2020-11-06, 06:56
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Jag undrar nyfiket vilken teologisk korrekthet du efterfrågar. Det jag skrev är uppenbarat av YHWH själv och helt enligt Skriften. Glöm ej att dessa ting måste förstås i anden och tas emot i tro, ej av intellektet som är begränsat i detta sammanhang.
Det far off-topic att alltför mycket diskutera det. Jag kan bara ta den obibliska dispensationalismen som ett exempel. Gud har endast ett förbund i Kristus och det finns bara ett Guds folk: Kristi kyrka, som utgörs av på Kristus troende jude och grek.

Sedan är det på det viset att alla numera påstår att vad de lär ut är vad "Anden uppenbarar" och att det "bara skall förstås genom Anden" (dvs i praktiken bara de som håller med dem har Anden, och de som inte håller med dem har den inte, eller har den i alltför ringa mån) och att det är "enligt Bibeln". Det där är ett oskick.

Lägg därtill att det finns MASSOR av svärmare och kättare som älskar att alltid hänvisa till "Anden" samt påstå att deras ord är "enligt Bibeln" men ändå motsäger deras läror och utsagor varandra och inte sällan även Bibeln. Det är inte "Anden" bara för att en människa påstår att det är "Anden". Jag vill inte gå så långt att kalla sådant för hädelse mot Anden, men det är ett oskick som med säkerhet inte behagar Gud.

Denna förvirring, sekterism, stridighet och splittring som finns idag är också ett tecken på Kristi snara återkomst.

För den som är kristen och vill stå på sund grund, så måste verkligen allt prövas med just Bibeln och det i sin egen kontext. Anden verkar också på en människas förstånd likväl som på hennes ande. Det handlar inte om strikt intellektualism, men att Anden faktiskt upplyser förståndet så att man bevaras från okunskap och falsk lära. Inget som är oriktigt skall få passera förståndskanalerna i utbyte mot uppjagade känslorus!

Visst är det rätt att hoppas och be för att människor kommer till tro och att vilja leda människor till detta. Men Bibeln utlovar inte någon gigantisk världsvida väckelse i samband med Jesu tillkommelse. Nej, det står att det skall vara som på Noa dagar då denna händelse närmar sig. Det talas om ett stort avfall bort från Guds vägar, inte om stora skaror som vänder sig till Gud.

Fast i det instämmer jag att vi lever i den yttersta tiden. Det är tydligt att det är så med allt vad det innebär. Det är också on-topic att diskutera det.
2020-11-06, 07:42
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag lägger mig. Vi kommer antagligen att skicka väggar av teologiska utläggningar till varandra, fram och tillbaka i all oändlighet. Det ena bibelstället efter det andra för att försöka överbevisa varandra om vem som har rätt. Så har gjorts alldeles för mycket och alldeles för länge. Bibeln är inte menat av YHWH att användas på det sättet. Ingen av oss kommer hävda att jag har fel och du har rätt. Teologi är skapad av människan och leder varken till uppenbarelse om eller frälsning genom Kristus.

Det finns helt enkelt inte tid för detta längre! Tiden är för kort. Det går väldigt fort nu om du inte märkt det själv. Hela världen skälver och vrider sig i våndor. Naturen själv bävar och skakar av ångest! 200 000 kycklingar ska nu avlivas efter fågelinfluensa i Nederländerna. Har vi varit här förut?

Jag känner HERRENS kallelse i mitt hjärta att bara fokusera på det väsentliga, som är evighetsperspektivet. Ägna tid till bön och bibelläsning i ljuset av den Helige Andes vägledning. Bedja för människors frälsning. Bedja att YHWH skall bli helgad och Hans rike komma, vilja ske på jorden likaväl som i himlen, bedja om att vi ska få vårt dagliga bröd, förlåtelse för skulder och att vi ska kunna förlåta dem som står i skuld till oss samt att vi inte ska bli ledda in i frestelse utan bli frälsta från det onda.
Om du kallar dig kristen borde du göra detsamma. Men, följ ditt eget hjärta. Du gör själv vad du har tro till. Lycka till!
I pray that you are blessed. 🙏
Såg detta inlägg först efter det jag postat mitt förra inlägg i denna tråd. Läste nämligen främst "mina citerade inlägg". Jag tycker att detta inlägg du gör här är rätt så bra!
2020-11-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det far off-topic att alltför mycket diskutera det. Jag kan bara ta den obibliska dispensationalismen som ett exempel. Gud har endast ett förbund i Kristus och det finns bara ett Guds folk: Kristi kyrka, som utgörs av på Kristus troende jude och grek.

Sedan är det på det viset att alla numera påstår att vad de lär ut är vad "Anden uppenbarar" och att det "bara skall förstås genom Anden" (dvs i praktiken bara de som håller med dem har Anden, och de som inte håller med dem har den inte, eller har den i alltför ringa mån) och att det är "enligt Bibeln". Det där är ett oskick.

