2020-10-31, 09:52
Bannlyst
Jag tror du har rätt. Ett val av ett europeiskt eller amerikanskt stridsplan är väl vad länder brukar välja.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det var nog en viktig faktor bakom valet av F-18 senast. Tills dess hade de varit styrda av Sovjet vilka plan de kunde välja. De hade Draken och de hade MiG21, det var vad Sovjet accepterade.

När Sovjet föll ersatte de ryska och svenska plan med F-18. "Nu väljer vi fritt".

De gamla avtalen förklarades obsoleta.

Men den foten är redan satt i backen nu, jag tror inte att ett val av amerikanska plan kommer att höja något ögonbryn i Ryssland.
Citera
2020-10-31, 23:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Hej,

Och tack för ditt svar.

Och förlåt! Jag menade F-22 Raptor.

Ett plan som även i USA har blivit alldeles för dyrt. Den kostar typ flera miljarder per enhet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor

F-22 Raptor tillverkas inte längre plus att det råder lagstadgat exportförbud för den kärran.
Citera
2020-10-31, 23:05
Bannlyst
Jag vet. Det blev exportförbud på den.

Den amerikanska försvarsmakten insåg att det blev lite för mycket försäljning till främmande länder.

Men ett särdeles kompetent plan var det. Det kan du inte säga något om!

Jag kommer ihåg en berättelse från Discovery Channel som jag tittade på.

En pilot berättade att från sin F-22 kunde upptäcka fienden från redan 10 mils avstånd.

Och han sa. "-Dom är redan döda när vi upptäcker dom".

Det säger ganska mycket om slagkraften hos stridsplanet F-22 Raptor.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
F-22 Raptor tillverkas inte längre plus att det råder lagstadgat exportförbud för den kärran.
Senast redigerad av Varsamt 2020-10-31 kl. 23:58.
Citera
2020-11-02, 00:00
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Det som stör mig är att jag tycker du och knasen är extremt partiska.

Nej, det är vi verkligen inte. Problemet är att du, och många andra med dig, inte har koll på saker. Ni slänger ur er ren dynga som "F-35 är en kalkon och kan inte flyga" och tror på allvar att det skulle stämma.

Citat:
Låter som att eurofighter, rafale och gripen e inte skulle ha något att komma med till lika Europeisk teknologi.

Det är kompetenta stridsflyg alla tre, men de står sig inte mot den senaste generationens stridsflyg. Europeisk stridsflygsteknologi är föråldrad i dagsläget, oavsett vad man tycker om det.

Citat:
Har man några F35 kan man tuffa runt och skjuta ned dessa plan när man vill. Finns inga svagheter

Det finns självklart svagheter, men det ändrar inte på faktumet att när ett 4e och ett 5e generationens stridsflyg möter varandra så kommer i nästintill samtliga fall det 4e att förlora.

Citat:
Lätt att ifrågasätta andras kunskaper som "tror du plan ska åka till strid och sen åka hem" "tror du dom slåss plan mot plan" osv men dina påståenden kommer inte direkt med länkar till info.

Vore det grymt kul att läsa lite ur dina källor om moderna strategier kring flygstrid!

Bara det faktum att du ifrågasätter och "ber om källor" på vanliga saker, som väl insatta vet stämmer, visar bara ännu tydligare att du inte tillför diskussionen någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, när man söker mål i luften så krävs bara en pixel för detektion jämfört med t.ex. markmål. Det innebär att med en IR-kamera som har 300 mm brännvidd på optiken (motsvarar ungefär en större zoom-objektiv på en vanlig systemkamera) och med en skaplig modern sensor har en detektionsavstånd på ungefär 75 km vid mindre temperaturskillnader och molnfri himmel och betydligt längre om motorerna exponeras (Eurofighter klarar 90 km och den i Gripen E ligger i närheten)

Du letar fortfarande efter en nål i en höstack och ska ha extrem tur om du ska få ut något användbart av det.

Jag kommer ihåg för några år sedan när de cirkulerade videointervjuer med brittiska tyfonpiloter och frågan kom upp om att flyga mot raptorerna. Det lät ungefär i runda slängar "man kan se att någonting är där ute någonstans, men man hittar det inte. Sedan är man helt plötsligt bekämpad".

Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Sen är det kanske inte så säkert F35 har så stor fördel om några år. Det blir säkert mycket mer VHF radar och tom VHF sökande robotar. En vanlig Yagiantenn på ditt hustak är VHF, så de behöver inte vara stora. Sen kan man ju ha en vanlig radar för slutfasen sista kilometern där hjälper ingen stealth.

Då amrisarna prisar ut sig börjar jag bli allt mer förtjust i Rafale.

