2020-11-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Superbra tankar! Det ger ljus i tunneln. Om än kallt och mörkt i famlandet framåt..

Kanske har vi båda rätt i diskussionerna här hemma. Det vänder till våren men först till sensommaren/ höst kan vi tillåta oss den spontanitet och närhet man saknar. Att vi är sociala varelser har aldrig varit så tydligt som nu. Saknar tom möjligheten att hälsa på svärmor utan att tänka på risker.

Vi lever i en mkt snabb tid numera o 4-5mån kan kännas som en evighet...

Kommer det nya virus eller en 3dje våg av Corona så blir det hemmamys med mobiltelefonen i handen i många år...
Citera
2020-11-07, 13:48
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
I mars vänder det nedåt och i sommar är det nästan borta. Men innan dess kommer sjukvården braka ihop fullständigt. Det kommer att vara omöjligt att hantera det blodbad som kommer ske i januari-februari. Andra coronavirus peakar i januari-februari och försvinner i princip i maj och hittills verkar korråna bete sig liknande.

I höst kommer det nog tillbaka igen men förhoppningsvis är många vaccinerade då.

Tack. Gissningarna är överlag inne på liknande resonemang. Peak kring december-februari alltså...
Får vänja mig vid de allt högre staplarna tänker jag. Inte förvänta mig vändningen än på en stund.
Blodbad (hemska ord) inSverige - och världsligt tror du?
Citera
2020-11-07, 13:49
Medlem
Citat:
Åh, ja! Tänk om så vore. Då kan 2021 ta oss in i något positiv och hoppfullt med en gång. Detta året vill jag sen glömma fort.
Ren gissning eller baserat på något?

Allt är som sägs och skrivs, även bland rena experter är du mer eller imindre gissningar. Men mest baserat på att det ökat så snabbt nu, både i Sverige och andra länder i Europa, och USA. En fortsatt ökning i denna takt fram till februari/mars, är av flera skäl inte möjlig, då skulle hela befolkningen haft det flera gånger om. Det kommer öka kraftigt i Sverige de närmaste veckorna, sedan kommer det minska av flera skäl, ökad rädsla, uppbyggd immunitet, och troligen ytterligare någon skärpning av restriktionerna. Sedan kommer det börja gå neråt i december, dock från en hög nivå. I februari gissningsvis, skulle även kunna bli januari eller mars, när det minskat rejält, så kommer folk börja slappna av igen, och det kommer en ny ökning, en tredje våg. Den blir dock långt ifrån så kraftig som de två första, både beroende på immunitet, och förhoppningsvis också tack vare vaccination av riskgrupper.
Citera
2020-11-07, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Minns i våras när Tjeckien bröstade upp sig o sa att dom hanterade viruset bäst i Europa...

Våra alarmister nämnde Tjeckien som ett land vi skulle ta efter....

Nu har Alarmisterna färre o färre länder att dra upp som Sverige ska se upp till...

Nu mantrar dom bara Norge o Danmark..

Snart kanske bara Norge...lol

Det blir nog ett långt halvår(ge eller ta någon månad) framöver oavsett strategi. Det går uppenbart inte går att ha helt öppet nu bara för att man hade lockdown i våras, vilket Tjeckien får lära sig den hårda vägen. Det är även svårt att se det bli lugnt i vår, bara för att man stänger ned i höst. Jag kan bara se mellanvägen som ett alternativ, där det dock kan diskuteras vad som är effektivt eller ej.

Norge klarar inte heller att hålla status quo längre trots allt hårdare restriktioner, och står snart förmodligen i valet om total lockdown eller acceptera att viruset kommer skörda offer i vinter. Norges trumfkort är pengar.
Citera
2020-11-07, 13:51
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi lever i en mkt snabb tid numera o 4-5mån kan kännas som en evighet...

Kommer det nya virus eller en 3dje våg av Corona så blir det hemmamys med mobiltelefonen i handen i många år...

Ja. En evighet. Men mindre tid framåt än den som varit innan vändning. Det är värt något!
Tredje vågen har inget fack i mitt huvud än. Hoppas få ordnat saker som fick läggas på hyllan innan dess. Så mycket har fått stå tillbaka pga skiten
Citera
2020-11-07, 13:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Zombier? 😱 Hur menar du då? Jag är genuint nyfiken nu, dvs. ej illa menat. Menar du att man blir helt orkeslös och så? Eller ngt annat.
Ja, se denna artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRRyaJ/svara-hjarnsymtom-kan-drabba-aven-de-med-mild-covid

Nu kommer rapporter om att även covidsjuka med mildare symtom drabbas av hjärnpåverkan. Det handlar om hjärntrötthet, problem med minnet, svårigheter att utföra enkla vardagssysslor och personlighetsförändringar.

