2020-11-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Kanske kan det påverka Finland. Från Reuters:

I princip, ja. Men nu tror jag att just detta var förväntat ett bra tag (eller till och med hade meddelats). Jag tror också att Typhoon inte är ett alternativ som finländarna anser som realistisk - inte egentligen.
Citera
2020-11-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
I princip, ja. Men nu tror jag att just detta var förväntat ett bra tag (eller till och med hade meddelats). Jag tror också att Typhoon inte är ett alternativ som finländarna anser som realistisk - inte egentligen.

EF är ett mycket kompetent flygsystem och har tillsammans med Rafale fördelen att, till skillnad från svenska och amerikanska alternativ, systemen kommer fortsätta flyga även efter 2035-2040. Både Gripen och superhornet är osäkra kort på den punkten.
Citera
2020-11-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
EF är ett mycket kompetent flygsystem och har tillsammans med Rafale fördelen att, till skillnad från svenska och amerikanska alternativ, systemen kommer fortsätta flyga även efter 2035-2040. Både Gripen och superhornet är osäkra kort på den punkten.

Du menar att Sverige köper Gripen E idag för att skrota det om 15 år.

Jag menar kom igen nu...

US Navy har tagit beslut att fasa ut Super Hornet, som är ett äldre plan an Gripen E.

Gripen E levereras till Sverige och Brasilien i sina första exemplar nu. Naturligtvis skrotas inte sistemet så snabbt.

Var lite realistisk....
Citera
2020-11-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du menar att Sverige köper Gripen E idag för att skrota det om 15 år.

Jag menar kom igen nu...

US Navy har tagit beslut att fasa ut Super Hornet, som är ett äldre plan an Gripen E.

Gripen E levereras till Sverige och Brasilien i sina första exemplar nu. Naturligtvis skrotas inte sistemet så snabbt.

Var lite realistisk....

Det är en viktig punkt för Finland, och det är osäkerhet och inte reella planer jag pratar om.

Just hur länge fpl39 kommer flyga är väl i dagsläget lite oklart. Målsättningen tycks fortfarande vara ett nytt flygplan 2040, vilket också var det tidigare angivna livslängden på 39-systemet. Min uppfattning är att Sverige i dagsläget planerar att fasa ut 39e runt 2050, men jag skulle nog våga sätta en slant på att det kommer ske tidigare än så.
Citera
2020-11-06, 19:43
Medlem
Citat:
Det är en viktig punkt för Finland, och det är osäkerhet och inte reella planer jag pratar om.

Just hur länge fpl39 kommer flyga är väl i dagsläget lite oklart. Målsättningen tycks fortfarande vara ett nytt flygplan 2040, vilket också var det tidigare angivna livslängden på 39-systemet. Min uppfattning är att Sverige i dagsläget planerar att fasa ut 39e runt 2050, men jag skulle nog våga sätta en slant på att det kommer ske tidigare än så.

Vilken osäkerhet?

Du menar Sverige skrotar Gripen och Brasilien gör en tvärvändning?

Den slanten lär du förlora.

Även om man införskaffar Tempest finns ingen anledning att göra det över hela linjen.'
¨
Så omodernt är inte Gripen E att det saknar operationell förmåga mot ryssarna efter 2040.

Möjligen blir det som förr med två olika plan (Draken och Viggen), precis som USA gör nu med F22 och F15.

Du menar på allvar att F-35 kommer vara supermodernt till 2060?
Citera
2020-11-06, 21:14
Medlem
Discgears avatar
Citat:

USA ser ju verkligen superstabilt ut...
Citera
2020-11-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilken osäkerhet?

Du menar Sverige skrotar Gripen och Brasilien gör en tvärvändning?

Den slanten lär du förlora.

Även om man införskaffar Tempest finns ingen anledning att göra det över hela linjen.'
¨
Så omodernt är inte Gripen E att det saknar operationell förmåga mot ryssarna efter 2040.