Lägg därtill att det finns MASSOR av svärmare och kättare som älskar att alltid hänvisa till "Anden" samt påstå att deras ord är "enligt Bibeln" men ändå motsäger deras läror och utsagor varandra och inte sällan även Bibeln. Det är inte "Anden" bara för att en människa påstår att det är "Anden". Jag vill inte gå så långt att kalla sådant för hädelse mot Anden, men det är ett oskick som med säkerhet inte behagar Gud.

Denna förvirring, sekterism, stridighet och splittring som finns idag är också ett tecken på Kristi snara återkomst.

För den som är kristen och vill stå på sund grund, så måste verkligen allt prövas med just Bibeln och det i sin egen kontext. Anden verkar också på en människas förstånd likväl som på hennes ande. Det handlar inte om strikt intellektualism, men att Anden faktiskt upplyser förståndet så att man bevaras från okunskap och falsk lära. Inget som är oriktigt skall få passera förståndskanalerna i utbyte mot uppjagade känslorus!

Visst är det rätt att hoppas och be för att människor kommer till tro och att vilja leda människor till detta. Men Bibeln utlovar inte någon gigantisk världsvida väckelse i samband med Jesu tillkommelse. Nej, det står att det skall vara som på Noa dagar då denna händelse närmar sig. Det talas om ett stort avfall bort från Guds vägar, inte om stora skaror som vänder sig till Gud.

Fast i det instämmer jag att vi lever i den yttersta tiden. Det är tydligt att det är så med allt vad det innebär. Det är också on-topic att diskutera det.

Du är en vis och lärd man. En scholar. Jag erkänner att jag rusade iväg i fanatiskt svärmeri. Jag lägger skulden på min bakgrund inom trosrörelsen på 80-talet. Ibland poppar det upp utan förvarning.
Jag kan inte säga att jag är någon anhängare av vare sig premillennialismen, dispensationalismen, postmillennialismen eller amillennialismen. Jag är en enkel man av folket och varken skriftlärd eller en scholar vad gäller kunskap om Skriften eller teologiska studier. Jag resonerar som så att den som lever får se. Jag har i alla fall hittat tillbaka till en mer balanserad tro och utövar den på ett sätt som jag känner mig tillfreds med och som ger mig frid i mitt hjärta. Jag tänder ett ljus och läser min dagliga tidegärd enligt kyrkans dagliga bön samt dagens bibelläsning enligt Svenska Folkbiblens läsningsplan. Jag upplever Herrens närvaro varje gång och det är för mig en bekräftelse på att jag är på rätt väg i livet.
2020-11-06, 12:20
Medlem
Är det viktigt vad olika religiösa skrifter säger om ”sista tiden”?
2020-11-07, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det viktigt vad olika religiösa skrifter säger om ”sista tiden”?

E bara blaj, opium för folket!
Jehovas Vittnen var säkra på att 1974 var året Gud utvalt, hände inget.
Senast redigerad av Brendt 2020-11-07 kl. 06:32. Anledning: Fakta
2020-11-07, 08:20
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Du är en vis och lärd man. En scholar. Jag erkänner att jag rusade iväg i fanatiskt svärmeri. Jag lägger skulden på min bakgrund inom trosrörelsen på 80-talet. Ibland poppar det upp utan förvarning.
Jag kan inte säga att jag är någon anhängare av vare sig premillennialismen, dispensationalismen, postmillennialismen eller amillennialismen. Jag är en enkel man av folket och varken skriftlärd eller en scholar vad gäller kunskap om Skriften eller teologiska studier. Jag resonerar som så att den som lever får se. Jag har i alla fall hittat tillbaka till en mer balanserad tro och utövar den på ett sätt som jag känner mig tillfreds med och som ger mig frid i mitt hjärta. Jag tänder ett ljus och läser min dagliga tidegärd enligt kyrkans dagliga bön samt dagens bibelläsning enligt Svenska Folkbiblens läsningsplan. Jag upplever Herrens närvaro varje gång och det är för mig en bekräftelse på att jag är på rätt väg i livet.
Tack för ett fantastiskt inlägg! Otroligt att läsa ett sådant vittnesbörd som detta på flashbacks religionsfora. Glädjande! Jag var själv inne på karismatism en gång i tiden, så jag vet vilka vinda som kan blåsa. Schysst avatar har du också skaffat!
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-07 kl. 08:38.
2020-11-07, 08:21
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
E bara blaj, opium för folket!
Jehovas Vittnen var säkra på att 1974 var året Gud utvalt, hände inget.
Året var 1975. "Stay alive until '75!" hette det. Det var också det året jag började läsa JV litteratur.
2020-11-07, 10:47
Medlem
Citat:
Tack för ett fantastiskt inlägg! Otroligt att läsa ett sådant vittnesbörd som detta på flashbacks religionsfora. Glädjande! Jag var själv inne på karismatism en gång i tiden, så jag vet vilka vinda som kan blåsa. Schysst avatar har du också skaffat!