Nu måste man lägga mer pengar på radar, robotar och mindre på själva flygplanet. Gärna ha komplement med många små billiga plan tex för drönarjakt. Samt naturligtvis egna små drönare !
Citat:
Jag var för f-35 tills de gav ett för högt pris. Visst behövs jaktplan men kanske inte 60st som tar för mycket av hela försvarsbudgeten. Man måst ha budget för radar, missiler, drönare, mindre flyg, helikoptrar, PV robotar och mycket annat också. Tror tvärtom ryssar skulle gilla om nästan hela budgeten läggs på f-35 som sedan blir ineffektiva då flygbaser bombats ut och de tagit fram radar o robotar som kan skjuta ner dem. Nej man måste sprida sina bets, inte lägga för mycket i en korg. Köper gärna amerikansk men det måste var till rätt pris och i rätt mängd.
Man hade ju inte velat lägga nästan alla pengar på slagskepp då WW2 börja, även om många då trodde det var det bästa o dyraste man kunde ha.
Citat:
Ny teknik gör gamla vapen för dyra och sårbara. Slagskeppen blev meningslösa pga flyget, Stridsvagnar är inte kostandseffektiva pga infanteriets pansarvärnsrobotar och flyget inkl helikoptrar.
Nu kommer nästa steg, dyra flygplan är sårbara för billiga robotar, stealtflyg är dyrt och snart har robotarna överlistat även stealth. Dessutom kan misiler samt drönare (samt satelliter för spaning) göra deras uppgifter billigare.

I den moderna konflikten i Nagorno Karabash törs ingen part använda stridsflyget, då det är för dyrbart för att förlora mot luftvärn. Billiga drönare gör jobbet. En konflikt mellan 2 teknologiska länder kommer se annorlunda ut än det vi sett tidigare. Dags tänka om.

Finland kan drönare. Jag kände en finsk kille som i början av 90talet gjorde värnplikt som drönarpilot. Det kallades kanske inte drönare då men han styrde radiostyrda flygplan militärt. tror inte Sverige då hade nått motsvarande och finnarna har säkert utvecklat den verksamheten.
Citat:
Nu kan fortfarande F35 flyga där inga andra vågar, men det är bara en tidsfråga till inte heller den kan flyga över luftvärn. Frågan är bara hur lång tid det tar.

Tex kom nya stridsvagnar som kunde försvar sig mot befintligt pansarvärn, men nu kan de inte längre det. Allt utvecklas och blir bättre och starkare som fartyg och stridsvagnar men tillslut räcker inte ens det då det kommer ny teknologi. Stealth kommer inte räcka, men snart kommer det väl flygplansburna robotar som skjuter ner inkommande robotar. Sen utvecklas robotarna för att kunna undvika antirobotarna osv.

Jag orkar inte.

Citat:
Jag tror på det "nätverksbaserade försvaret". Alltså att man fusionerar data från mängder med sensorer av olika typ, inkl ljudupptagningar och reflexer från rundradiosändning, och sedan behandlar detta med någon form av AI för att sedan styra loberna från radarsändare mm.

Det handlar alltså inte om specifika sensorer utan om ett nästan organiskt system. Jfr det brittiska luftförsvaret år 1940, där fusionerade man ju data från visuella observationer, från mikrofoner med stor riktverkan och från radar. Detta sammanställdes med "handkraft" på ett stort "shuffleboard" och detta räckte alltså för att få ett rejält informationsövertag varvid Luftwaffe fick på pälsen ordentligt.

F-35 är en helt utmärkt startpunkt om man vill bygga något dylikt.

Citat:
Då ska man också betänka att det är stor skillnad på anfall och försvar. I försvarsrollen kan man tillåta sig att ha större signatur, helt enkelt för att den anfallande fienden inte har nätverkade sensorer och för att fienden andå strax kommer att märka att de försvarande jaktplanen finns där de finns.

Det kan aldrig upprepas för många gånger när man talar om stridsflygplan: förmågor som är offensiva kommer även att hjälpa dig defensivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Ett plan som även i USA har blivit alldeles för dyrt. Den kostar typ flera miljarder per enhet.

Det är en myt att F-22 är så dyrt som det är. Eller myt och myt, det kostade enorma summor att utveckla. Så är det med alla komplicerade 5e generationens flyg. Men när man väl utvecklat och betalat för flyget så gäller det att maximera det. Det gjorde man inte alls med F-22.

Den sista batchen av F-22 som beställdes var väldigt konkurenskraftigt prisade ur ett enhetsperspektiv. Skulle ytterligare en batch ha beställts (kommer inte ihåg hur många flygplan det talades om) så skulle priset per flyg ligga runt 130 miljoner USD d.v.s kaffepengar i jämförelse med vad hela programmet kostar (för bara några år sedan så betalade man sådana belopp för en F-35) .

Tyvärr så drev Obama och Gates igenom detta stopp ändå. Detta är något som det ångras djupt i USA i dagsläget, nu när man väl insett att numerären av F-22 är alldeles för liten samt att man slutade köpa dem precis när de började bli ekonomiskt gångbara.
Citera
2020-11-02, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Tyvärr så drev Obama och Gates igenom detta stopp ändå. Detta är något som det ångras djupt i USA i dagsläget, nu när man väl insett att numerären av F-22 är alldeles för liten samt att man slutade köpa dem precis när de började bli ekonomiskt gångbara.