Möjligen blir det som förr med två olika plan (Draken och Viggen), precis som USA gör nu med F22 och F15.

Du menar på allvar att F-35 kommer vara supermodernt till 2060?

Jag har aldrig skrivit något av dom sakerna, och det finns ingen anledning att bli upprörd.

Den finska upphandlingen har som krav en livslängd på 2060 och framåt. I det ljuset är inte Gripen ett lika säkert kort jämfört med t.ex EF, Rafale eller för den delen F-35 vilka inte har en planerad ersättare 2040. Eller ett avtal om underhåll som inte sträcker sig längre än till 2050. Eller är tillverkade i ett land som har en tendens att förtidspensionera sina flygplan och vars flygplansutveckling till hög grad styrs av sysselsättningsgraden inom försvarsindustrin.

Inget av detta är i sig något dåligt, men är en osäkerhet i den finska upphandlingen.
Citera
2020-11-06, 22:44
Medlem
Citat:
Jag har aldrig skrivit något av dom sakerna, och det finns ingen anledning att bli upprörd.

Den finska upphandlingen har som krav en livslängd på 2060 och framåt. I det ljuset är inte Gripen ett lika säkert kort jämfört med t.ex EF, Rafale eller för den delen F-35 vilka inte har en planerad ersättare 2040. Eller ett avtal om underhåll som inte sträcker sig längre än till 2050. Eller är tillverkade i ett land som har en tendens att förtidspensionera sina flygplan och vars flygplansutveckling till hög grad styrs av sysselsättningsgraden inom försvarsindustrin.

Inget av detta är i sig något dåligt, men är en osäkerhet i den finska upphandlingen.

EF och Rafale lär börja ersättas runt 2040 precis som Gripen.
Citera
2020-11-07, 00:14
Medlem
Citat:

Eurofighter Typhoon är mycket kapabel, särskilt i den senaste versionen, men också den dyraste av de fem alternativen att köpa och den dyraste av de fem alternativen i drift. Och det har visat sig vara problematiskt att hålla dessa flygplan i drift med en acceptabel tillgänglighet, särskilt Tyskland (men även Storbritannien) har haft stora problem med detta. Österrike vill bli av med sina flygplan, de tycker att det blir för dyrt att uppgradera och hålla dessa i luften (Österrike har första generationens flygplan, som förvärvades 2005-2010-nånting om jag minns rätt).

Annars hållar jag med om det du skriver om Rafale, Super Hornet och Gripen.
Citera
2020-11-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
EF och Rafale lär börja ersättas runt 2040 precis som Gripen.

Jag håller med när det gäller Eurofighter och Gripen. Med Rafale tror jag att det blir annorlunda. Fransmännen har tradition att flyga sina plan under lång tid. Mirage 2000 introducerades 1985-ca, och de mittlivsuppgraderas nu och man planerar att hålla planen i luften till efter 2030. Det blir en bra bit över 40 år. Fransmännen har också sagt att de planerar liknande program för Rafale. Jag tror att franska Rafale kommer att flyga en bra stund efter 2040, då parallellt med en ny generation plan.
Citera
2020-11-07, 09:22
Medlem
Citat:

Tempest eller tysk/franska planet kommer ju att ersätta Typhoon och Rafale. Det finns ingen planerad ersättare till Gripen.

Så jag förstår inte riktigt vad som skiljer ut Gripen, som ju är det nyaste av planen i upphandlingen trots allt.
Citera
2020-11-07, 09:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
USA ser ju verkligen superstabilt ut...

Ööh.. vapenindustrin säckat inte ihop även om andra delar av samhället gör det. USA rankas ännu som som nummer ett vad gäller utveckling av stridsflyg i världen.
Finland kommer att välja Super Hornet, 90% sannolikhet. Men tvekar nog inför beslutet av kostnadsskäl, inte för att F35 är bättre. Möjligen för att priset sjunker när de som har god råd gjort sina köp och det börjar sina i orderböckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in