon påstod då denna diskussion började) vi kommer inte ens nå vårens nivåer på IVA, tvärtom tror jag att vi kommer plana ut (balans mellan inskrivning resp utskrivna/döda) långt innan dess. Killgissar att vi planar kring 200 personer samtidigt på IVA denna "våg". Vart tror du vi "planar"?
Di kan inte jämföra IVA-siffrorna heller. Dels så blir bara hälften så många så sjuka pga bättre kunskap i vården, dels så hamnar en del som i våras hade skickats till IVA till de särskilda Covidavdelningar som finns. Bägge dessa saker gör att andelen Covid-patienter på IVA är under hälften av vad de var i våras med samma smittspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kan ju bero på att man inte varit lika flitig med smittspårningen i Sverige som man varit i många andra länder. Många vet helt enkelt inte vem de blivit smittade av.
En teori angående så kallade superspridare är att det egentligen handlar om en för virusspridning gynnsam miljö där viruset börjar flyga. I en torr inomhusmiljö kan vem som helst som har viruset i luftvägarna bli superspridare.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tycker det verkar omöjligt att hitta någon riktig fakta kring detta. Det är nästan det märkligaste.
Mitt sunda förnuft säger att det omöjligt kan vara sämre att använda mask än att inte göra det.
Men jag är ju ingen expert på området.
De rapporter jag får från folk i ex Spanien så umgås folk precis som vanligt när de bär mask. Då gissar jag att de i stort sett är värdelösa. Kindpuss med eller utan mask spelar nog mindre roll.
Hur vet du det? Alltså, hur vet du att de inte skulle umgås som vanligt eller på samma sätt utan mask?

Där har du problemet med din hypotes.

Jag skulle tro att de gjorde det och att det övrigt signalerar till omgivning att hålla avstånd när man ser människor med mask.

Så utifrån det kan man inte dra några slutsatser.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Vad jag förstått, så är det förändringar i spike-proteinet som skett i minken.
Det är väl RNA som testerna letar efter.
”Minkvarianten” hittar man väl genom ordentlig analys i labb.

Rätta mig gärna om jag har fel.

det var så jag menade också, att det måste till ordentlig analys, så man ser inte på pcrtestet om det är minkvarianten. Men sim sagt jag vet inte, men gissar så.

Jo, men har de olika spikproteiner så måste de ju ha olika RNA också. Det är ju RNA:t som kodar för utskotten också.
Citera
2020-11-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kan ju bero på att man inte varit lika flitig med smittspårningen i Sverige som man varit i många andra länder. Många vet helt enkelt inte vem de blivit smittade av.
En annan teori angående så kallade superspridare är att det egentligen handlar om en för virusspridning gynnsam miljö där viruset börjar flyga. I en torr inomhusmiljö kan vem som helst som har viruset i luftvägarna bli superspridare.
Citera
2020-11-08, 10:06
Medlem
104 på IVA idag och klockan är bara 10...

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
Medlem
Danska staten har "Taskforces" som åker till förorterna och masstestar. Och igår sade man på Dansk TV att smittan minskar. I Uppsala är 40% av testerna poitiva i förorten Gottsunda och inom ett par veckor så minskar antikropparnas styrka och de återsmittas igen i ett "svart hål" - Våra svenska förorter är som danska minkfarmer.

Varför gör svenska regeringen så otroligt lite? Nån som vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att smittan sker vid sociala interaktioner håller jag med om, men hur många sådana sker mitt i natten? Då ligger väl 95% av alla och sover? Hade väl varit mer logiskt att införa den typen av förbud på dagen i sådana fall? Känns närmast symbolpolitiskt att införa förbud nattetid. Tror det är väldigt lite smitta som överförs utomhus i över huvud taget. Vore mer verkningsfullt att stänga skolorna.

Den smitta som sker på natten kan jag bara tänka mig handlar om t.ex. nattklubbar. Samt möjligen en del privata fester. Ingen aning om hur stor del av den totala smittan som sker så men kanske ett bra tillägg till övriga åtgärder. När folk festar och är påverkade så lär de vara väldigt nära varann på t.ex. nattklubbar och är nog för svårt för personalen att hålla koll på alla precis hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men har de olika spikproteiner så måste de ju ha olika RNA också. Det är ju RNA:t som kodar för utskotten också.
Men är det just den RNA-sekvensen som man letar efter i testerna? Man har säkerligen valt en stabilare del av RNA.
Citera
2020-11-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det värsta är att det är hart när omöjligt att mäta effektiviteten i verkligheten. Hur många har undvikit att ha blivit smittade med hjälp av munskydd. först med sådana jämförelser är detta intressant. Har du något sådant?

Vad gäller munskydd så är väl det intressanta huruvida man kan som bärare av mask ev. kan förhindra att smitta andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in