Du har helt rätt i att USAF har för få tillgängliga flygplan i den här kategorin (dedikerade air superiority fighters), men F-22-produktionen stoppades inte för att nya flygplan var för dyra, utan för att F-22 visade sig vara mycket komplicerad (och resurskrävande) i drift och svår och tidkrävande att uppgradera. Varje F-22 har betydligt färre timmar i luften varje år jämfört med andra flygplan i USAF.
Citera
2020-11-02, 14:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Ett problem med F-22 var att det inte längre gick att få tag på många av de komponenter som ingick i elektroniken så man hade fått behöva uppgradera många delsystem innan man kunde tillverka fler plan. Men man valde att istället lägga krutet på utvecklingen av F-35.
Citera
2020-11-02, 18:28
Medlem
Citat:
"F-35 är en kalkon och kan inte flyga"

Har jag aldrig sagt! Inte första ggr du påstår att jag sagt saker jag inte sagt. Lägg gärna inte ord i munnen på mig.

Frågade på vilket sätt du är insatt för att jag då kanske skulle kunna förstå din åsikt bättre.
Du är emot att ge information om var du hittar din information men kommer ändå med tydliga påståenden vad olika plan klarar och inte. Känns rätt oseriöst! påståenden från random nick på FB är inte så förtroendeingivande.
Tror tar inte dig som facit även om du anser du har rätt.
Själv tycker jag inte du bidrar särskilt mycket till diskussionen med kommentarer som"Jag orkar inte"
Citera
2020-11-02, 18:34
Medlem
Citat:
Själv tycker jag inte du bidrar särskilt mycket till diskussionen med kommentarer som"Jag orkar inte"

Jag förstår väl vad han menar med det. Förekomsten av skygglappar är hög i denna tråd (och andra iofs). Då är det hopplöst att försöka argumentera.
Citera
2020-11-02, 18:51
Medlem
Citat:
Har jag aldrig sagt! Inte första ggr du påstår att jag sagt saker jag inte sagt. Lägg gärna inte ord i munnen på mig.
Tja, trengte ikke lete lenge for å finne - Problemet med F35 är inte att det är "nytt" utan att det flyger långsamt, svänger långsamt, service är långsamt, lufttankning långsamt, turn around långsamt, kanonen skjuter snett osv
Ikke samme ord, men meningen er ikke langt i fra...
Citera
2020-11-02, 21:26
Medlem
Nu var det ju citat.
Läst om omständigheterna kring när F35 får problem med coating och var under full fart i 4 timmar. Så ganska otroligt scenario... titta jag kan läsa om man kan få lite info länkar här!

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Tja, trengte ikke lete lenge for å finne - Problemet med F35 är inte att det är "nytt" utan att det flyger långsamt, svänger långsamt, service är långsamt, lufttankning långsamt, turn around långsamt, kanonen skjuter snett osv
Ikke samme ord, men meningen er ikke langt i fra...
Citera
2020-11-02, 21:36
Medlem
Nja, tar ett nytt exempel då. Påståendet om gripen E supercruise med vissa vapenlaster uttryckt av en pilot avfärdas med i princip - nä det sa han inte.
Jag har ju lyssnat på videon flera ggr och tycker ändå han säger det. Då kanske man ska förklara vad piloten säger som gör att supercruise inte uppnås.
När den typen av dissar kommer blir jag skeptisk till övriga argument också och vill gå gärna läsa vidare om källan.
Läser jag info från en hyfsat bra källa kan jag och säkert alla andra också ta av påstådda skygglappar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jag förstår väl vad han menar med det. Förekomsten av skygglappar är hög i denna tråd (och andra iofs). Då är det hopplöst att försöka argumentera.
Citera
2020-11-05, 21:23
Medlem
longbow4ys avatar
Kanske kan det påverka Finland. Från Reuters:
The German parliament's budget committee approved a 5.4 billion euro (4.8 billion pounds) contract to buy 38 Eurofighter jets from Airbus AIR.PA for the country's air force on Thursday, a source said.

The deal is part of the German defence ministry's long-term plan to acquire up to 93 Eurofighter jets along with 45 F-18s from Boeing BA.N.

The 38 jets approved on Thursday are supposed to replace the oldest Eurofighter jets of the German fleet which are of only limited operational use according to experts.

Decisions on the purchase of the remaining jets are expected after Germany’s federal election next year.
https://www.reuters.com/article/uk-germany-defence-airbus-idUKKBN27L26E?taid=5fa45e99260cc00001474127&utm_ca mpaign=trueAnthem:+Trending+Content&utm_medium=tru eAnthem&utm_source=twitter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in