Andra symtom är ljud- och ljuskänslighet, huvudvärk och humörsvängningar. Symtom man brukar förknippa med de man får efter en hjärnskakning eller av sjukdomen ME, myalgisk encefalomyelit.

– Jag kan tänka mig att det är så här en boxare mår efter att ha blivit knockad, det här är tecken på en måttlig hjärnskada, säger Bengt Winblad, professor vid Karolinska institutet, som tidigt varnade för hjärnskador hos covidpatienter.
Citera
2020-11-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så sades om midsommar också, men så blev det inte. Jag tror snarare skolan är superspridar-eventet of the year jag...

Midsommar firade folk utomhus, jul inomhus. Dessutom, de flesta firar midsommar med kompisar man har kontakt med regelbundet iallafall. Jul firas med svärfastrar, som man på juldagen är glad för att det dröjer 364 dagar tills man behöver träffa igen.
Citera
2020-11-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Just nu får 98 personer IVA-vård:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det normala är 0 till 2 personer så här års (pga influensa mm):

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Så helt uppenbart - och bevisligen - är detta ingen bluff. Siffrorna talar sitt eget klara och tydliga språk.
95 personer som skulle dött inom 6-12 månader på grund utav underliggande sjukdomar...lätt att trolla med statistik.

Den ohälsa som skapas av åtgärder mot denna bluff är betydligt skadligare än de få promille av redan svårt sjuka människor som får resa vidare några månader tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Superbra tankar! Det ger ljus i tunneln. Om än kallt och mörkt i famlandet framåt..

Kanske har vi båda rätt i diskussionerna här hemma. Det vänder till våren men först till sensommaren/ höst kan vi tillåta oss den spontanitet och närhet man saknar. Att vi är sociala varelser har aldrig varit så tydligt som nu. Saknar tom möjligheten att hälsa på svärmor utan att tänka på risker.

Absolut! Saknar också sociala kontakter och det mer obekymrade livet, som man hade innan allt detta med Corona.

Att känna sig fri och obehindrad. Att kunna ta folk i hand, när man träffas, som en artighetsgrej. Att kunna krama vänner och bekanta helt obekymrat, utan en tanke. Att spontant boka frisörtid eller dra en AW med jobbet.

Att inte hela tiden behöva tänka på avstånd till andra och att tvätta händerna hela tiden. Man vet aldrig hur bra man har det, förrän det rycks bort. Hoppas vi blir av med det här eländet nån gång!

(Och ifall ngn nu tycker jag förminskar eländet osv. för att jag pratar om personliga inskränkningar. Jag har många många ggr i tråden redan beklagat dödstalen och lidandet, för det är ju det som är det verkligt hemska, självklart!).
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ni anser altså att det är bättre att riskera smittas nu för att slippa ev. bli smittad senare?

Jag ger Er 2 sannolika alternativ här, välj vilket Ni tror på och lev därefter, alternativt ge Er egen anedning till det vi ser.

1. Det är en stor andel som inte kan bl infekterade vilket gör att smittan inte sprider sig fullt ut i samhället

2. Restriktinerna fungerar och de som följer de blir inte infekterade.

Oavsett vilket, anpassa Ert liv till det rådande klimatet, även fast Ni själv inte "tror" på pandemin så respektera de som så gör, det samälle vi nu har är ett resultat av hur majoriteten vill ha det och vill man inte stötas ifrån samhälleskroppen så anpassar man sig.
Hur är det med läsförståelsen, ingenstans i min text påstår jag detta!
Citera
2020-11-07, 13:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
95 personer som skulle dött inom 6-12 månader på grund utav underliggande sjukdomar...lätt att trolla med statistik.

Den ohälsa som skapas av åtgärder mot denna bluff är betydligt skadligare än de få promille av redan svårt sjuka människor som får resa vidare några månader tidigare.

Medelåldern är 37 år.
Citera
2020-11-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Absolut! Saknar också sociala kontakter och det mer obekymrade livet, som man hade innan allt detta med Corona.

Att känna sig fri och obehindrad. Att kunna ta folk i hand, när man träffas, som en artighetsgrej. Att kunna krama vänner och bekanta helt obekymrat, utan en tanke. Att spontant boka frisörtid eller dra en AW med jobbet.

Att inte hela tiden behöva tänka på avstånd till andra och att tvätta händerna hela tiden. Man vet aldrig hur bra man har det, förrän det rycks bort. Hoppas vi blir av med det här eländet nån gång!

(Och ifall ngn nu tycker jag förminskar eländet osv. för att jag pratar om personliga inskränkningar. Jag har många många ggr i tråden redan beklagat dödstalen och lidandet, för det är ju det som är det verkligt hemska, självklart!).

Våra barn kommer inte bry sig så dom snart enbart är på sociala medier eller spelar spel på ps4 eller mobilen...

Det är bara vi över 30år som kommer sakna det fysiska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in