2020-11-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är inte så mycket spridning här, många länder har infört hårda restriktioner + att viruset inte trivs så bra i värmen, sen reser man inte lika mycket i dessa länder.
Samt att medelåldern är betydligt mycket lägre. Demografin ser helt annorlunda ut där än i exempelvis Europa vilket gör att det relativt sett finns betydligt mycket färre människor som kommer att få allvarliga symptom.
Citera
2020-11-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Immuniteten är borta efter fyra månader. Flockimmunitet funkar inte. Det är lika bra att inse, och byta strategi. Hård nedstängning med omedelbar bestraffning för överträdelser är det enda som gäller nu.

Fast tycker du det känns som vi är nära det? En hård nedstängning?
Tycker inte jag. För det krävs det tillsättas en utredning osv...
Citera
2020-11-07, 16:51
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ja vi kommer förmodligen drabbas i alla fall lika hårt som grannländerna.

Drabbas lika hart som norge danmark finland i vilket avseende??
Citera
2020-11-07, 16:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var en iva-sköterska som sa detta i en intervju för 1-2 veckor sedan. Kanske var det i Stockholm, jag kommer inte ihåg.

Ja, det är väldigt många födda på 70-talet som drabbas hårt nu vad det verkar som. Jag personligen tror det kan ha att göra med att många som är födda på 70-talet har barn i skolåldern.
Citera
2020-11-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Immuniteten är borta efter fyra månader. Flockimmunitet funkar inte. Det är lika bra att inse, och byta strategi. Hård nedstängning med omedelbar bestraffning för överträdelser är det enda som gäller nu.

Källa på att immuniteten är borta efter fyra månader? Eller tänker du på att vissa smittade inte har några antikroppar kvar efter fyra månader? Hur många är det i så fall som inte har några antikroppar kvar?

Sedan är ju som alltid frågan hur folk tänker sig att vi ska hantera detta om INTE flockimmunitet fungerar? Ha regelbundna lockdowns de närmsta 10 åren?
Citera
2020-11-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Samt att medelåldern är betydligt mycket lägre. Demografin ser helt annorlunda ut där än i exempelvis Europa vilket gör att det relativt sett finns betydligt mycket färre människor som kommer att få allvarliga symptom.

Precis. Å andra sidan är sjukvården i Afrika betydligt sämre å många dödsfall kommer nog heller inte utredas.
Citera
2020-11-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
En liten skrämmande tanke jag fick är just Tegnells uttalande att det INTE kommer en andra våg och hur andra länder ändrade sin inställning till hur första vågen hanterades i sverige och konstigt nog tyckte att det var bra.

Det finns nog många länder som gått på hans dravel och tänkt att OM det skulle komma en andra våg så gör vi som sverige gjorde i första, därför går det som det går just nu.

En fråga, finns det någon sida som kan visa antal nya bekräftade fall / 1M invånare eller liknande ?

Även om det inte visar verkligheten, vill man inte visa hur allvarligt det är så kan man ju bara sluta testa så sjunker siffrorna, tragiskt nog.

Tycker det är märkligt hur man media uttrycker att det skenar i usa och ryssland, jämför det per 1M och våra siffror så är vi värre, och då testar de ändå dubbelt så många som det testas i sverige.

Tror man att resten av världen lägger sin strategi efter vad Sveriges statsepidemolog säger, så överskattar man Sverige enormt.
Denna sida visa både smittade och döda per 1M invånare, i alla världens länder.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-11-07, 16:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Tack. Gissningarna är överlag inne på liknande resonemang. Peak kring december-februari alltså...
Får vänja mig vid de allt högre staplarna tänker jag. Inte förvänta mig vändningen än på en stund.
Blodbad (hemska ord) inSverige - och världsligt tror du?
Det finns ett sätt att snabba upp avvecklingen av pandemin.
När vaccin kommer så sätter all nattklubbar, restauranger, flygplatser mm som krav att man ska vara vaccinerad för annars släpps man inte in.

