Citat:
Det far off-topic att alltför mycket diskutera det. Jag kan bara ta den obibliska dispensationalismen som ett exempel. Gud har endast ett förbund i Kristus och det finns bara ett Guds folk: Kristi kyrka, som utgörs av på Kristus troende jude och grek.Sedan är det på det viset att alla numera påstår att vad de lär ut är vad "Anden uppenbarar" och att det "bara skall förstås genom Anden" (dvs i praktiken bara de som håller med dem har Anden, och de som inte håller med dem har den inte, eller har den i alltför ringa mån) och att det är "enligt Bibeln". Det där är ett oskick.
Lägg därtill att det finns MASSOR av svärmare och kättare som älskar att alltid hänvisa till "Anden" samt påstå att deras ord är "enligt Bibeln" men ändå motsäger deras läror och utsagor varandra och inte sällan även Bibeln. Det är inte "Anden" bara för att en människa påstår att det är "Anden". Jag vill inte gå så långt att kalla sådant för hädelse mot Anden, men det är ett oskick som med säkerhet inte behagar Gud.
Denna förvirring, sekterism, stridighet och splittring som finns idag är också ett tecken på Kristi snara återkomst.
För den som är kristen och vill stå på sund grund, så måste verkligen allt prövas med just Bibeln och det i sin egen kontext. Anden verkar också på en människas förstånd likväl som på hennes ande. Det handlar inte om strikt intellektualism, men att Anden faktiskt upplyser förståndet så att man bevaras från okunskap och falsk lära. Inget som är oriktigt skall få passera förståndskanalerna i utbyte mot uppjagade känslorus!
Visst är det rätt att hoppas och be för att människor kommer till tro och att vilja leda människor till detta. Men Bibeln utlovar inte någon gigantisk världsvida väckelse i samband med Jesu tillkommelse. Nej, det står att det skall vara som på Noa dagar då denna händelse närmar sig. Det talas om ett stort avfall bort från Guds vägar, inte om stora skaror som vänder sig till Gud.
Fast i det instämmer jag att vi lever i den yttersta tiden. Det är tydligt att det är så med allt vad det innebär. Det är också on-topic att diskutera det.