Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Svarar på detta trots att det inte var riktat mot mig. Statistik har jag i form av mitt minne och vad jag minns var att polaren köpte en liten tvåa i Majorna 1985-86 nånting för runt 30 000 kr, priserna låg däromkring på den tiden och som vanlig knegare inom industrin tjänade vi då ca 6000 kr efter skatt.
Lägenheten kostade då ca 5-6 gånger pengarna månads/nettolön, idag ca: 10 netto årslöner eller ca: 120 månads/nettolöner inom industrin.
Den prisnivån var det på insatsen på den tiden.
Jag köpte en BR lite tidigare för ca 4 månadslöner.
Det som du utelämnar här är av signifikant betydelse.
Produktionskostnaden för en BR som jag köpte är ingalunda två månaders arbete för en person. Det borde de flesta kunna inse.
Skalar jag med fastighetsprisindex så hamnar vi snarare på 100 nettomånadslöner. Jag betalade således ca 4% av kapitalkostnaden i insats.
Resterande 96% satt BRF på. Och jag hade också en mycket hög månadsavgift. Högre än hyran i en HR.
Idag är BRF mycket ringa belånad och det är istället köparen som får ta nästan rubbet i insatsen.
Att man allokerat om så att köparen tar det mesta av kapitalkostnaden istället för BRF är ingen bubbla.