Då får alla vaccinmotståndare sitta hemma.
De flesta kommer mycket snabbt omvändas till att tycka vaccin är bra.
Citera
2020-11-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns ett sätt att snabba upp avvecklingen av pandemin.
När vaccin kommer så sätter all nattklubbar, restauranger, flygplatser mm som krav att man ska vara vaccinerad för annars släpps man inte in.

Då får alla vaccinmotståndare sitta hemma.
De flesta kommer mycket snabbt omvändas till att tycka vaccin är bra.

Nää! Stannar hellre hemma än att ta ett otestat vaccin, man har rest och supit tillräckligt
Citera
2020-11-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Drabbas lika hart som norge danmark finland i vilket avseende??

Smitta och dödstal.
Citera
2020-11-07, 17:01
Medlem
Citat:
Precis. Å andra sidan är sjukvården i Afrika betydligt sämre å många dödsfall kommer nog heller inte utredas.

Inom något år finns antagligen vaccin. Om det bara funkar fyra månader så får man väl fylla på ett par gånger om året tills smittan är borta. Och sedan om det blir nya utbrott.
Citera
2020-11-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Därför att det är ovetenskapligt och skadligt. Ingenting och då menar jag absolut ingenting, pekar på att lockdowns och munskydd har någon effekt. Det ökar snarare ohälsan i populationen något enormt. En läkare borde kunna ta till sig data och se hur illa lockdowns är. Om en läkares syfte är att främja människors hälsa, gör han tvärtom genom att lobba för lockdown.
Ja, i vart fall måste man kunna ställa frågan i vilken utsträckning lockdown hindrar smittspridningen i ett längre perspektiv, eller varför man annars vill införa en kortvarig lockdown. Någon hänvisade tidigare till siffror från Madrid, som gav stöd för att smittotalen har minskat i jämförelse med andra regioner. Men man måste, som någon annan då pekade på, även beakta hur många tester som tagits under samma period (känns väl inte som att lika många gör sig besväret att gå och testa sig om man har milda symptom och ändå ska vara inlåst i någon månad).

Vad gäller munskydden är det av de undersökningar jag har läst (långtifrån alla naturligtvis) fastställt att inte ens under kliniska förhållanden ger ens de bästa munskydden fullt skydd. Utan vetskap om hur många procent genomsläppta partiklar som krävs för att bli sjuk kan man inte helt säkert säga att munskydd fungerar ens under kliniska förhållanden. Detta innebär att de förmodligen ger ännu sämre skydd vid normal användning bland allmänheten, vilket smittspridningen i de länder med masktvång också ger indikationer på. Däremot hjälper de säkert till viss/stor del, men frågan är om det räcker för tvångsmässiga krav från det offentliga eller om användningen bör bygga på frivillighet.

Till detta kommer att det numera finns en uppfattning om att det inte helt handlar om droppsmitta. I så fall finns det kanske också skäl att omvärdera de studier som påstås slå fast att munskydd är effektiva, åtminstone för det fall denna utsaga gäller vid droppsmitta.

Slutligen måste man som du är inne på också beakta de oanade konsekvenser för folkhälsan i allmänhet som följer av långvariga och upprepade lockdowns.

Jag har börjat ta till mig argumentet, att om de mycket drastiska prognoserna över antal döda i olika länder stämmer, med och utan åtgärder mot smittspridningen, skulle det vara legitimt att påstå att Sveriges åtgärder, som ju varit betydligt mildare än det som krävdes för att undvika katastrof enligt dessa prognoser, har inneburit att åtminstone runt 75 000 liv har räddats. Prognosen var runt 80 000 döda vid halvårskiftet och utfallet blev som bekant drygt 5 000 döda. Sett ur det perspektivet måste Sverige anses ha lyckats bra (alternativt att prognoserna har varit totalt felaktiga, vilket därmed talar starkt emot att dessa och liknande prognoser läggs till grund för samhällsåtgärder för att bekämpa viruset).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in