Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Skulle tro att vi har munskydd och andra tvingande åtgärder innan jul:
Larmet: ”Råden räcker inte – vi behöver lagar”
Läkare i fem regioner om de lokala restriktionerna
En chefsläkare i Uppsala efterlyser lagar och nedstängningar – och det nu.
Han får både medhåll och mothåll i Aftonbladets rundringning.
– Om rekommendationerna inte räcker för att få till ett ändrat beteende så måste man kanske gå lagvägen, säger Emelie Hultberg, ordförande för Västra Götalands läkarförening.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X88Qxg/larmet-raden-racker-inte--vi-behover-lagar
Och ska jag ge mig på en gissning kommer läget i Sverige allvarligt försämras framemot månadsskiftet nov-dec.
Det är min gissning också, tyvärr.
Mer:
” Med en sådan här smittspridning som håller på att ske är det snarare så att vi och resten av Sverige nästan befinner oss i fritt fall. Jag tycker att det verkligen börjar bli dags att verkligen överväga en nedstängning av samhället, här och där i Sverige, säger Fredrik Sund i SVT:s ”Aktuellt”.
Läkaren: ”Varje liv räknas”
Då krävs det lagar, och det snarast – om en månad kan coronasmittan blivit så omfattande att nedstängningar blir verkningslösa, enligt verksamhetschefen.
– Det här är ju för att skicka väldigt tydliga signaler att vi måste ändra på oss, minska smittspridningen för att platta ut kurvan så vårdpersonalen orkar med det här. Och även för att kanske vinna tid. Så man kanske får nya medicinska framsteg, kanske vaccination snart – men också för att varje liv räknas, säger Fredrik Sund i ”Aktuellt”.”