Man tackar! Citatet jag har som signatur är en favorit. 😉

Faktum är att min tid inom trosrörelsen, Livets Ord, skadade min tro så pass mycket att jag levt som den förlorade sonen i nästan trettio år. Katoliken Ulf Ekman själv bad ju om förlåtelse för de tokigheter man praktiserade på den tiden och den skada det åsamkat en del människor. Det är först nu (har väl med åldern att göra delvis) som jag har "hittat hem" på ett sätt jag har frid över. 🙏
2020-11-07, 11:31
Medlem
Citat:
Året var 1975. "Stay alive until '75!" hette det. Det var också det året jag började läsa JV litteratur.

Vad kom du fram till?
2020-11-08, 02:59
Medlem
returxs avatar
Citat:
Jaha där ser man. Hm...1976 rycktes iaf jag upp till 7:e himmeln kan jag tänka det var för det hände när jag satt och tecknade på en stor 7:a på ett A4-ark med en blyertspenna. Överbliven blyerts började plötsligt vibrera starkt på arket och när jag böjde mig fram mot pappret för å studera fenomenet närmare så vips var jag uppe hos Gud(arna) och fick ynnesten till å ha en pratstund med dem.

Jag ställde frågor och de svarade och förklarade. Har aldrig vare sig tidigare eller senare sett ett så hjärtligt storskrattande gäng, fast efter ett tag slutade de skratta av mina frågor och en allvarligare ton satte därefter prägel på det fortsatta samtalet.

De sa jag skulle göra två resor till för att sen slutligen(?min undran) bli en gud.

Detta efter att jag hade frågat om det inte gick att få någon ordning här nere, om det då fanns plats för mig och min son då.

Eller rättare de sa att deras arbete för mig var för att de skulle få någon ordning där nere. De kunde inte titta på det här längre (som de sa) för då skulle även de vara skyldiga. Ja ja mycket mer än så sades men tyvärr är det ju ingen här nere som är intresserad av att få veta mer....har för mig det står nåt i romarbrevet om det, nämligen: ingen absolut ingen gör det rätta....kanske du vet stället jag tänker på du kristne?

Jo det första jag frågade dem om var om vi kunde tala om allt, och då svarade de JA och så började de skratta nåt överjävligt.

Det får mig osökt att tänka på Wittgensteins "varom vi inte kan tala det måste vi tiga om" och Kierkegaards "ditt barn ett gudabarn så länge hemligheten behålls - ett människokräk om den röjs". O heliga stilla natt med dina tusen ögon och blå toner i öronen samt en tjyv tassande i mörkret fram och åter
Senast redigerad av returx 2020-11-08 kl. 03:02.
2020-11-09, 08:11
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeho-shua
Vad kom du fram till?
Redan då såg jag att somligt inte stämde med Bibeln. Men under en tid på 80-talet tyckte jag att JV ändå var smått intressanta för att de var konsekventa emot allt det som kom då och som alltmer mer började ta över i mainstream-kristenheten. De stod ju vid sidan om allt detta moderniserande, anpassande, ekumenik och alltmer jippobetonade utfästelser. Men deras budskap var dock fortfarande inte tillräckligt övertygande.
2020-11-09, 10:13
Medlem
returxs avatar
Citat:
Redan då såg jag att somligt inte stämde med Bibeln. Men under en tid på 80-talet tyckte jag att JV ändå var smått intressanta för att de var konsekventa emot allt det som kom då och som alltmer mer började ta över i mainstream-kristenheten. De stod ju vid sidan om allt detta moderniserande, anpassande, ekumenik och alltmer jippobetonade utfästelser. Men deras budskap var dock fortfarande inte tillräckligt övertygande.
Också intressant å se att du just nu som jag skriver detta (citerade inlägg) har 193 inlägg och undviker kommentera mitt förra inlägg där jag citerade dig.

Jo 19/3(Josef) 1977 så fick jag äran att tala med en talesman för en av de av GUD(arna) omnämnda sk UFO-civilisationerna som ligger dryga 6000 år före oss i utveckling och det sista han sa till mig då var (innan han sa att jag hade en port i september (se min reg-mån) och att han ville ha det här gjort och att DU (jag?) inte hade en aning om vad DU (jag?) betyder för honom och att han hade väntat sååå länge på att DU(Jesus?) skulle komma): "Ja ja katten ligger på rätta stället!"

Kan det vara Flashbacks logga han åsyftade? Hur går vi vidare? Kan det vara så här det går till Jesu återkomst, och att det är så för att ingen ska kunna skryta inför Gud (1kor 1:28-29) Vi är ju alla anonyma!

>PS Vad anser du om JV:s syn på korset/pålen? Jag har en fundering om det hela...

Å så en sak till: Jag uppskattar din stringenta kristendom. Du schackrar inte med Gud. Du har mycket att ge och tillföra nu i den sista tiden. Det är min övertygelse. Många äro kallade men få äro utvalda....
Senast redigerad av returx 2020-11-09 kl. 11:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in